Gå til innhold

5 frukt om dagen, hva inngår her?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil være sunn
Skrevet

Kan det regnes som grønnsaker også, eventuelt 1 glass appelsinjucie? Tenker selv hvis jeg skal ta 1 appelsin, 2 epler, 1 banan,1 pære kan det virke mye, og jeg kan bli oppblåst i magen. Hvordan tolker du 5 om dagen?

Skrevet

5 om dagen kan f.eks. være 1 glass juice til frokostne, en banan etterpå, et eple etter lunsj, 100 g grønnsaker til middagen og en klase druer til kveldskos. :o) Så enkelt!

Skrevet

5 om dagen er et reklameslagord som ble til i P4. :-)

Du trenger derfor ikke ta det så bokstavelig. Men det finnes sikkert mer detaljerte anbefalinger på området.

Skrevet

5 om dagen er et reklameslagord som ble til i P4. :-)

Du trenger derfor ikke ta det så bokstavelig. Men det finnes sikkert mer detaljerte anbefalinger på området.

Nærbutikken min anbefalte på en plakat:"5 om dagen, 6 om natten". ;o)

Skrevet

He-he, var det "Prix - pule griser"? ;-P

Skrevet

He-he, var det "Prix - pule griser"? ;-P

*Flirer* Nei, det var Ica og jeg ble stående å måpe før jeg sprakk i latter og gikk og fniste for meg selv mellom reolene. :o) Barnslig? Neeeida...

mariaflyfly
Skrevet

Den var jo nesten like bra som baker'n i Stavanger: "Toscakaker til innbruddspris". ;)

fruen fra havet
Skrevet

All frukt og grønnsaker regnes, også poteter til middagen, juice osv. Derfor er det ganske lett å innfri de fem om dagen synes jeg!

Skrevet

5 om dagen er både frukt og grønnsaker.

Skal du spise fem frukter burde du velge de med minst sukkerinnhold. Kan fort bli mye søtt, selv om fruktsukker er noe bedre enn raffinert.

Skrevet

I disse 5 om dagen inngår vel også grønnsakene man spiser til middag. Hvis man i tillegg hiver innpå et eple og en banan f.eks. er det ikke så vanskelig å innfri. Men nå skal jeg innrømme at jeg ikke driver og teller alltid.

Skrevet

5 om dagen er både frukt og grønnsaker.

Skal du spise fem frukter burde du velge de med minst sukkerinnhold. Kan fort bli mye søtt, selv om fruktsukker er noe bedre enn raffinert.

Det er ikke bare fruktsukker som er årsak til at man bør få i seg 3 grønnsaker og 2 frukt (evt. flere av hver, men altså minst 3 gr.saker). Det er visst slik at grønnsaker i større grad enn frukt beskytter mot ulike krefttyper også. Og det er en vesentlig årsak til anbefalingen av "5 om dagen" - altså å forebygge kreft og annen sykdom.

Skrevet

5 om dagen kan f.eks. være et glass juice og en banan til frokost, en gulerot til lunsj, poteter til middag og et eple til kvelds.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jordbærsyltetøy på skiva, teller det, tro?

*gomle*

Enda mer vesentlig, potetgull må da telle som grønnsaker??!

Skrevet

*knegg* - og de finnes i mer enn 5 slag! .)

Skrevet

Herlig! Spis, bare spis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...