Gå til innhold

Edderkopp fobi


Zebulon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 33 år som er livredd edderkopper, store insekter i tillegg til nesten alt som beveger seg i sjøen som krabber og sånt. Jeg frykter virkelig for livet noen ganger selv om jeg vet at ikke en liten edderkopp kan skade meg. Jeg tør ikke engang å ta opp en død edderkopp med papir, jeg må bruke støvsuger. Det er et stort problem for meg og jeg føler det er på tide å prøve å gjøre noe for å bli kvitt denne frykten og angsten. Hva må jeg gjøre? Er det hjelp å få her i landet? Terapi? Hvor mye vil det eventuelt koste?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tussi-jente21

Da er vi to (og sikkert flere enn det) som lider av samme fobi. Har selv sterk fobi mot alle slags insekter og krypdyr. Det verste jeg vet :-( Blir livredd bare jeg ser en edderkopp krype på en vegg eller i taket. Er sikker på at den angriper meg, selv om jeg innerst inne vet at den lille uskyldige skapningen mest sannsynlig er reddere for meg enn jeg er for den. Men det hjelper ikke, jeg klarer ikke tenke sånn i en situasjon der jeg kommer over edderkopper og andre små kryp. Blir livredd, hjertet dunker som bare det, jeg hyler og skriker og blir sjokkert. Jeg også lurer på hva slags hjelp som finnes, hvor den finnes og hva prisen ligger på?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om behandling av edderkoppfobi ett eller annet sted for ikke så lenge siden, men finner ikke igjen siden (har søkt side opp og side ned på google).

Men jeg husker det var behandling og få, og at det var her i Norge. Tror ikke det var en kostbar seanse, men samme pris som for annen terapi, bare at terapien foregikk hos en som var spesialisert på denne type fobier.

Kan du ikke spørre fastlegen din og be vedkommende om å finne utav hvor nærmeste tilbud for deg befinner seg?

Skal kikke litt videre på websider jeg har surfet på de siste ukene..kanskje finner jeg igjen siden og kan poste informasjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rose26

Da er vi to (og sikkert flere enn det) som lider av samme fobi. Har selv sterk fobi mot alle slags insekter og krypdyr. Det verste jeg vet :-( Blir livredd bare jeg ser en edderkopp krype på en vegg eller i taket. Er sikker på at den angriper meg, selv om jeg innerst inne vet at den lille uskyldige skapningen mest sannsynlig er reddere for meg enn jeg er for den. Men det hjelper ikke, jeg klarer ikke tenke sånn i en situasjon der jeg kommer over edderkopper og andre små kryp. Blir livredd, hjertet dunker som bare det, jeg hyler og skriker og blir sjokkert. Jeg også lurer på hva slags hjelp som finnes, hvor den finnes og hva prisen ligger på?????

Jeg las om slik terapi i Det nye, tror jeg.

Begynner du i terapi vil du nok finne ut at edderkopper er uskyldige små tasser. Jeg bruker å fange dem, med hendene og slippe de ut av huset ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...