Gå til innhold

Er barna viktigst? Eller er de voksne seg selv nærmest?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg grøsser når jeg tenker på hvor mye enkelte folk passer på ungene sine i dag, noen får ikke engang lov til å gå til skolen (fordi det er en vei ved siden av fortauet).

Huff, det høres ikke bra ut. Kan berolige deg med at ungene får lov til å gå til skolen her ihvertfall.

Hvis du ikke har fått det med deg tidligere så kan jeg forsikre deg om

jeg ikke vil ha slappfisker til unger, så de må selvsagt gå eller sykle til skolen. Unntaket var da de gikk i førsteklasse.

Og nå når hun eldste har begynt på ungdomskolen, må hun ta buss.

Noe annet går ikke.

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

12

• lex

5

• Chloe

4

• skorpionfisken

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sussilei
Skrevet

Jeg tror du undervurderer vennemiljø, skole og en del annet?

Nei, det undervurderer jeg ikke. Jeg ser ikke noen motsetning mellom god skole og bra miljø og det å bo i by.

Skrevet

"Jeg har faktisk ikke hørt om barn som blir drept av trafikken i 30-sonen i byen."

Sikkert ikke, men problemet her er jo at det mange steder i boligstørk i byen ikke er 30- men 50-sone (som folk uten barn ikke alltid overholder). Og jeg kjenner noen som mistet 2-åringen sin på et klatrestativ i byen, og en som ble påkjørt av en bil og dratt en halv kilometer etter bilen (i 30-sone).

Jeg har hørt om flere barn som er drept på landet (av biler, gårdsmaskiner og mye annet) enn om barn som er drept midt i byen. Det er ikke sikkert at det jeg kjenner til er representativt. Sier bare at det ikke alltid er så trygt på landet heller.

Jeg vokste opp på landet sjøl, og kunne ramset opp en masse negativt (og positivt) om det, men gidder ikke i kveld... hehe

Eller et eksempel, når jeg gikk første året på ungdomsskolen kom det noen nye naboer i huset rett ovenfor oss (boligfelt på landet). De flyttet fra en svært tettbygde plass nærmere Oslo, og til landet fordi det skulle være bedre for tenårings-barna, mindre skummel påvirkning. Jentene hadde spilt i korps (sunn interesse), hatt gode karakterer på skolen, og i det hele tatt skikket seg bra før de flyttet. Noen måneder etter de hadde kommet igang på skolen hos oss hadde de kuttet ut korpset, slått seg sammen med "røykegjengen" på skolen, karakterene dalte (null interesse for skolen, for det var jo ikke "kult" blant røykegjengen), og helgene besto stort sett av fyllefester. I alle fall hun ene fullførte ingen utdanning og fikk barn svært tidlig.

Skal ikke si at alt hadde vært rosenrødt om de hadde fortsatt å bo sentralt istedenfor å flytte på landet, men det er jo litt påfallende hvordan alt gikk i negativ retning etter de flyttet...

Skrevet

Jeg har hørt om flere barn som er drept på landet (av biler, gårdsmaskiner og mye annet) enn om barn som er drept midt i byen. Det er ikke sikkert at det jeg kjenner til er representativt. Sier bare at det ikke alltid er så trygt på landet heller.

Jeg vokste opp på landet sjøl, og kunne ramset opp en masse negativt (og positivt) om det, men gidder ikke i kveld... hehe

Eller et eksempel, når jeg gikk første året på ungdomsskolen kom det noen nye naboer i huset rett ovenfor oss (boligfelt på landet). De flyttet fra en svært tettbygde plass nærmere Oslo, og til landet fordi det skulle være bedre for tenårings-barna, mindre skummel påvirkning. Jentene hadde spilt i korps (sunn interesse), hatt gode karakterer på skolen, og i det hele tatt skikket seg bra før de flyttet. Noen måneder etter de hadde kommet igang på skolen hos oss hadde de kuttet ut korpset, slått seg sammen med "røykegjengen" på skolen, karakterene dalte (null interesse for skolen, for det var jo ikke "kult" blant røykegjengen), og helgene besto stort sett av fyllefester. I alle fall hun ene fullførte ingen utdanning og fikk barn svært tidlig.

Skal ikke si at alt hadde vært rosenrødt om de hadde fortsatt å bo sentralt istedenfor å flytte på landet, men det er jo litt påfallende hvordan alt gikk i negativ retning etter de flyttet...

Sånn kan det jo gå...

Det er mange positive ting ved å bo på landet, men det er jo også mye positivt ved å bo i byen også. Men en ting er jeg sikker på, og det er at ungene mine skal i hvertfall ha en hage de kan løpe rundt i.

Skrevet

Huff, det høres ikke bra ut. Kan berolige deg med at ungene får lov til å gå til skolen her ihvertfall.

Hvis du ikke har fått det med deg tidligere så kan jeg forsikre deg om

jeg ikke vil ha slappfisker til unger, så de må selvsagt gå eller sykle til skolen. Unntaket var da de gikk i førsteklasse.

Og nå når hun eldste har begynt på ungdomskolen, må hun ta buss.

Noe annet går ikke.

Det var ikke meningen å beskylde deg... :-) Men jeg ser mange skrekkeksempler rundt omkring, hvor ungene knapt vet hva bena skal brukes til...

Gjest Feig i dag jeg.
Skrevet

Ikke hvis det er i bynært strøk og man drar inn til byen når man skal ha en liter melk (fordi det ikke er en liten butikk hvor kjøpmannen er på navn med alle kundene), og ungene går på skolen der med 300 elever. Tanta mi bodde lenge i slike landlige omgivelser (med kornåker på den ene siden av gjerdet og hester på den andre, men det var bare 3-4 km inn til sentrum av en større by.

Her er det både hester, kuer,kornåker og fjøs og bare 10 min inn til Oslo sentrum. Gjett hvor jeg bor?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg tror at det å røyke er tøffere for ungdom på landsbygda enn unger i byen.

Ungene til venninna mi røyker, og de er ikke mer enn 15 og 17.

I miljøet rundt datteren min er slikt virkelig harry har jeg inntrykk av. Heldigvis for det.

Skrevet

Her er det både hester, kuer,kornåker og fjøs og bare 10 min inn til Oslo sentrum. Gjett hvor jeg bor?

Bygdøy...? Der har jeg også bodd... det er jo en oase i byjungelen synes jeg (men DYRT)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det var ikke meningen å beskylde deg... :-) Men jeg ser mange skrekkeksempler rundt omkring, hvor ungene knapt vet hva bena skal brukes til...

Der er vi enige. Men om det er noen forskjell på by og bygd der vet jeg ikke.

Har nevnt det før, men da jeg traff min gamle lærerinne, klaget hun over at elevene hennes ikke gadd bli med henne på lange fjellturer slik vi gjorde som ung. Jeg kommer fra landet.

Tror mer det har med tiden vi er i.Skremmende!

Skrevet

Jeg tror at det å røyke er tøffere for ungdom på landsbygda enn unger i byen.

Ungene til venninna mi røyker, og de er ikke mer enn 15 og 17.

I miljøet rundt datteren min er slikt virkelig harry har jeg inntrykk av. Heldigvis for det.

Jeg tror ikke det er SÅ stor forskjell på det nå. Du må huske at mitt eksempel var fra min egen oppvekst... Altså en GOD del år siden... hehe

Og det var mange som var godt likt - og en smule mer sporty - som ikke var i røykegjengen selvsagt.

Men altså - jeg tror det å røyke er mer "ut" blant ungdom nå idag de fleste steder jeg da.

Gjest Feig i dag jeg.
Skrevet

Bygdøy...? Der har jeg også bodd... det er jo en oase i byjungelen synes jeg (men DYRT)

Kanskje jeg har sett deg?

Kanskje du til og med har leid kjellerleiligheten vår (he he)

Hvor bodde du da, og hvor gammel er du sånn ca?

Vel. dårlig gjort å fiske etter opplysninger, når jeg ikke vil si hvem jeg selv er.

Jeg har bodd her siden 1990. Mannen min kjøpte i 85, og den gang var det ikke så dyrt.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg tror ikke det er SÅ stor forskjell på det nå. Du må huske at mitt eksempel var fra min egen oppvekst... Altså en GOD del år siden... hehe

Og det var mange som var godt likt - og en smule mer sporty - som ikke var i røykegjengen selvsagt.

Men altså - jeg tror det å røyke er mer "ut" blant ungdom nå idag de fleste steder jeg da.

Det har du forhåpentligvis rett i.

Skrevet

Kanskje jeg har sett deg?

Kanskje du til og med har leid kjellerleiligheten vår (he he)

Hvor bodde du da, og hvor gammel er du sånn ca?

Vel. dårlig gjort å fiske etter opplysninger, når jeg ikke vil si hvem jeg selv er.

Jeg har bodd her siden 1990. Mannen min kjøpte i 85, og den gang var det ikke så dyrt.

Jeg leide også en kjellerleilighet. (Jeg er 21). Men jeg tror ikke det er dere jeg leide hos, for jeg mener kona i huset først flyttet dit rundt år 2000.

Skrevet

Jeg tror du undervurderer vennemiljø, skole og en del annet?

Jeg tror at hvis vennemiljøet først er dårlig, er man mye verre stilt på landet enn i byen, fordi man er prisgitt det som er der. Man kan ikke skifte skole, fritidsaktiviteter eller miljø hvis det bare er en klasse eller to i aldersgruppa. I byen kan man oppsøke noe annet. Skolen er da ikke bedre på mindre steder, lærerne er ofte ufaglærte. Når det gjelder en del annet vet jeg ikke hva du tenker på?

Gjest Urbanoholiker
Skrevet

Bør det ikke nødvendigvis være, men barn har godt av frisk luft, ikke eksos. :-)

Lukta av kumøkk er definitivt ikke bedre enn eksos.

Skrevet

Lukta av kumøkk er definitivt ikke bedre enn eksos.

Jo, for lungene....

Skrevet

Barna var og er viktigst når vi tar valg som berører alle.. Men det er ikke alltid en kan få det som en vil og ønsker og da kan det kanskje fremstå som om de voksne ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til barna.

Jeg for min del kunne aldri bodd i by og oppdratt mine barn der.

Men så er det også sånn da; at å tenke på seg selv også er å vise at ungene er viktigst, fordet en blir et bedre menneske når en trives i hverdagen og tilværelsen selv også.. (",)..

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

Jo, for lungene....

Er hydrogensulfid og metan sunnere?

Skrevet

Er hydrogensulfid og metan sunnere?

Kverrulere, kverrulere. :-)

Det er vist allment kjent at f.eks. Oslo til tider har/har hatt ekstremt dårlig luftkvalitet, har ikke hørt om det i f.eks. Indre Enfold.

skorpionfisken
Skrevet

Barna var og er viktigst når vi tar valg som berører alle.. Men det er ikke alltid en kan få det som en vil og ønsker og da kan det kanskje fremstå som om de voksne ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til barna.

Jeg for min del kunne aldri bodd i by og oppdratt mine barn der.

Men så er det også sånn da; at å tenke på seg selv også er å vise at ungene er viktigst, fordet en blir et bedre menneske når en trives i hverdagen og tilværelsen selv også.. (",)..

Min tante fikk to barn med alvorlige skader. De har sporet det tilbake til at da hennes mor (min bestemor) gikk gravid med henne ble hun utsatt for farlige sprøytemidler fordi hun bodde på en stor gård på landet.

Nå er jo dette lenge siden da så det skjer kanskje ikke ennå. Men da min far og deres bror ble født bodde de i byen, og det er ikke noe galt med oss andre barnebarna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...