Gå til innhold

Er barna viktigst? Eller er de voksne seg selv nærmest?

Anbefalte innlegg

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

Kverrulere, kverrulere. :-)

Det er vist allment kjent at f.eks. Oslo til tider har/har hatt ekstremt dårlig luftkvalitet, har ikke hørt om det i f.eks. Indre Enfold.

Joda. Frisk luft er det som oftest.

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

12

• lex

5

• Chloe

4

• skorpionfisken

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min tante fikk to barn med alvorlige skader. De har sporet det tilbake til at da hennes mor (min bestemor) gikk gravid med henne ble hun utsatt for farlige sprøytemidler fordi hun bodde på en stor gård på landet.

Nå er jo dette lenge siden da så det skjer kanskje ikke ennå. Men da min far og deres bror ble født bodde de i byen, og det er ikke noe galt med oss andre barnebarna.

Det er vist ikke fosterskadelige stoffer i sprøytemidler lenger..

Skrevet

Lukta av kumøkk er definitivt ikke bedre enn eksos.

Åjoda! Hestemøkk lukter imidlertid best. ;o)

Jeg er en annen
Skrevet

Hvorfor skulle en oppvekst i en by "forkrøple barnas muligheter til å få en harmonisk oppvekst"? Jeg tror snarere det er omvendt.

Gjest karmat
Skrevet

Hvorfor skulle en oppvekst i en by "forkrøple barnas muligheter til å få en harmonisk oppvekst"? Jeg tror snarere det er omvendt.

Hvorfor skulle det ene være bedre enn det andre??

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

Visse bydeler i Oslo er helt for jævlige, spesielt skolemiljøet/læremiljøet. Noen flytter derfra på grunn av det, mens andre flytter inn.

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

Noen skolemiljøer i Oslo er så ille at masse folk flytter. De tør ikke fortelle hvorfor de flytter, men de hvisker det i øret ditt en fuktig kveld.

Jeg er en annen
Skrevet

Fordi jeg er en enten/eller-tenker.

Gjest karmat
Skrevet

Noen skolemiljøer i Oslo er så ille at masse folk flytter. De tør ikke fortelle hvorfor de flytter, men de hvisker det i øret ditt en fuktig kveld.

Ja, selv er jeg ikke i tvil om at det er bedre å vokse opp på landet, men sånt kan man jo ikke si høyt.

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

Ja, selv er jeg ikke i tvil om at det er bedre å vokse opp på landet, men sånt kan man jo ikke si høyt.

Nei, man må holde kjeft og snike seg vekk. En av våre kjente AP-politikere gjorde det samme.

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

Hvor mange vil ofre sine barn på toleransens alter?

Jeg leste i søndagsaftenposten om en svensk bydel med 16000 innbyggere hvor alle har flyttet.

Skrevet

Jeg kunne gjerne bo på landet, men for å bo på landet trenger man en jobb og det er det desverre ikke mange nok av på landet. Jeg tror mange ønsker seg et litt roligere og avslappet liv, men det lar seg ikke gjøre pga arbeid.

Grunnene til at jeg vil bo i byen er fordi der er mulighetene større og mangfoldet også. Jeg er selv vokst opp i en liten by(gd) og har savnet mulighetene til å gå på teater, kino (om man ikke liker å se filmen et halvt år etter den har kommet ut på video/dvd.), konserter altså muligheten til å ha andre hobbyer og lidenskaper enn idrett (fotball, håndball eller ski ). Jeg ønsker å gi barna mer enn dette, og jeg ønsker at de forstår at det er mulig å være lykkelig i seg selv selvom man ikke lever et firkantet liv, at alle har noe å lære deg uansett om de er sånn eller slik.

I min hjembygd var/er det svært liten toleranse for andre mennesker, og det ville rammet mine barn om vi hadde fortsatt å bo der. Fordi jeg ikke er "A4" ville mine barn lidd under det på en annen måte enn i en by.

"Jeg kunne gjerne bo på landet, men for å bo på landet trenger man en jobb og det er det desverre ikke mange nok av på landet. Jeg tror mange ønsker seg et litt roligere og avslappet liv, men det lar seg ikke gjøre pga arbeid."

Det er nå ikke helt sant, men et ofte brukt argument. Hvor tror du alle som bor "på landet" jobber?

De aller fleste er pendlere, akkurat som de som bor mer sentralt. Om turen til jobb tar mellom 15 minutter til en time, er det ikke mer enn det gjør for veldig mange byboere.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har inntrykk av at foreldre passer bedre på barna sine i byene.

Hvorfor sier du det?

Jeg bor "på landet" og her er vel kanskje den største forskjellen mellom by og landsbygd at flere er mer hjemme med barna. Det er mye hjemmeværende eller deltidsarbeidende mødre og fedre her. Delvis fordi vi bor billigere enn i byen.

Disse foreldrene følger opp barna sine på en måte jeg sjelden så der jeg bodde tidligere. En av grunnene er kanskje at barna må kjøres til venner, fotballtrening, fritidsklubber osv. Eller evt. ta skolebussen direkte til venner. Vi bor såpass spredt at å gå dit man skal ofte er uaktuelt. Dermed vet vi alltid hvor barna våre er.

En annen fordel ved all kjøringen, er at man som oftest blir på fotballtreninga istedet for å kjøre to turer. Tenåringer som dro selv i byen, får her en av foreldrene som tilskuer.

Og i og med at foreldrene jobber mindre/kortere dager, får de mer tid og overskudd til å gjøre ting med barna. Det er ikke noen ulempe at skogen er så nærme heller, da! Lettere å bare bråbestemme seg for en bærtur o.l. *s*

I tillegg er det en sosial bevissthet her som rett og slett mangler i mitt gamle miljø.

Man bryr seg. Om jeg ser et barn langs veien, vet jeg om det "har noe der å gjøre". Selv i "byen" vår er det en ustresset hverdag. Folk har tid til hverandre. Barna gjenkjennes i butikken eller på kiosken.

Ungene kjenner nabo'n og nabo'n kjenner ungene. Det finnes ikke en nabo rundt her som ikke ville hjelpe til om noe var galt. Folk her føler ansvar for mer enn sine egne unger.

Pussig nok er det også fler fosterbarn i denne kommunen enn folketallet skulle tilsi. Fosterbarn fra de største nabobyene.

Poenget mitt er at man ikke kan generalisere by/landsbygd. Andre har helt andre erfaringer enn meg.

Men jeg kommer fra by til landsbygd og har bare positive opplevelser. Jeg flytter aldri tilbake med ungene.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har vokst opp på landet, og er drittlei ensidige uttalelser om at det pr. definisjon er best. Mange har underligere forstillinger om at kuer og gress mv. = gode oppvektvilkår, mens gater og parker = vold, mobbing og rusmiddelmisbruk

Fordeler og ulemper med begge deler - selvsagt!

Det verste er forståsegpåere som uttaler seg om forferdelige oppvekstvilkår i Oslo når deres kjennskap til byen begrenser seg til en tur på Karl Johan.

Oslo (og andre byer) er sammensatt av en rekke områder som er svært forskjellige.

Gjest karmat
Skrevet

Jeg har vokst opp på landet, og er drittlei ensidige uttalelser om at det pr. definisjon er best. Mange har underligere forstillinger om at kuer og gress mv. = gode oppvektvilkår, mens gater og parker = vold, mobbing og rusmiddelmisbruk

Fordeler og ulemper med begge deler - selvsagt!

Det verste er forståsegpåere som uttaler seg om forferdelige oppvekstvilkår i Oslo når deres kjennskap til byen begrenser seg til en tur på Karl Johan.

Oslo (og andre byer) er sammensatt av en rekke områder som er svært forskjellige.

Jeg har kjennskap til begge deler, pappa i byen, skilsmisse barn, så jeg vet hva jeg snakker om.

Skrevet

Jeg har kjennskap til begge deler, pappa i byen, skilsmisse barn, så jeg vet hva jeg snakker om.

Du har din erfaring og vet hva du foretrekker - hvilket selvsagt er ok.

Det jeg reagerer på er flertallets(?) ensidige fokusering på positive sider ved oppvekst i landlige områder kombinert med tilsvarende ensidig fokusering på negative sider ved oppvekst i by.

Gjest karmat
Skrevet

Du har din erfaring og vet hva du foretrekker - hvilket selvsagt er ok.

Det jeg reagerer på er flertallets(?) ensidige fokusering på positive sider ved oppvekst i landlige områder kombinert med tilsvarende ensidig fokusering på negative sider ved oppvekst i by.

Det sier bare at flertallet foretrekker landet, og det er da ikke så rart.

Skrevet

Det sier bare at flertallet foretrekker landet, og det er da ikke så rart.

Selv om jeg foretrekker å bo i byen kunne det faktisk ikke falle meg inn å ensidig rakke ned på livet på landet.

Vi har forskjellige definisjoner av "det gode liv" - ferdig med det!

Gjest karmat
Skrevet

Selv om jeg foretrekker å bo i byen kunne det faktisk ikke falle meg inn å ensidig rakke ned på livet på landet.

Vi har forskjellige definisjoner av "det gode liv" - ferdig med det!

Snakket vi ikke om oppvekstvilkår for barn, ikke hva vi voksne foretrekker. Er nok litt forksjell der.

Gjest sussilei
Skrevet

Visse bydeler i Oslo er helt for jævlige, spesielt skolemiljøet/læremiljøet. Noen flytter derfra på grunn av det, mens andre flytter inn.

Tja, jeg bor i Søndre Nordstrand bydel, og den er sikkert karakterisert som "forjævlig!" av folk som ikke bor der, og som ikke har peiling.

Vi bor i et veldig rolig strøk, har 150 meter til skole og 200 meter til barnehage, har bilfritt miljø rundt oss, frisk luft, marka i umiddelbar nærhet, 5 km til oslofjorden (hvor det finnes usjenerte pletter, hvis man gidder å leite litt), er veldig fornøyd med både skole, barnehage og alle våre naboer - flest nordmenn, noen utlendinger - alle deltar på dugnad...

Ungene løper mellom husene og inn og ut hos venner i nærmiljøet. Det er lekeplasser overalt, nesten. Eldstemann har 20 venner innenfor en radius av 300 meter, og hudfarge er ikke et tema, en gang.

Nabokjerringene eksisterer her, rett og slett fordi de fleste har oversikt over hvilke unger som bor i hvilke hus, og derfor kan "arrestere" unger på avveie, både på den ene og andre måten.

Huff så grusomt vi har det!

Det er naturligvis ikke bare idyll - men at det er bedre på landsbygda, er jeg aldeles ikke villig til å gå med på. Jeg vet hva jeg snakker om - har vokst opp i ei lita østlandsbygd, og ønsker meg IKKE tilbake. By er det eneste alternativet for oss - av hensyn til oss voksne, men vel så viktig er det at jeg tror unger har det bedre i større miljøer hvor toleransen ofte er større, og sladderen ikke sitter riktig så løst. Dessuten er utdanningsnivået ofte høyere i byene, og det preger også barns oppvekstmiljø og spesielt skolemiljø.

Kan hende vil flytter til en mindre by etterhvert, men ALDRI på landet, nei! Det har vi fått mer enn nok av, både husbonden og jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...