Gå til innhold

Blir IKKE kvitt hodelus!

Anbefalte innlegg

Som mor til jente på 5 år har jeg opplevd å få lus i huset 2 ganger. I fjor ble vi kvitt de ubudne gjestene vha 2 behandlinger med Malation (hele familien på 3), men i år ser det ut til at de er kommet for å bli...

Historikk: Det startet i mai måned med luseangrep i barnehagen hvor flere av barna ble smittet. Jeg klarte aldri å påvise lus på min egen datter (tykt hår), men oppdaget etterhvert flere egg på meg selv. Familien tok da en behandling med Prioderm, vasket og frøs ned alt av utsatte gjenstander og kammet håret i noen dager. Etter 8 dager tok vi ny behandling, denne gang med Malation (utsolgt for Prioderm). Fulgte samme prosedyre med skifte av sengetøy etc.

Ca. 9 dager etter behandling nr. 2 oppdaget jeg flere egg, og ble usikker på om de var gamle eller nye. Oppsøkte lege som mente de var nye, og anbefalte ny kur på hele familien. Tok da kur nr. 3 (Malation) og ny runde med vask og frysing. Etter vel en uke fant jeg flere hårstrå med egg, og ble helt fortvilet. Gikk til hudlege som etter å ha kikket meg i hodebunnen fastslo at jeg helt sikkert ikke hadde lus, og at jeg burde slappe av! Noe jeg gjorde i ca. 2 uker, før jeg igjen kunne nappe ut hårstrå med egg. Tok mine funn med til fastlegen som anbefalte ny kur med Malation, og daglig kamming i 10 dager, deretter ukentlig. Til tross for at jeg ikke kunne finne noe på mann og datter tok hele familien kur nr. 4. Vi orket ikke usikkerheten. Jeg fortsatte med daglig kamming, og følte for første gang at alt var borte. For sikkerhets skyld fulgte jeg opp med nok en kur etter 9 dager, og fortsatte med daglig kamming.

I dag, 8 dager etter kur nr. 5, er marerittet tilbake. Jeg gråt da jeg fant hårstrå med egg, noen til og med som perler etter hverandre. Skal dette ingen ende ta?

Jeg vil påpeke at jeg for hver kur har vært nøye med vask av sengetøy og håndklær, frysing av hårpynt og kammer, gjemt bort bamser osv. I forbindelse med ferie har vi tom. forflyttet oss mellom boliger. Jeg har aldri sett lus på noen i familen – hverken levende eller døde. Men - det er ingen tvil om at eggene finnes på meg selv, og flere leger har konstatert at de ser ’nye’ ut. Jeg har ingen fobi mot krypdyr, er ikke psykisk ustabil eller unødvendig bekymret. Jeg er kun en sliten mor som vurderer å snaue meg helt. Jeg trenger virkelig hjelp......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191204-blir-ikke-kvitt-hodelus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Min svigerinnes barn ble angrepet av lus som var resistente mot vanlig lusmiddel.

Hun måtte klippe jentene kort, og barbere hodet til gutten (han var 4 år da). Koke sengtøy/handduker daglig og fryse de klærne som ikke tålte koking. Vaske håret til barna med sterk shampoo daglig. Gre dem med lusekam (sånn liten sort med tette, tette tinner) flere ganger om dagen i flere uker.

De ble kvitt faenskapet, men ennå flere år etterpå får hun panikk om noen nevner at det er utbrudd av lus innen flere mils omkrets.

Gjest sommerfugler

hei!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men jeg lurer litt på hvordan du ser at det er lus? Er de store?

Min sønn har nemlig begynt å klø seg i hodet, og jeg kan se pittesmå svare prikker i hodebunnen, men de er så små at ikke lusekam ville tatt de med seg.

Jeg er veldig usikker på hva dette er, for det dukker bare stadig nye opp

Gjest KariKruskakli

Kanskje dere skal reise bort noen dager. Sov i telt, så dere ikke smitter andre.

Teltet, soveposer og alt av klær lar dere ligge i garasjen eller noe noen dager når dere kommer tilbake. Da skal de være døde,uten at du behøver fryse.

Ta kuren mens dere er borte, og kom tilbake til et lusfritt hus.

Lusa overlever visst ikke utenfor hodebunnen i mer enn et par-tre dager.

Per Helsing, hudspesialist

Uffda,

dette hørtes ikke greit ut. Jeg tror jeg ville anbefale en ny hudlege, fordi en som burde vite litt om dette, mente du ikke hadde lus. Klør du? Lus klør, og det blir som regel forandringer i hodebunnen, først små punkter på grunn av bitt, senere ofte eksem.

Kan det være flassinig du ser? Det kan være vanskelig å skille. Av og til må man se i mikroskop for å være sikker. Har du et gammelt mikroskop på loftet? Utseendet på hår med luseegg kan du se på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/lus.asp .

Selv om det skulle være egg, er det ikke sikkert du har lus. Eggene er nemlig limt fast til hårene, og det er ikke alltid du greier gre dem ut. Luseeggene "klekkes" i løpet av en ukes tid, det er derfor du må gjenta etter en uke, for enkelte kurer som ikke virker på eggene. Håret vokser ca 10 mm i måneden, og det betyr at mulige egg du finner lenger ut en et par millimeter, ikke inneholder levende lus.

Hvis du fortsatt er i tvil kan du ta en kur med Nix sjampo 1%. Den skal ta både lus og egg. Men anbefalingen er likevel å be en ny hudlege om en sjekk, før du legger an en ny sveis..

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...