Gå til innhold

Skal bli student - psykologi eller pedagogikk?

Anbefalte innlegg

Gjest brain-i-ac....
Skrevet

Jeg skal bli student igjen! Er siviløkonom fra før, og på helt feil hylle i livet. Har enten lyst til å jobbe med folk i behandlings- eller opplæringssituasjon, eller jobbe i HMS eller personalfunksjon i større bedrift, evt i konsulentselskap med organisasjonsutvikling og/eller opplæring.

Har masse fritak, så jeg tipper at 1,5 år er tilstrekkelig for å fullføre en bachelorgrad. Skal ta første studieår som privatist.

Valget står mellom bachelor i psykologi eller i pedagogikk. Noen her som kan opplyse meg i forhold til jobbmuligheter ved de forskjellige studiene, og hva som er smartest i forhold til å kombinere med en sivøk-bakgrunn?

Var sikker på at psykologi var smartest, men etter å ha sett på studieplanene, virker jammen pedagogikk heller ikke dumt.

Blir veldig takknemlig for gode innspill!

Gjest mozzarella
Skrevet

Hei

Er selv utdannet innen pedagogikk (ved lærerhøyskole) og tror nok at ped er mer læringsrelatert. Godt som et grunnlag om du ønsker å undervise. Du blir introdusert til pedagoger, kognetiv lære, og ellers mye som er relatert til læring og skole. Det kan jo være at dette er typisk for lærerhøyskolen... Uansett er det et viktig fag å ha med seg når en arbeider med undervisning. Det er også et fag hvor man lærer mye om hvordan mennnesker oppfører seg i sosiale samenhenger, hvorfor de gjør som de gjør og generelt om mennesker. Psykologi er vel mer en generell studie i menneskets "tanke" verden??? JEg vet ikke...

Gjest foreverstudent
Skrevet

hei

innenfor pedagogikk er det mange retninger og de er svært etterspurt på markedet. Det er en pedagogisk linje som heter ledelse og administrasjon eller du kan jobbe pedagogisk i forhold til funksjonshemminger.

Jeg innbiller meg at det blir vanskelig å nyttigjøre seg psykologistudier hvis du da ikke ønsker å bli psykolog eller ha hovedfag i det. Eventuelt kan du også studere organisasjonspykologi.

Jeg tror begge deler kan være relevant, men holder en knapp på pedagogikken

lykke til med valget:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...