Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for noen år siden (er 26 år nå) utbrudd av det som nok var rosacea etter syden turer. Hver gang mente fastlegen min at det var brannkopper, og gav meg kortisonkrem mot dette. Til slutt ble det et vedvarende problem med utslettene/kviselignende blemmer rundt hake, kinn, nese og panne, og jeg gikk over en periode til hudpleier som jeg kjøpte mange dyre produkter av - uten at noe hjalp. Til slutt var jeg utrolig oppgitt og oppsøkte hudlege, dette var i august i fjor. Hudlegen sa straks han så meg at jeg hadde rosacea og satte meg på en kur med Tetralysal over 9 mnd! I tillegg fikk jeg Metronidazol til å smøre på. Jeg fikk beskjed om å holde meg unna sol mens jeg gikk på kuren, da dette var en dårlig kombinasjon. Jeg tok i løpet av kuren en pause på to uker pga sydentur, ellers har jeg gått på det helt til mai i år. Det hjalp veldig mens jeg gikk på tablettene, og jeg har vært fin i ansiktet en lang periode nå. Men etter at jeg sluttet har det etterhvert kommet tilbake igjen. Jeg er glad i å være ute både i solen og ellers og lever et aktivt liv hvor huden blir het og rød både titt og ofte. Jeg blir deppa over å få disse kviselingende utslettene. Men så kan jeg da heller ikke gå på tabletter med antibiotika til evig tid!? Hva anbefaler du at jeg gjør nå? (kremen jeg fikk ved siden av virker ikke noe bra) Jeg har ringt flere hudleger, men det er vanskelig å få noe hjelp nå på sommeren... Hudlegen jeg var hos i august har sluttet. Har du noen gode råd til meg? Og er de kremene/midlene du evt måtte anbefale reseptfrie?

Takker for hjelp...

Vennlig hilsen E.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191245-rosacea-hudsykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

rosacea er dessverrre kronisk, og det vil si at den har tendens til å komme tilbake. For å hindre det kan du bruke lokalmidler, som du har brukt med metronidazol, alternativt azelainsyre (Finacea). Dette må du huske å bruke når du er bra, for å hindre tilbakefall, ikke alltid lett å huske!

Dette er ikke tilstrekkelig for alle. Da kan du bruke kurer med tetracyclin. Hvis dette holder deg i bra i flere måneder, er dete et alternativ. Du trenger nok ikke bruke dem i 9 måneder for å oppnå virkning. Hvis du er bra etter et par måneder, kan du forsøke å slutte.

Det er viktig å huske at sol som regel er en forverrende faktor for dette utslettet. Regelen er at det blusser etter soleksponering, men forverringen kan ta litt tid før den setter igang. Derfor bør du bruke solkrem når du er i solen.

Lykke til, og les gjerne mer om rosacea på

http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/rosacea.asp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191245-rosacea-hudsykdom/#findComment-1327466
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...