Gå til innhold

Hjul-lager (for de som har greie på dèt)

Anbefalte innlegg

Gjest Iznowgood_007
Skrevet

Hvor lenge bør et hjul-lager normalt vare? Antall kilometer/år.

Hva kan være feil når lageret er fullstendig oppbrukt etter 900 mil?

Gjest dette er reklamasjon
Skrevet

Da reklamerer du.

Vår tidligere bil, Passat 98 modell, er kjent for å ha dårlig forhjulstilling.

Vi byttet hjullager for to år siden, ifjor da den var på EU-kontroll fikk vi mangellapp på samme hjullageret, vi kjører 20.000 i året, men allikevel byttet verkstedet hjullageret for oss, uten noen omkostninger for oss.

Skrevet

Motorsykkel

Å, det var noe annet enn en bil, motorsykkel har jeg ikke greie på :o), så se bort fra svaret mitt vedr. Passaten og hjullageret på den :o)

Gjest ansvarsløst
Skrevet

Motorsykkel

ja, det var en grei detalj å ta med...

Gjest Iznowgood_007
Skrevet

ja, det var en grei detalj å ta med...

Ja.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Da reklamerer du.

Vår tidligere bil, Passat 98 modell, er kjent for å ha dårlig forhjulstilling.

Vi byttet hjullager for to år siden, ifjor da den var på EU-kontroll fikk vi mangellapp på samme hjullageret, vi kjører 20.000 i året, men allikevel byttet verkstedet hjullageret for oss, uten noen omkostninger for oss.

Det er riktig at Passat har hatt reklamasjoner på forstilling, men dette er noe annet enn hjullager.

Med forstilling menes endeledd og opphengskuler.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det kan være mange årsaker til det. Trolig er lagertettningen gått lekk, og dritt er kommet inn i lageret. Noe som hender fra tid til annen.

Normalt skal lageret holde i lang tid.

Skrevet

Det er riktig at Passat har hatt reklamasjoner på forstilling, men dette er noe annet enn hjullager.

Med forstilling menes endeledd og opphengskuler.

Det var ikke reklamasjon på de slitedelene vi byttet i forhjulstillingen på Passaten nei. 98 modell blir for gammelt til det.

Vi byttet hjullageret for to år siden (betalte masse penger), ett år etter fikk vi mangellapp på slitt hjullager, det samme lageret vi hadde byttet året før.

Derfor måtte verkstedet bytte for oss igjen, uten noen kostnader for oss.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det var ikke reklamasjon på de slitedelene vi byttet i forhjulstillingen på Passaten nei. 98 modell blir for gammelt til det.

Vi byttet hjullageret for to år siden (betalte masse penger), ett år etter fikk vi mangellapp på slitt hjullager, det samme lageret vi hadde byttet året før.

Derfor måtte verkstedet bytte for oss igjen, uten noen kostnader for oss.

Hørtes greit ut det.

Skrevet

Har du brukt høytrykksspyler når du vasker sykkelen din? Da er i så fall det den sansynlige årsaken.

Jeg fikk ødelagt bakhjulslageret på en R1 etter 20.000km (1,5 år), og det ble byttet på garantien.

Etter det har jeg vært veldig nøye på å gjøre rent og smøre pakningene foran lagrene, hver gang jeg bytter dekk.

Normalt bør et slikt lager holde mange ganger lenger enn hva du har kjørt.

Dog er slike lagere veldig billige (noen hundrelapper), og hvis du i tillegg kan bytte dem selv så koster det ikke stort.

Gjest Iznowgood_007
Skrevet

Har du brukt høytrykksspyler når du vasker sykkelen din? Da er i så fall det den sansynlige årsaken.

Jeg fikk ødelagt bakhjulslageret på en R1 etter 20.000km (1,5 år), og det ble byttet på garantien.

Etter det har jeg vært veldig nøye på å gjøre rent og smøre pakningene foran lagrene, hver gang jeg bytter dekk.

Normalt bør et slikt lager holde mange ganger lenger enn hva du har kjørt.

Dog er slike lagere veldig billige (noen hundrelapper), og hvis du i tillegg kan bytte dem selv så koster det ikke stort.

Jeg har ikke brukt høytrykkspyler.

Hva gjorde du for å få byttet på garantien?

"Dog er slike lagere veldig billige (noen hundrelapper), og hvis du i tillegg kan bytte dem selv så koster det ikke stort. "

Joda, lagrene er billige. Det som skjedde var at jeg fikk byttet lager på verksted da sykkelen hadde gått 100 000. Så kjørte jeg under 900 mil og en stygg lyd hørtes. Tok endel tekefoner og spurte og grov om hva det kunne være. Lyden minnet om stein/grus mot bremseskiven, noe som kunne være sannsynlig. Men lyden gav seg ikke, den ble værre. Jeg fikk forslag om at kanskje kardangen trengte en overhaling. Javel. Lesset sykkelen på tilhenger, kjørte over førti mil til samme og nermeste merkeverksted og overlot den til kyndige hender. Der åpnet de kardangen, ingen slitasje eller feil å finne. Etterpå sjekker de bakhjulslageret; aha! Det var fullstendig oppbrukt. Etter under ni hundre mil.

Hva skal til for å få dette på garantien?

Skrevet

Jeg har ikke brukt høytrykkspyler.

Hva gjorde du for å få byttet på garantien?

"Dog er slike lagere veldig billige (noen hundrelapper), og hvis du i tillegg kan bytte dem selv så koster det ikke stort. "

Joda, lagrene er billige. Det som skjedde var at jeg fikk byttet lager på verksted da sykkelen hadde gått 100 000. Så kjørte jeg under 900 mil og en stygg lyd hørtes. Tok endel tekefoner og spurte og grov om hva det kunne være. Lyden minnet om stein/grus mot bremseskiven, noe som kunne være sannsynlig. Men lyden gav seg ikke, den ble værre. Jeg fikk forslag om at kanskje kardangen trengte en overhaling. Javel. Lesset sykkelen på tilhenger, kjørte over førti mil til samme og nermeste merkeverksted og overlot den til kyndige hender. Der åpnet de kardangen, ingen slitasje eller feil å finne. Etterpå sjekker de bakhjulslageret; aha! Det var fullstendig oppbrukt. Etter under ni hundre mil.

Hva skal til for å få dette på garantien?

Det høres ut som om jobben som ble gjort når du byttet lageret sist ble utført feil.

Du må i så fall ta det opp med det verkstedet du benyttet, og vise til den kvitteringen du (forhåpentlig) har derfra.

For det er en garantisak på jobben som ble utført, og/eller lageret som ble benyttet. Uansett er det verkstedets ansvar.

I mitt tilfelle gikk det på garantien på sykkelen (nysykkelgaranti på 2 år).

Du kan eventuelt ta en telefon til forbrukerrådet for å få mer informasjon om de rettigheter du har på dette.

Gjest Iznowgood_007
Skrevet

Det høres ut som om jobben som ble gjort når du byttet lageret sist ble utført feil.

Du må i så fall ta det opp med det verkstedet du benyttet, og vise til den kvitteringen du (forhåpentlig) har derfra.

For det er en garantisak på jobben som ble utført, og/eller lageret som ble benyttet. Uansett er det verkstedets ansvar.

I mitt tilfelle gikk det på garantien på sykkelen (nysykkelgaranti på 2 år).

Du kan eventuelt ta en telefon til forbrukerrådet for å få mer informasjon om de rettigheter du har på dette.

Takk for tips ang forbrukerrådet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...