Gjest uten signatur Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 Har en gutt som skal opp i første året på videregående. Hvor mye lommepenger er det vanlig at en på den alderen FÅR av foreldrene? Han jobber i sommer, men har ikke lyst til å jobbe ved siden av skolen utover høsten/vinteren. NOE skal han jo få av oss, men vi kommer ikke til å la han få alt for mye siden han er typen som bruker det han har. Han får det han trenger av oss, normalt dyre klær og annet utstyr, men skal han sløse utenom må han ta av oppspart eller få seg en liten jobb. Hadde tenkt at han skulle få 400 pr måned av oss. Noen med unge på den alderen som kan si noe om hva de praktiserer så er jeg takknemlig! 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 Sleng på en hundrelapp, så syns ihverfall jeg at det er passe. 0 Siter
Gjest for lite Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 Sleng på en hundrelapp, så syns ihverfall jeg at det er passe. Jeg synes nok det var litt lite.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 Mine har måttet klare seg med stipendet på skolen, jeg har holdt hus og mat og litt klær. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 Kommer anpå hvor mye dette skal dekke. Synes dette er lite hvis dette skal dekke kinobesøk f.eks., blader, klassefester eller hva de gjør i denne alderen. Hvis dere betaler slike ting når han ber om det så er det greit med 400 kr. Hvis han har en jobb så kan han gjerne betale alt slikt selv. 0 Siter
Piraye Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 om dette skal dekke alt det "unødvendige" for en 17-åring er det nok litt lite.... bare en kveld på kino med buss tur retur koster nå hvertfall 100! 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 19. juli 2005 Skrevet 19. juli 2005 Min 16-åring skal gå på skole på andre siden av landet, på internat. Han har budsjettert med at han har 450,- i ukelønn etter at internatpengene og skolepengene er betalt. Han får mat på skolen. Pengene skal dekke alt forbruk utenom boutgifter og mat. Han får fullt stipend/lån fra lånekassen, samt lån til skolepenger og reisestipend. I tilegg jobber han i sommer for å finansiere dette. Vi blir nok å sponse ham litt (har allerede betalt flyet ned dit, samt flybiletten i høstferien) men det er meningen at han skal klare det på stipendet/lånet og sommerjobben. Jeg synes 100,- i uka er lite, som andre sier det er knapt nok en kinotur i uka. Da vår sønn gikk i 10-klasse hadde han 150 kr i uka, og var konstant blakk. 0 Siter
flisa Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Vi har aldri hatt faste lommepenger - ungene har stort sett fått til det de trenger - og det kan jo variere fra uke til uke, og noen ganger har man ikke råd. Ungene syns det er greit - og 13-åringen min har regnet ut at hun "tjener" på det Men hun har Young-Talk abb. som vi betaler fast. 0 Siter
Gjest uten signatur Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Tillegg: I tillegg til de 400 (som noen synes er alt for lite) kommer vi til å betale bensin/busskort, utgifter i forbindelse med skole og skoleturer og sikkert noe annet småtteri. Problemet vårt er at våre andre barn har brukt veldig lite penger, derfor blir det litt vanskelig å gi så mye mer til han her junioren. Hvis dere skjønner. 0 Siter
flisa Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Tillegg: I tillegg til de 400 (som noen synes er alt for lite) kommer vi til å betale bensin/busskort, utgifter i forbindelse med skole og skoleturer og sikkert noe annet småtteri. Problemet vårt er at våre andre barn har brukt veldig lite penger, derfor blir det litt vanskelig å gi så mye mer til han her junioren. Hvis dere skjønner. Hvordan fikser dere mobilutgifter, om han har en? 0 Siter
Gjest uten signatur Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Hvordan fikser dere mobilutgifter, om han har en? Det dekker vi. Vi dekker også utgifter til sportsaktiviteter og slikt. Det er altså RENE lommepenger han må dekke utenom de her 400 pr måned.Slikt han kjøper i kiosken,og om han vil kjøpe en burger istedenfor å spise hjemme. Vi holder også de bladene han abbonerer på. Og som sagt nå har han jobbet i sommer og har en del tusen å bruke iløpet av året. Om alle kameratene skal på kino og han ikke hadde råd, så hadde han nok klart å få oss til å betale det. Vi er ikke vrange, men vi ser at han har den der tendensen til å råsløse når han har penger. De renner ut. Det er ikke noe problem for en ungdom å bruke 300 pr dag nå om sommeren feks, men det synes jeg er unødvendig å la dem få den vanen. Vi kommer til å råde han om bruken av det han har tjent også, selv om han skal få ta den endelige beslutningen selv. 0 Siter
villee Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Jeg er selv 21 år og da jeg var på den alderen fikk jeg meg en jobb hvor jeg kun jobbet lørdager. På den måten gikk det ikke utover skolen og jeg tjente egne penger. I tillegg fikk jeg ca 500 kr i mnd av foreldrene mine (det varierte), men pengene fikk jeg når jeg skulle noe, feks på kino osv. På den måten gikk ikke pengene fra foreldrene mine til usunn mat, godteri osv, det måtte jeg betale selv. Jeg syns dette var en grei ordning for da hadde jeg mine egne penger jeg kunne bruke til hva som helst + penger til ting jeg og venner fant på. 0 Siter
flisa Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Det dekker vi. Vi dekker også utgifter til sportsaktiviteter og slikt. Det er altså RENE lommepenger han må dekke utenom de her 400 pr måned.Slikt han kjøper i kiosken,og om han vil kjøpe en burger istedenfor å spise hjemme. Vi holder også de bladene han abbonerer på. Og som sagt nå har han jobbet i sommer og har en del tusen å bruke iløpet av året. Om alle kameratene skal på kino og han ikke hadde råd, så hadde han nok klart å få oss til å betale det. Vi er ikke vrange, men vi ser at han har den der tendensen til å råsløse når han har penger. De renner ut. Det er ikke noe problem for en ungdom å bruke 300 pr dag nå om sommeren feks, men det synes jeg er unødvendig å la dem få den vanen. Vi kommer til å råde han om bruken av det han har tjent også, selv om han skal få ta den endelige beslutningen selv. Skjønner...men da syns jeg med han - som jeg syns med min 13-åring at de får det de trenger og væl så det. Min får alle tomflaskene også - det er vel den eneste "jobben" hun har hjemme. Men når jeg tenker meg om - så satte jeg inn 500 på kontoen til min nå 22-åring fra hun var 16 til hun fylte 18,- men da bodde hun fast hos faren sin og jeg anså det som et slags barnebidrag. .) 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Sønnen min på 15 får 800 kr måneden av oss. Dette skal dekke buss fra skolen, lunch på skolen, og ellers som du sier slikt han kjøper i kiosken, blader, snop o.l. Dersom han går/sykler hjem fra skolen beholder han pengene selv, samme hvis han smører matpakke istedet for å kjøpe mat på skolen. Han har som fast plikt, utenom å holde orden på sine egne ting selvsagt, å lage middag de dagene jeg er på jobb, jeg jobber halv stilling. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.