Gå til innhold

Endelig en straff som passer Sør

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hei,

Bare et lite poeng her:

Det er forskjell mellom "sex med en mindreåring" (på f. eks. 14, 15 år) som er kjønnsmoden, og på pedofili. Pedofili dreier seg om folk som er tiltrukket av ikke-kjønnsmodne unger.

Heldigvis er begge ulovlig, og begge bør straffes langt hardere enn i Norge. Jeg kjenner ikke saken i USA, så jeg kan ikke kommentere straffeutmålingen.

Med vennlig hilsen

"Heldigvis er begge ulovlig, og begge bør straffes langt hardere enn i Norge."

Men i tilfellet med mindreårige bør det brukes skjønn, noe jeg antar blir gjort.

Det er tross alt for dumt hvis 15-åringes kjæreste på 16 skal bures inn eller straffes og med det få en særdeles stygg ordlyd på rullebladet, for sex med kjæresten som er 6 måneder yngre enn ham eller henne.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

14

• ShitDiddelyDo

11

• Sør

6

• flisa

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så vidt jeg vet er begge deler misbruk av barn,i min verden føles begge deler pedofilt også!

Hva med de tilfellene vi leser om i avisene fra andre land, der 8-9-åringer er tidlig kjønnsmodne og får barn etter overgrep begått av voksne. Kaller du ikke det for pedofili?

Jeg skjønner forklaringen din,men...en 14-åring er da bare et barn sånn mentalt!

Hei,

Ikke misforstå - det var bare et lite poeng vedr. pedofili.

Det er nok en flytende grense fra det ene til det andre. I Norge har vi én grense ved 10 år (under dette er åpenbart skjerpende), og en annen grense ved 14 år.

Maks straffen i Norge er faktisk 21 år (samme som for mord), men problemet er at dommerene vil ikke bruke strafferammen. Det er dessverre vanlig med kun noen måneder i fengsel for misbruk av barn i Norge. Det er en tragedie.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Heldigvis er begge ulovlig, og begge bør straffes langt hardere enn i Norge."

Men i tilfellet med mindreårige bør det brukes skjønn, noe jeg antar blir gjort.

Det er tross alt for dumt hvis 15-åringes kjæreste på 16 skal bures inn eller straffes og med det få en særdeles stygg ordlyd på rullebladet, for sex med kjæresten som er 6 måneder yngre enn ham eller henne.

Hei,

Det er allerede lagt inn i loven:

"Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort eller settes under det lavmål som følger av første ledd annet punktum dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hei,

Det er allerede lagt inn i loven:

"Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort eller settes under det lavmål som følger av første ledd annet punktum dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Med vennlig hilsen

Oki, det var det jeg trodde.

Skrevet

Uansett hva alle mener, er det forskjell på kjønnene.

Så jeg synes straffen er latterlig, gutten har sikkert hatt det vidunderlig.

Hadde det vært en mannlig lærer og ei jente på 14, hadde straffen vært helt grei.

Vet at mange er politisk korrekte i en sånn sak, men det blir bare fjolleri. Gutter er forskjellig fra jenter!

Skrevet

Er det bare jeg som har store problemer med å skjønne hva et kvinnfolk på 24 år ser i en 14-åring guttunge???

Alle de jeg ser rundt med til daglig er bare slamper i verste slyngelalderen - ikke en eneste av dem tenner noe annet enn i beste fall et lett morsinstinkt i meg - i verste fall får jeg lyst til å denge litt vett inn i skolten på dem!

Men å knulle dem??? Aldri i livet!

Å jo.. Taylor Hanson (han som synger i Hanson) var virkelig helt råsexy den gangen i 1997, da var han vel 13 eller 14. Nå er han gift og har to barn, så han begynte veldig tidlig.

Selvfølgelig kan 14 åringer være fullt utviklet fysisk. Jeg har aldri vært en gutt på 14, men jeg vil tro at mesteparten av tiden deres går med på tanker om sex.

Og sånn er ikke jentene, der er det mer fnising og liksomkosing. Det er helt forferdelig at loven ikke tar hensyn til at det er stor forskjell på kjønnene.

Gjest Zyns jeg
Skrevet

Hei,

Ikke misforstå - det var bare et lite poeng vedr. pedofili.

Det er nok en flytende grense fra det ene til det andre. I Norge har vi én grense ved 10 år (under dette er åpenbart skjerpende), og en annen grense ved 14 år.

Maks straffen i Norge er faktisk 21 år (samme som for mord), men problemet er at dommerene vil ikke bruke strafferammen. Det er dessverre vanlig med kun noen måneder i fengsel for misbruk av barn i Norge. Det er en tragedie.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønte det var en "leksikonforklaring" på ordet pedofili ja*nikker*

Så synd at rettssystemet ikke straffer overgriperne hardere når de har mulighet til det. Det koster altså bare noen måneders fengsel å ødelegge en barndom eller et helt liv?

Mens overgriperen slipper ut etter et par måneder og kan fortsette karrieren med nye barn! *rystet*

Skrevet

Øverst og nederst?

Vet ikke hvilken av dine såre tær jeg har tråkket på som har gjort deg så grinete.

Jeg har prøvd å påvise at du har dummet deg ut, og lyktes med det...men ta nå ikke slik på vei da mann..ellers må jeg snart komme å trøste deg.

Å? Dummet meg ut, fordi jeg motbeviste din påstand om noe jeg hadde skrevet / ikke hadde skrevet? Les, Morsk. (ikke at jeg tror du blir noe klokere, men det kan jo være verdt et forsøk)

Grinete, jeg? På ingen måte.

".................................."

Skrevet

Å jo.. Taylor Hanson (han som synger i Hanson) var virkelig helt råsexy den gangen i 1997, da var han vel 13 eller 14. Nå er han gift og har to barn, så han begynte veldig tidlig.

Selvfølgelig kan 14 åringer være fullt utviklet fysisk. Jeg har aldri vært en gutt på 14, men jeg vil tro at mesteparten av tiden deres går med på tanker om sex.

Og sånn er ikke jentene, der er det mer fnising og liksomkosing. Det er helt forferdelig at loven ikke tar hensyn til at det er stor forskjell på kjønnene.

Fysisk ja. Men hva i huleste har en 14-åring å tilby en 24-åring mentalt? I dette tilfellet snakker vi om en lærer, altså en person som i alle fall burde ha litt skolegang og dermed litt kunnskaper bak seg!

Skrevet

Faktisk er vel jenter på den alderen stort sett mer utviklet enn gutter.

Med vennlig hilsen

Gjest Pausefiskebolla
Skrevet

15 år er drøyt.

I Norge får de fleste ikke mer enn to år.

Det som er å tenke på er at gutter har en helt annen psyke enn jenter når det gjelder sex, og det sosiale rundt det, kulturen og forsommene er ikke de samme når en ung gutt har et forhold til en eldre kvinne.

Jeg vil tro mange gutter på 14-15 år ville syns noe slikt var fryktelig spennende.

En jente på 14 år ville også det, men hun har et annet sett følelser, kulturelle regler og fordommer fra andre å holde seg til i tillegg. Mange jenter syns det er ok, helt til foreldrene får vite det og andre setter i gang, fordømmer det og viser henne med omsorg at det var fryktelig galt. Mannen dømmes på samme måte.

I en annen kultur hadde det vært annerledes; i 1800-årenes London hadde jenter ned til 11-12 år sex med mye eldre partnere uten å være prostituerte, det var vanlig i visse sosiale lag.

Gjest tionne
Skrevet

Fysisk ja. Men hva i huleste har en 14-åring å tilby en 24-åring mentalt? I dette tilfellet snakker vi om en lærer, altså en person som i alle fall burde ha litt skolegang og dermed litt kunnskaper bak seg!

Det var da vel ikke mental input hun var ute etter.

petter smart
Skrevet

Igjen viser kvinnene på DOL sin dobbeltmoral.

De mener straffen er for streng og at det er forskjell på om overgriperen er en kvinne eller en mann.

Pussig at en ikke aksepterer forskjeller som gir menn en "fordel".

Denne gutten var sikkert glad og lykkelig over å få sex med så pen kvinne. På lik linje med jenter på samme alder som er glade og lykkelige over at en eldre mann viser interesser for dem og har sex med dem.

Ingen her har kompetanse til å si noe om denne gutten tar skade av dette. Det er fullt mulig at han vil slite med kvinner, sex og forhold i framtiden. Ingen vet heller om han vil slite mer eller mindre enn en jente i samme situasjon.

Når loven setter en grense så må en holde seg til denne, uavhengig av kjønn.

Gjest tionne
Skrevet

De mener straffen er for streng og at det er forskjell på om overgriperen er en kvinne eller en mann.

Denne gutten var sikkert glad og lykkelig over å få sex med så pen kvinne. På lik linje med jenter på samme alder som er glade og lykkelige over at en eldre mann viser interesser for dem og har sex med dem.

Ingen her har kompetanse til å si noe om denne gutten tar skade av dette. Det er fullt mulig at han vil slite med kvinner, sex og forhold i framtiden. Ingen vet heller om han vil slite mer eller mindre enn en jente i samme situasjon.

Det er jeg jamen enig i. Men 15 år vil vel være litt i overkant?

petter smart
Skrevet

Det er jeg jamen enig i. Men 15 år vil vel være litt i overkant?

"Alle" klager på at norske straffer er for lave, så klager de på at denne straffen er for hard.

Straffenivået i USA ligger noe over det i Norge. I praksis vil hun neppe sitte inne lenger enn maks 5 år. Synes ikke det er i overkant. En må vise at en mener alvor med den seksuelle lavalder og straff for sex med personer under denne.

Skrevet

Jeg mente ikke at straffen bør være ulik. Jeg syns den var streng. Jeg mener likevel at man ikke anser at det er en alvorlig overgrepssak når lærern er en vakker kvinne - og det blir helt feil for meg.

Vi tenker, vi er oppdratt til å tro at en mannlig hormonbombe på 14 liker å bli "forført" av en utrolig vakker kvinne - som burde visst bedre,- - og vi fordømmer en "Brad Pitt"-lærer som forføre en liten pike på 14......

Straffen må og skal være lik.

Skrevet

"Alle" klager på at norske straffer er for lave, så klager de på at denne straffen er for hard.

Straffenivået i USA ligger noe over det i Norge. I praksis vil hun neppe sitte inne lenger enn maks 5 år. Synes ikke det er i overkant. En må vise at en mener alvor med den seksuelle lavalder og straff for sex med personer under denne.

det er forksjell på voldtekt og å ha hatt sex med en mindreårig som man har et kjærlighetslignende forhold til, mener jeg. Og det tror jeg det er forskjell på i Norge også.

Hvor mange 15-årige jenter har ikke ligget med menn som er eldre enn seg - de har vært "sammen". det er når foreldrene får vite om det at det er straffbart - - -det er f.eks ikke straffbart i samme omfang om mannen er 18 år og "mentalt på høyde" med en bråmoden 15-åring.

Vet ikke -det går kanskje en grense nedover mot 14.

Skrevet

Du har nok rett. Det må være ganske grusomt for en far som engang selv var en homonbombe av dimensjoner, altså snakker vi om alle menn, når hans datter kommer hjem med en kjæreste for første gang.

Spørs om ikke den fyren fort kunne blitt gjenstand for et seriøst avhør etterfulgt av velmenende drapstrusler. :)

MIn far kalt alle potensielle gutteslamper for "HYENER" - hehe

Gjest Leon L
Skrevet

Det som er passelig, er vel dersom hun slipper straff fordi hun er "for pen"?

Skrevet

det er forksjell på voldtekt og å ha hatt sex med en mindreårig som man har et kjærlighetslignende forhold til, mener jeg. Og det tror jeg det er forskjell på i Norge også.

Hvor mange 15-årige jenter har ikke ligget med menn som er eldre enn seg - de har vært "sammen". det er når foreldrene får vite om det at det er straffbart - - -det er f.eks ikke straffbart i samme omfang om mannen er 18 år og "mentalt på høyde" med en bråmoden 15-åring.

Vet ikke -det går kanskje en grense nedover mot 14.

Det er meget skjerpende hvis det er en lærer eller en annen autoritetsperson som misbruker sin stilling på denne måten.

Det kan overhodet ikke sammenlignes med "en gutt i klasse" eller en klasse over.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...