Gå til innhold

Psykose vs delir /NHD


frosken

Anbefalte innlegg

Hva skiller egentlig et delir fra en psykose? MAn sier at delir kan kalles "akutt hjernesvikt", og at et delir er organisk betinget. Kan man ikke si det samme om en psykose?

Har før hørt at personer som har hatt en psykose skal behandles med medikamenter en god stund etterpå. Hvorfor tenker man annerledes etter et delir?

(Deliret antas å ha blitt utløst av en blanding av underliggende hjernesykdom og forhøyet litiumkonsentrasjon på 1.3)

Kan deliret ha "ryddet" litt opp i hjernen siden de kognitive funksjoner ble bedre enn tidligere noen uker etter deliret? Eller er det grunn til å tro at bedring i kognitive funksjoner har sammenheng med bedre antiepileptisk behandling.

Spørsmålene er litt inspirert av teoriene på hvorfor ect virker (jfr. resetting av en pc anaolgien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest takknemlig for din hjelp

Vet bare at delir oftest oppstår hos eldre personer, gjerne med underliggende hjernesykdom f.e .demens. Det er gjerne medikamentbruk eller en somatisk sykdom f.e. en eller annen infeksjon som utløyser et delir. Det er vel andre faktorer som utløyser en reaktiv psykose.

Interessant det med at kognitiv funksjon ble bedre etter at deliret var over. Det har jeg ikke hørt om før.. Håper noen med mer kunnskaper enn jeg kan svare på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Et delir er en psykose.

Det er organisk betinget, forbigående/reversibelt, har ofte en relativt akutt begynnelse og hovedsymptomet er forvirring. Symptoene svinger ofte i løpet av døgnet.

Siden deliret antas å skyldes en metabolsk forstyrrelse, og denne er forbigående, er det ikke grunn til så lang behandlingstid med antipsykotika som ved såkalte "psykogene" psykose.

Bedringen etterpå kan jeg ikke forklare på annen måte enn at pasienten sannsynligvis har hatt en eller annen mer lavgradig metabolsk forstyrrelse i hjernen også før deliret, og at denne nå er bedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et delir er en psykose.

Det er organisk betinget, forbigående/reversibelt, har ofte en relativt akutt begynnelse og hovedsymptomet er forvirring. Symptoene svinger ofte i løpet av døgnet.

Siden deliret antas å skyldes en metabolsk forstyrrelse, og denne er forbigående, er det ikke grunn til så lang behandlingstid med antipsykotika som ved såkalte "psykogene" psykose.

Bedringen etterpå kan jeg ikke forklare på annen måte enn at pasienten sannsynligvis har hatt en eller annen mer lavgradig metabolsk forstyrrelse i hjernen også før deliret, og at denne nå er bedret.

Takk for svar:-)

Tror du det er sannsynlig at litium på 1,3 var årsaken til det som skjedde?

(Min hjemmesnekrede teori er at en mengde fokale epilepsianfall i forkant var hovedårsaken, og at litiumen kanskje var det som fikk begeret til å renne over. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...