Gå til innhold

søknad om spesiell vurdering ved universitet.

Anbefalte innlegg

Gjest trist og lei jente uten skoleplass:(
Skrevet

Hei!

Jeg var alvorlig syk på videregående,og mange av karakterene mine ble satt ned pga. stort fravær.

Konsekvensene av dette var at karaktersnittet mitt ble litt mindre enn det studiet jeg ville inn på krevde.

Derfor søkte jeg om spesiell vurdering,som min lege anbefalte meg.

Søknaden min ble avslått,

og nå står jeg her uten studieplass.

Føler at jeg blir "straffa" fordi jeg har vært syk.

Noen som har kjennskap til dette med spesiell vurdering?

Gjest bebba
Skrevet

Spesiell kjennskap har jeg ikke, men sympati har jeg nok av.

Du bør snakke med studierådgiver med engang og finne ut hva du kan gjøre. Det finnes alltid muligheter, men du må lete etter dem. Stå på det lønner seg;)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Når man søker på spesiell vurdering blir man vurdert i forhold til et regelverk som man _må_ forholde seg til. I søknaden er du nødt til å bevise at de kunnskaper er høyere enn det karakterene tilsier. Om du skal få tilbud om spesiell vurdering etter reglene kan du ikke ha mer enn 3 (vet ikke om alle skoler gjør dette likt) poeng under inntakspoengenkravet.

Skoler har komiteer som avgjør slike søknader, man har gjerne 50 til 100 søknader å avgjøre om gangen så det kan gå litt fort. Om du mener søknaden din ble avvist på feil grunnlag bør du ta kontakt med opptakskontoret der du søkte å klage på avgjørelsen.

Regelverket ligger på lovdata.no, men jeg husker ikke akkurat hva det heter i øyeblikketø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...