Gjest esberg Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Jeg er en 23 år gammel gutt som har vært plaget av migrene siden 10-års alderen. Jeg har brukt mange typer medisin, men siden jeg var 12-13 har jeg brukt imigran, både 100 mg og nå 50 mg. For en uke siden begynte jeg å ta zestril 2,5 mg men kan per nå ikke dokumentere noen effekt. Det jeg lurer på er om du har noen andre gode alternativer til imigran da min lege helst vil at jeg skal bytte medisin siden jeg har brukt denne så lenge. I de siste årene har også effekten av imigran avtatt. Jeg plages ofte av migrene opptil 10 ganger i måneden og det hemmer meg ganske kraftig. Anfallene kan vare så lenge som 3 døgn. Det er nå 5-6 års siden jeg sist var til kontroll ved nevrologisk avdeling ved Bodø sykehus, burde jeg få en ny kontroll? Jeg har vært gjennom CT-scan og MR-røngten uten at noen har kunne gi meg et svar på hvorfor jeg har migrene. Smerten er alltid lokalisert over og bak venstre øye. Gode tips og råd mottas med takk. Vennlig hilsen "esberg" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19132-migrene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
wap Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Jeg føler med deg.... ...og vil bare si at jeg tar imot tips med takk jeg også. Har faktisk blitt hentet hjemme i dag med ambulanse på grunn av et KRAFTIG migreneanfall.... Har ennå ikke prøvd noe medisin som faktisk har virket så nå trenger jeg råd, jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19132-migrene/#findComment-84714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Kjære esberg ! Årsaken til migrene er ukjent. Dersom man finner noe galt på CT eller MR som årsak til hodepinen, har man ikke migrene. Ett av kriteriene for diagnosen migrene er at det er normale funn på alle slike røntgenundersøkelser. Det er således neppe grunn for å gjenta slike prøver. Hvis Imigran hjelper godt, er det ingen grunn til å skifte selv om man har brukt preparatet i mange år. Men når man får anfall så ofte som 10 ganger i måneden, er det sannsynlig at det neppe er migrene hver gang. Så ofte pleier ikke migreneanfall å forekomme. Oftest er det da et tilleggselement av spenningshodepine, eller rett og slett av medikamentbetinget hodepine, at man så å si får abstinens når effekten av imigran går ut. I så fall bør man ta en pause i bruken av medikamentet, uten å bruke noe annet istedet. 10 anfall i måneden og 3 dager per anfall betyr jo hodepine hver dag, og da er det nok ikke migrene som er hovedårsaken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19132-migrene/#findComment-84783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest esberg Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Kjære esberg ! Årsaken til migrene er ukjent. Dersom man finner noe galt på CT eller MR som årsak til hodepinen, har man ikke migrene. Ett av kriteriene for diagnosen migrene er at det er normale funn på alle slike røntgenundersøkelser. Det er således neppe grunn for å gjenta slike prøver. Hvis Imigran hjelper godt, er det ingen grunn til å skifte selv om man har brukt preparatet i mange år. Men når man får anfall så ofte som 10 ganger i måneden, er det sannsynlig at det neppe er migrene hver gang. Så ofte pleier ikke migreneanfall å forekomme. Oftest er det da et tilleggselement av spenningshodepine, eller rett og slett av medikamentbetinget hodepine, at man så å si får abstinens når effekten av imigran går ut. I så fall bør man ta en pause i bruken av medikamentet, uten å bruke noe annet istedet. 10 anfall i måneden og 3 dager per anfall betyr jo hodepine hver dag, og da er det nok ikke migrene som er hovedårsaken. Jeg takker for svaret ditt Dr. Salvesen, men jeg lurer likevel fortsatt på om du har navn på noen gode alternative medisiner til imigran. Og nå er det jo ikke sånn at jeg har 10 anfall i mnd. og at de varer i 3 døgn alltid, men på det verste så kan det være slik. esberg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19132-migrene/#findComment-85729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ma2 Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Jeg føler med deg.... ...og vil bare si at jeg tar imot tips med takk jeg også. Har faktisk blitt hentet hjemme i dag med ambulanse på grunn av et KRAFTIG migreneanfall.... Har ennå ikke prøvd noe medisin som faktisk har virket så nå trenger jeg råd, jeg også. hei dere med migrene!!! med erfaring, vil jeg bare spørre om migrene kan feste seg ved tinningene og forover i panna! heldigvis har huepina gitt seg merkbart nå, men jeg har hatt sinnsykt vondt i hue siden torsdagskvelden. har liggi på soffan i smerter og hvert helt i ørska! lyset og lyder har hvert mine værste fiender. har prøvd paracet men det uten hell! det er 4 år siden 1. gang jeg hadde sånn huepine, har hatt det 2-3 ganger de 1. 3 åra. men det siste året har jeg hatt det ca.1 gang i mnd. har aldri hvert hos lege med dette men det tror jeg at jeg kommer til å gjøre nå , for sånn som jeg har hvert de siste døgna har jeg følt meg klar for likbilen!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19132-migrene/#findComment-86276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.