Gå til innhold

Hva betyr sexlivet i et forhold for deg?

Anbefalte innlegg

Gjest Mann som er oppgitt
Skrevet

Vi er godt voksne mennesker i slutten av 30 årene som har vært gift i mange år. Kona mi er lite interessert i sex, tar nesten aldri initiativ heller. Jeg har vært tålmodig i alle år, og vist forståelse for henne også. Nå begynner jeg å bli temmelig frustrert over at hun nesten aldri ønsker intimt samvær med meg. Jeg føler meg svært oversett og lite verd. Når jeg prøver å snakke med henne blir jeg avvist. Dette er svært ømtålig punkt og jeg er selv svært såret av å ikke være god nok for henne. Jeg er selv en myk mann som tar hensyn etter beste evne. Vi er ellers gode venner, vi har lik arbeidsfordeling og god økonomi. Slik jeg ser det er det ingenting som skulle tilsi at sexlivet skal være dårlig. Jeg har spurt henne mange ganger hva som er feil, og hun sier ingenting og ønsker ikke snakke om det, hun later som ingenting. Jeg tar vare på kroppen min og ser bra ut, det gjør hun også. Jeg er veldig glad i henne, men ser også at sex betyr mye mer for meg enn det hun kan gi meg. En gang i mnd for meg er nok i minste laget til at jeg føler at jeg har et tilfredstillende sexliv.

Tanken har nå begynt å streife meg at jeg ikke vil leve et slikt liv uten nesten å få igjen litt av det et godt sexliv kan gi meg. Er jeg urimelig eller?

Hvordan ville du reagert med lite sex over lang tid?

Gjest Ramina
Skrevet

For å si det sånn...om fraværet hadde "gyldig grunn" så hadde jeg kunnet holde ut lenge (medisinering el.)

Om min partner bare ikke hadde hatt lyst på meg så hadde jeg reagert, særs om hverddagen var så "enkel" som du forteller.

Når vi er i et forhold og velger å leve med et annet menneske så godtar vi å gi mye av oss selv føler jeg.

Vi bør vise hensyn, vi bør jenke oss i forhold til problemsider vi har, vi bør kanskje legge om livsstil litt, vi bør ta vare på oss selv osv.

Derfor blir det ikke helt riktig å bare kutte ut sex fordi en ikke har lyst, og heller ikke ønske å prate om det.

Det volder et problem for en av partene og da bør det tas tak i som et problem for begge.

Man kan miste lysten, og det kan man jo ikke noe for. Men da bør man kanskje sammen finne på måter som kan vekke den til live igjen for den som er "rammet".

Fungerer ikke "hjemmeløsninger" så kan man kontakte lege, sexolog ol. for hjelp der.

Man bør prøve å møtes iallefall på halvvegen.

Men...ditt problem var jo ikke bare at hun ikke hadde lyst, men at hun heller ikke ville prate om det.

Og det er vel i bunn og grunn et mye større problem. Hun må jo selvsakt være villig til å prate om saken for at dere skal kunne finne en løsning på ting som fungerer for dere begge.

Så da må du jo først finne ut hvordan du kan få henne på talefot da, og det bør vel ikke være lett.

Om du har prøvd å prate gang på gang uten respons så hadde jeg nok skrevet et brev til henne tror jeg, hvor jeg fortalte henne hvor lei meg jeg var for at hun ikke iallefall ville prate med meg om ting som lå på hjertet mitt.

Så kunne du jo sakt til henne hvor fin du synes hun er, hvor glad du er i henne, hvor mye du savner lekenheten og kjemien fra tidligere, hennes nærhet.

Prøv å ikke skrive, fokusere så mye på selve sexakten, da dette nok kan virke motsatt veg om hun sliter. Men poengter heller nærheten, kjemien, lekenheten, de glade tidene.

Dette brevet ville jeg ha lagt igjen en gang jeg skulle bort en helg eller noe, slik at hun fikk god tid for seg selv til å fordøye og tenke.

Jeg hadde sendt henne sms hvor jeg fotalt at jeg hadde det bra, at jeg savnet henne osv. uten å nevne sex.

I brevet ville jeg også tilbydt henne et opphold for prat og kos et eller annet sted en helg eller noe, og hun fikk gi beskjed om hun ønsket denne turen etter helgen.

Vanskelig å si om slike ting kan virke, men en må vel prøve litt "uvanlige" metoder om vanlig prat ikke fører frem

Ofte kan et brekk i en vanlig hverddag få opp øynene til folk for hva som egentlig er gått miste under veis.

:)

Gjest oppgitt kvinne
Skrevet

Det er ikke bare menn som har det slik. Jeg (kvinne) har det også slik. Jeg synes også det er veldig frustrerende, og det gjør meg misfornøyd og irritert. Derfor får på en måte sex større fokus enn om vi hadde hatt sex regelmessig (oftere). Det sliter på forholdet, og mitt mas gjør det ikke bedre. Vi har ulike behov, men jeg ser at lysten hans er der oftere enn vi har sex. Han tenner men orker ikke fordi han er sliten eller annet. Det er ofte en unnskyldning for å ikke ha sex. Jeg er lei av å bli avvist. Jeg er ung og sikkert like oppgitt som det du er. I ferien vår hadde vi sex kun EN gang! Da kunne han ikke skylde på jobben, så hvorfor ble det slik?

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har forsåvidt aldri prøvd å være i et forhold med så lite sex så jeg kan ikke helt vite hvordan jeg skulle reagere på det.

Men sånn jeg ser det så inneholder et godt forhold også en god porsjon god sex.

Spesielt i den alderen dere er i. Kvinner i slutten av 30-åra er biologisk sett på topp når det gjelder sexlyst og aktivitet.

Gjest Sex er viktig
Skrevet

Det er ikke bare menn som har det slik. Jeg (kvinne) har det også slik. Jeg synes også det er veldig frustrerende, og det gjør meg misfornøyd og irritert. Derfor får på en måte sex større fokus enn om vi hadde hatt sex regelmessig (oftere). Det sliter på forholdet, og mitt mas gjør det ikke bedre. Vi har ulike behov, men jeg ser at lysten hans er der oftere enn vi har sex. Han tenner men orker ikke fordi han er sliten eller annet. Det er ofte en unnskyldning for å ikke ha sex. Jeg er lei av å bli avvist. Jeg er ung og sikkert like oppgitt som det du er. I ferien vår hadde vi sex kun EN gang! Da kunne han ikke skylde på jobben, så hvorfor ble det slik?

I lengden går aldri slike forhold. En kvinne som blir avvist, vil jeg tro er verre enn om en mann blir avvist. Det er mer akseptert at menn har større sexlyst og lettere kan tåle en avvisning enn kvinner.

Det er svært vondt å ikke bli begjært av sin partner, og følelsene kan ikke styres der.

Og ja sex i normale former er som lim i et forhold. En oppnår mye bedre harmoni om en føler seg ettertraktet i forholdet.

Min er erfaring at utroskapsgrensen blir mye lavere i slike forhold, og synes overhodet ikke det er noe rart.

Skrevet

Skikkelig frustrerende en slik situasjon. Men det mest uforståelige er vel at hun ikke vil snakke om det? Det hadde i hvertfall jeg synes. For da er det lite håp om å få gjort noe med situasjonen. Snakker hun lite eller dårlig om andre forhold også?

Skrevet

Slikt må tas opp skikkelig, når man har alle muligheter (ikke unger som holder en våkne) eller sykdom, eller dårlig økonomi el. - da hadde jeg trodd at; enten har hun glidd inn i et mønster med lite sex, på grunn av at dere hadde det travlere før - og at hun dermed må "vekkes" igjen - eller at hun ikke elsket deg lengre.

Det syns jeg også må være i din fulle rett å spørre henne om, ellers tror jo hun at alt er bra og lar humla suse.

Lykke til!

Gjest oppgitt kvinne
Skrevet

I lengden går aldri slike forhold. En kvinne som blir avvist, vil jeg tro er verre enn om en mann blir avvist. Det er mer akseptert at menn har større sexlyst og lettere kan tåle en avvisning enn kvinner.

Det er svært vondt å ikke bli begjært av sin partner, og følelsene kan ikke styres der.

Og ja sex i normale former er som lim i et forhold. En oppnår mye bedre harmoni om en føler seg ettertraktet i forholdet.

Min er erfaring at utroskapsgrensen blir mye lavere i slike forhold, og synes overhodet ikke det er noe rart.

Jeg er glad i mannen min, og vi har det fint sammen. Men det kunne vært mye bedre om vi hadde sex oftere mener jeg. Og jeg mener at utroskap ikke er noen løsning selv om jeg ikke vil ha et ekteskap som inneholder lite sex.

Gjest lmnopq
Skrevet

Jeg forstår godt din frustrasjon. Jeg er kvinne selv, og glad i sex. Jeg tror ikke jeg ville klart å leve i et slikt forhold som det du beskriver.

Hadde det vært meg, ville jeg sagt at vi må gå i parterapi (feks på familierådgivnings-kontor) for å prøve å finne en løsning sammen, eller også vurdere å gå fra hverandre på sikt.

Gjest Dropper signaturen her
Skrevet

Har lest en del innlegg i det siste som går på at lysten for mange kvinner avtar - det er ikke så mange dagene i måneden at man faktisk HAR lyst på sex.

Og en del andre innlegg har også handlet om hvor ødeleggende det kan være å ha sex bare fordi den andre vil det, uten at man har lyst selv. Da blir det til at man prøve å spille en rolle, og late som om man elsker mens man nærmest ligger og "hater".

Gjest Glad i det gode liv
Skrevet

Har lest en del innlegg i det siste som går på at lysten for mange kvinner avtar - det er ikke så mange dagene i måneden at man faktisk HAR lyst på sex.

Og en del andre innlegg har også handlet om hvor ødeleggende det kan være å ha sex bare fordi den andre vil det, uten at man har lyst selv. Da blir det til at man prøve å spille en rolle, og late som om man elsker mens man nærmest ligger og "hater".

Huff, dette hørtes dystert ut. For meg og mannen min er sexlivet svært viktig. Vi har vært i lag i 15 år og sammen har vi det flott. Oppskriften er åpenhet og forståelse. Hvis et sexliv er usymetrisk vil det alltid by på problemer. Dette prøver vi å unngå ved å snakke sammen. Jeg har dessuten en mann jeg elsker og stoler fullstendig på.

For meg virker det som om du dømmer folk som har lyst, men kanskje jeg missforsto deg.

Skrevet

Huff, dette hørtes dystert ut. For meg og mannen min er sexlivet svært viktig. Vi har vært i lag i 15 år og sammen har vi det flott. Oppskriften er åpenhet og forståelse. Hvis et sexliv er usymetrisk vil det alltid by på problemer. Dette prøver vi å unngå ved å snakke sammen. Jeg har dessuten en mann jeg elsker og stoler fullstendig på.

For meg virker det som om du dømmer folk som har lyst, men kanskje jeg missforsto deg.

Ja, da misforsto du nok :-)

Hvorfor skulle jeg dømme dem som er samstemte og har det bra??

Jeg bare prøvde å forklare hvordan dette kan oppstå, og at jeg har sett en del innlegg i det siste som viser at jeg IKKE er alene med mine følelser rundt dette!

Ellers så har vi det faktisk godt sammen, min mann og jeg - og har jo vært sammen noen år nå,da.

Skrevet

Men det å ha lyst på sex er vel ikke bare noe som "oppstår" rent hormonelt et par ganger i mnd? - greit nok at det avtar etter 5 ganger om dagen til 5 dager i uka og 5 ganger i mnd...med unger i huset, overtid skiftarbeid etc. etc.

men lysten på sex oppstår vel ikke sånn primitivt mens man står og vasker opp? - har det ikke noe med de signaler man får fra sin partner - den lille flirten, praten, tiden man har til rådighet, at man har en god dag etc.?

Skrevet

Jeg hadde blitt tullete. Du er overhode ikke urimelig.

Dere må snakke sammen, ta det opp og finne ut hva begge tenker og ønsker. og så finne en løsning sammen.

Kanskje dukker det opp noe nytt som ingen av dere faktisk er klar over, om hverandre?

;)

Skrevet

Men det å ha lyst på sex er vel ikke bare noe som "oppstår" rent hormonelt et par ganger i mnd? - greit nok at det avtar etter 5 ganger om dagen til 5 dager i uka og 5 ganger i mnd...med unger i huset, overtid skiftarbeid etc. etc.

men lysten på sex oppstår vel ikke sånn primitivt mens man står og vasker opp? - har det ikke noe med de signaler man får fra sin partner - den lille flirten, praten, tiden man har til rådighet, at man har en god dag etc.?

Nja,- for meg - og som jeg har sett andre som har skrevet innlegg om det, er det noe hormonelt betinget. I tillegg kommer selvsagt det lille ekstra som kan trigge det.

Eller i motsatt fall - dårlige vibber som gir en turnoff effekt.

Eller andre forhold: sykdom, fravær, uopplagthet osv.

Derved kan det lett avta til bare et par ganger i måneden...selv om man faktisk elsker hverandre (men ikke er direkte _forelsket_ lenger)

Gjest hilsen signatur
Skrevet

Kansje du har for lite utstyr(liten 12-centimeter)?eller kansje hun er drita lei ditt evinnelige mas og din pågåenhet?

Lær deg å verdsette andre verdier i livet og godta tingenes tilstand!

Skrevet

"men lysten på sex oppstår vel ikke sånn primitivt mens man står og vasker opp?"

hihi - innimellom så ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...