Gå til innhold

jekyll & hyde


eple-z

Anbefalte innlegg

Min samboer har ettersom jeg kan forstå tydelige symptomer på gjentagende depresjoner. Han forklarer selv at han får en følelse av å være likeglad, han føler at alt er meningsløst og dumt, han blir fryktelig usikker på meg og overbeviser seg selv om at han ikke skal klare å holde på meg, han hater seg selv og tyr til alkohol. Det er som om han setter opp en mur rundt seg, og det er helt umulig å komme inn på han når det står på - hvis jeg prøver, risikerer jeg som regel å bli skjelt ut etter noter og at alt jeg sier blir vridd og vrengt på til noe negativt. Han har mange symptomer som jeg synes passer godt på det jeg leser om depresjoner, og det er godt å ha en slags forklaring på den irrasjonelle og til tider slemme oppførselen hans. Men spørsmålet mitt dreier seg egentlig om hva slags type depresjon han kan lide av - det spesielle er nemlig at han skifter personlighet så ofte og raskt. Jeg vet aldri hva slags mann som kommer hjem fra jobben, men kan regne med at hvis han har vært glad og god et par dager, så vil han skifte til mutt og innesluttet, eller sjansen for at jeg skal si noe som utløser en slik reaksjon er nærmest garantert. Dette gjør meg fryktelig usikker og nervøs - det er som å gå på tå hev hele tiden. Han nekter dessverre å gå til legen, så jeg må prøve å få svar på hva jeg skal foreta meg på andre måter. Jeg lurer altså på om det er mulig å si noe om hva han lider av, er det noen som har råd til meg om hvordan jeg skal håndtere situasjonene som oppstår. Jeg prøver så godt jeg kan ikke å bli sint, såret og lei meg.. På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

marlenexxx27

Han sier han er redd for å miste deg. Betyr det at han skjønner hvor ille det er for deg at han av og til er så vanskelig å omgås? Eller er det noe han er redd for fordi han er deppa, at han egentlig ikke forstår hvor vanskelig det er for deg? Har han selv noen forslag til hvordan problemene kan løses? Hvis han ikke viser ønske og vilje til å finne en løsning som gjør at dere kan ha det godt sammen som par, så blir det vel vanskelig.

Spørsmålet blir vel hvor lenge du gidder å finne deg i å være i et forhold som er så slitsomt? Du er jo verken mora hans eller legen hans eller støttekontakten hans. Jeg skjønner at han har problemer, men hvorfor skal du være den som må svi for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier han er redd for å miste deg. Betyr det at han skjønner hvor ille det er for deg at han av og til er så vanskelig å omgås? Eller er det noe han er redd for fordi han er deppa, at han egentlig ikke forstår hvor vanskelig det er for deg? Har han selv noen forslag til hvordan problemene kan løses? Hvis han ikke viser ønske og vilje til å finne en løsning som gjør at dere kan ha det godt sammen som par, så blir det vel vanskelig.

Spørsmålet blir vel hvor lenge du gidder å finne deg i å være i et forhold som er så slitsomt? Du er jo verken mora hans eller legen hans eller støttekontakten hans. Jeg skjønner at han har problemer, men hvorfor skal du være den som må svi for det?

Takk for raskt svar... Det virker som om han absolutt ikke kan kontrollere dette selv. Når han er Jekyll avviser han alt Hyde har sagt og gjort, og omvendt. Det virker som om han ønsker å få bekreftet hvor lite han selv er verdt ved å ødelegge forholde vårt. Som en slags bitter bekreftelse på at han hvertfall mestrer noe... Det må nevnes at han har en over gjennomsnittlig vanskelig barndom bak seg, og slike ting skaper vel reaksjonsmønster og usikkerhet i et voksent menneske. Broren tok livet sitt pga. scizofreni og dårlig psykiatrisk oppfølging, og jeg tror det er mye av grunnen til at han ikke har tillitt til at leger eller medisin kan hjelpe ham. Jeg skal dog fortsette å mase! Det som undrer meg er denne stadige skiftningen, det å aldri helt vite hvor man har kjæresten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_bipolar

Takk for raskt svar... Det virker som om han absolutt ikke kan kontrollere dette selv. Når han er Jekyll avviser han alt Hyde har sagt og gjort, og omvendt. Det virker som om han ønsker å få bekreftet hvor lite han selv er verdt ved å ødelegge forholde vårt. Som en slags bitter bekreftelse på at han hvertfall mestrer noe... Det må nevnes at han har en over gjennomsnittlig vanskelig barndom bak seg, og slike ting skaper vel reaksjonsmønster og usikkerhet i et voksent menneske. Broren tok livet sitt pga. scizofreni og dårlig psykiatrisk oppfølging, og jeg tror det er mye av grunnen til at han ikke har tillitt til at leger eller medisin kan hjelpe ham. Jeg skal dog fortsette å mase! Det som undrer meg er denne stadige skiftningen, det å aldri helt vite hvor man har kjæresten sin.

Han trenger legehjelp!!!

Det er ofte lett å blande schisofreni/ADHD og bipolar lidelse.

Har han økt selvtillitt i perioder?

Du er et flott menneske som holder ut. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort om ikke min kjæreste hadde stilt opp for meg. Tror du bør finne litt fakta info som han kan lese...

Lykke til igjen.

Miss_Bipolar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger legehjelp!!!

Det er ofte lett å blande schisofreni/ADHD og bipolar lidelse.

Har han økt selvtillitt i perioder?

Du er et flott menneske som holder ut. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort om ikke min kjæreste hadde stilt opp for meg. Tror du bør finne litt fakta info som han kan lese...

Lykke til igjen.

Miss_Bipolar

Takk! Jeg tar gjerne imot forslag til lesestoff. Jeg har lest den "Lykketyvene", som hjalp meg veldig i begynnelsen, men nå har jeg lånt den bort til en annen trengende. En kort og informativ brosjyre som jeg kan få ham til å lese selv hadde vært bra tror jeg - du nevnte noe om Bipolar Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_bipolar

Takk! Jeg tar gjerne imot forslag til lesestoff. Jeg har lest den "Lykketyvene", som hjalp meg veldig i begynnelsen, men nå har jeg lånt den bort til en annen trengende. En kort og informativ brosjyre som jeg kan få ham til å lese selv hadde vært bra tror jeg - du nevnte noe om Bipolar Norge?

Hei,

Bipolar Norge finner du på denne adressen:

http://p216.ezboard.com/bbipolarnorge

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Bipolar Norge finner du på denne adressen:

http://p216.ezboard.com/bbipolarnorge

Lykke til:)

Hei og hjertelig takk for all råd og inlegg! Jeg reiser på ferie i 3 uker, og får ikke fulgt med videre, men er glad for fortsatt engasjement! Jeg har fått gode råd og en del å tenke på! Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...