Gå til innhold

hyppigt skiftende humør


eple-z

Anbefalte innlegg

Min samboer har ettersom jeg kan forstå tydelige symptomer på gjentagende depresjoner. Han forklarer selv at han får en følelse av å være likeglad, han føler at alt er meningsløst og dumt, han blir fryktelig usikker og overbeviser seg selv om at han ikke skal klare å holde på meg, han hater seg selv og tyr til alkohol. Hans usikkerhet kommer til uttrykk ved at han bygger opp en mur rundt seg, og det er helt umulig å komme inn på han når det står på - hvis jeg prøver, risikerer jeg som regel å bli skjelt ut etter noter og at alt jeg sier blir vridd og vrengt på til noe negativt. Han har mange symptomer som jeg synes passer godt på det jeg leser om depresjoner, og det er godt å ha en slags forklaring på den irrasjonelle og til tider slemme oppførselen hans.

Men spørsmålet mitt dreier seg egentlig om hva slags type depresjon han kan lide av - det spesielle er nemlig at han skifter personlighet så ofte og raskt. Jeg vet aldri hva slags mann som kommer hjem fra jobben, men kan regne med at hvis han har vært glad og god et par dager, så vil han skifte til mutt og innesluttet, eller sjansen for at jeg skal si noe som utløser en slik reaksjon er nærmest garantert. Min samboers bror led av schizofreni, og tok livet sitt, og faren har strevd med store psykiske problemer, som resulterte i en vanskelig oppvekst. Min samboer klarer absolutt ikke å kontrollere sine reaksjonsmønster. Det føles som om jeg lever med Dr. Jekyll og Mr. Hyde. På forhånd hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan han ha en personlighetsforstyrrelse? Har du lest noe om det? Depresjoner er normalt mer langvarige enn bare noen dager om gangen. Har han fått noen hjelp for sine problemer? Psykiske problemer kan forklare dårlig oppførsel, men du bør sette klare grenser for hva du tolererer av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha en personlighetsforstyrrelse? Har du lest noe om det? Depresjoner er normalt mer langvarige enn bare noen dager om gangen. Har han fått noen hjelp for sine problemer? Psykiske problemer kan forklare dårlig oppførsel, men du bør sette klare grenser for hva du tolererer av han.

takk! oppførselen hans kan minne litt om beskrivelsen av "Paranoid personlighetsforstyrrelse" - fant på Lommelegen. Det eneste er at der står det beskrevet som vedvarende, men han skifter jo veldig. Han har ikke fått hjelp for problemene, fordi han tidvis nekter å innse at han har et problem. Han oppfatter det som en fornærmelse når jeg sier det. I gode perioder innrømmer han problemet, og forstår at det er vanskelig å forholde seg til ham, men han vil ikke gå til legen. Han har liten tillit til systemet etter at broren tok livet sitt, og sier også at han ikke orker. Jeg vil fortsette å mase på at han går til lege, men tar gjerne imot råd om hvordan jeg skal få overbevist ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! oppførselen hans kan minne litt om beskrivelsen av "Paranoid personlighetsforstyrrelse" - fant på Lommelegen. Det eneste er at der står det beskrevet som vedvarende, men han skifter jo veldig. Han har ikke fått hjelp for problemene, fordi han tidvis nekter å innse at han har et problem. Han oppfatter det som en fornærmelse når jeg sier det. I gode perioder innrømmer han problemet, og forstår at det er vanskelig å forholde seg til ham, men han vil ikke gå til legen. Han har liten tillit til systemet etter at broren tok livet sitt, og sier også at han ikke orker. Jeg vil fortsette å mase på at han går til lege, men tar gjerne imot råd om hvordan jeg skal få overbevist ham.

Jeg ville satt hardt mot hardt. Snakk med han i en god periode. Etter som jeg forstår er han redd for å miste deg, og det er noe du kan bruke som "pressmiddel". Hvis han er interessert i å beholde deg, så må han gå til legen for å bli henvist til en spesialist innenfor psykisk helsevern. Tilby deg å bli med han. Tror du det vil gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

takk! oppførselen hans kan minne litt om beskrivelsen av "Paranoid personlighetsforstyrrelse" - fant på Lommelegen. Det eneste er at der står det beskrevet som vedvarende, men han skifter jo veldig. Han har ikke fått hjelp for problemene, fordi han tidvis nekter å innse at han har et problem. Han oppfatter det som en fornærmelse når jeg sier det. I gode perioder innrømmer han problemet, og forstår at det er vanskelig å forholde seg til ham, men han vil ikke gå til legen. Han har liten tillit til systemet etter at broren tok livet sitt, og sier også at han ikke orker. Jeg vil fortsette å mase på at han går til lege, men tar gjerne imot råd om hvordan jeg skal få overbevist ham.

Det høres ut som at du gjerne vil få han til å gjøre noe med sine (deres) problemer. Og det er jo bra at du vil kjempe for å redde forholdet. Men spørsmålet er jo i hvilken grad typen din er motivert for å gjøre noe. Hvis han ikke er motivert, hjelper det ikke hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt hardt mot hardt. Snakk med han i en god periode. Etter som jeg forstår er han redd for å miste deg, og det er noe du kan bruke som "pressmiddel". Hvis han er interessert i å beholde deg, så må han gå til legen for å bli henvist til en spesialist innenfor psykisk helsevern. Tilby deg å bli med han. Tror du det vil gå?

Han svarer altså ikke klart nei på å gå til lege. Jeg har mast en stund, og får fortsette med det. Jeg skal lete opp mere informasjon om personlighetsforstyrrelse, og sette meg ned å skrive et brev til legen, som han/vi evt. kan ta med ved et besøk. Takk for svarene dere har gitt, jeg vet ikke hva mer jeg kan spørre om. Jeg er sliten, og lurer fælt på hvordan jeg skal håndtere dette, men det er vel bare jeg som kan finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han svarer altså ikke klart nei på å gå til lege. Jeg har mast en stund, og får fortsette med det. Jeg skal lete opp mere informasjon om personlighetsforstyrrelse, og sette meg ned å skrive et brev til legen, som han/vi evt. kan ta med ved et besøk. Takk for svarene dere har gitt, jeg vet ikke hva mer jeg kan spørre om. Jeg er sliten, og lurer fælt på hvordan jeg skal håndtere dette, men det er vel bare jeg som kan finne ut.

Snakk med han nå, og kom tilbake med utfallet her, så kanskje noen kan hjelpe deg å finne alternative måter å håndtere saken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marge simpson

han kan jo ha en rapid cycle bipolar lidelse...burde få en utredning, han har det jo ikke godt selv heller.

Syns en bør utelukke depresjon før sier folk har en personlighetsforstyrrelse. Man blir irritabel og vil være i fred når en er deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han nå, og kom tilbake med utfallet her, så kanskje noen kan hjelpe deg å finne alternative måter å håndtere saken på.

Hadde dessverre en dum krangel denne morgenen, han er i en dårlig periode, og det dummeste jeg kan gjøre er vel å prøve å snakke med han da. Klarer ikke å la være å bli sint og oppgitt, jeg forstår jo ikke hvordan han tenker i det hele tatt, eller hvorfor han reagerer slik. Men så leste jeg nå nettopp litt mer om personlighetsforstyrrelser på et sted som heter nettpsykologene.no, og der sier de at en person som har dette ikke nødvendigvis registrerer at egen oppførsel kan være problematisk for andre. Det er som jeg skulle sagt det selv - jeg prøver å få ham til å se at han ikke er hyggelig, avvisende og fjern - og så ender det opp i en dustete krangel som ikke fører noe sted hen, og hvor han føler seg kritisert. Ikke meningen. Hvis jeg bare kan forstå hva som foregår oppi hodet hans så kanskje jeg kan forholde meg rolig til hans oppførsel. Må nare presisere at jeg ikke synes krangling er noen bra ting, det er et resultat av frustrasjon og maktesløshet. Igjen hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kan jo ha en rapid cycle bipolar lidelse...burde få en utredning, han har det jo ikke godt selv heller.

Syns en bør utelukke depresjon før sier folk har en personlighetsforstyrrelse. Man blir irritabel og vil være i fred når en er deprimert.

Takk for råd - jeg skal søke på dette (cycle bipolar lidelse). Jeg må selvfølgelig jobbe med å få ham med meg til legen, men jeg stusser fælt på dette med innrømmelse av problemet. Han innrømmer det altså i gode perioder, forteller om voldsom usikkerhet og negative og selvdestruktive tanker, men bagatelliserer dette i "dårlige" perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd - jeg skal søke på dette (cycle bipolar lidelse). Jeg må selvfølgelig jobbe med å få ham med meg til legen, men jeg stusser fælt på dette med innrømmelse av problemet. Han innrømmer det altså i gode perioder, forteller om voldsom usikkerhet og negative og selvdestruktive tanker, men bagatelliserer dette i "dårlige" perioder.

du må få med ordet "rapid" der, altså

rapid cycle bipolar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emosjonell ustabil pf?

Hei og hjertelig takk for all råd og inlegg! Jeg reiser på ferie i 3 uker, og får ikke fulgt med videre, men er glad for fortsatt engasjement! Jeg har fått gode råd og en del å tenke på! Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...