Jeg er en annen Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Jo, jeg syns han svikter byen sin som ordfører ved å uttale seg på denne måten, og ja, jeg skjønner han tror han er en stor og forståelsesfull diplomat. Men om han ikke er "overløper" - så er han i alle fall ILLOJAL ordboka sier: overløper ~løper person som går over til fienden, til et annet parti eller lignende. det syns jeg likevel at det kan ligne på. :-) Ordførerens uttalelse er vel mer å regne for en observasjon av realiteter enn et verdistandpunkt. Men timingen er jo så som så, han må jo regne med at dette misoppfattes. 0 Siter
flisa Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Skrevet 20. juli 2005 "Kanskje man kunne gått til det skritt at ingen avise fikk skrive om terrorhandlinger -f.eks? - en periode? - *tenker bare løst og høyt her*" At pressen ville gått med på det er vel rimelig lite trolig :-) "....................................." Men det kunne blitt unntakstilstand - i stedet for en "teppebombe-plan" - at verden (den glupe delen av verden = demokratiske land) gikk sammen om å IKKE dekke sånt -i noe media - Kanskje jeg vil få fredspisen for en slik idé.... 0 Siter
Prozak Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 jeg tror alle mennesker kan manipuleres på en eller annen måte. Vi er ikke bedre. Enig. Men at det er forskjell på hvor mottakelige vi er, er jeg overbevist om. "....................................." 0 Siter
flisa Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Skrevet 20. juli 2005 Enig. Men at det er forskjell på hvor mottakelige vi er, er jeg overbevist om. "....................................." ja, det er klart - og avhenger veldig av hvordan man har det 0 Siter
Prozak Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Men det kunne blitt unntakstilstand - i stedet for en "teppebombe-plan" - at verden (den glupe delen av verden = demokratiske land) gikk sammen om å IKKE dekke sånt -i noe media - Kanskje jeg vil få fredspisen for en slik idé.... Du hadde i såfall fortjent den fredsprisen mer enn enkelte som har fått den :-) "..................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Nei, men det betyr at USA gikk til krig på feil grunnlag, og nok engang blandet seg inn i noe de burde holdt seg langt unna. I stedet skaper de terrorister de selv får midt i trynet. Men dette med Saddams ekstreme mengder ødelegelsesvåpen og den enorme trusselen de utgjorde mot USA, er vel en godt bevist løgn nå. Det er forlengst bevist opp og i mente hvorfor Bush startet denne krigen. Det eneste "vi" kan gjøre nå er å forsøke å gjøre det beste ut av det - selv om det ikke alltid er like åpenbart hva det er. "....................................." 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Nei -det tror ikke jeg på heller. Det ville blitt en "siste verdenskrig" antar jeg. Situasjonen er ganske håpløs. Jeg har tro på etteretning - det å få tak i de galeste av de gale og straffe dem direkte. Helt enig. De gale skal finnes og straffes. Og det uten at man bomber bestemødre og deres barnebarn sønder og sammen og med det sørger for at onkel Ali blir så forbanna at han blir et enkelt mål for en sjeggnisse med god overtalelsesevne og med en like ekstrem tolkning av sin søppelbok som mange kristne engang hadde av sin søppelbok, og til slutt ender opp med bombebelte på Oslo S. 0 Siter
flisa Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Skrevet 20. juli 2005 Du hadde i såfall fortjent den fredsprisen mer enn enkelte som har fått den :-) "..................................." klart det, her har du meg under overrekkelsen:- jeg ville nok iført meg hatt med blomster på http://www.savethemanatee.org/Granny%20D.jpg 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Det er forlengst bevist opp og i mente hvorfor Bush startet denne krigen. Det eneste "vi" kan gjøre nå er å forsøke å gjøre det beste ut av det - selv om det ikke alltid er like åpenbart hva det er. "....................................." Nei, hva det beste er når skaden først har skjedd aner i hvert fall ikke jeg. 0 Siter
Scholar Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Jeg kjenner noen mennesker som har vært veldig desperate, men de får ikke for seg at de skal drepe sivile for det - jo, det kan faktisk hende at de gjør -men da er hver sak unik. Gisseltaking i barnhager, busser, drap av sin familie etc. Så du mener ikek at dette er noe som er satt i system, men at det er enkeltpersoner det har klikka for og at de sprenger seg på T-banen i London? - at det er helt tilfeldig at de er fra en spesiell kultur? Det som ikke er tilfeldig, er at de er fra en kultur som er mer eller mindre systematisk undertrykket av "Vesten" gjennom ekstremt lang tid. Som du sikkert vet, er de aller fleste (99,9%) av verdens muslimer alt annet enn terrorister. At det er såkalte muslimer som i denne saken står for terroren betyr ikke mer mht. islam enn f.eks. at IRA er kristne, eller Røde Arme Fraksjon ateister... 0 Siter
Scholar Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Nå var vel ikke de selvmordsbombere som har vært i aksjon i USA og London rammet av verken desperasjon, nød eller fattigdom..... Så jeg tviler på at den forklaringen er så enkel. Du finner vesentlig større desperasjon, nød og fattigdom i andre deler av verden, uten at det medfører denne type terrorisme. Det forutsetter selvsagt at de som er undertrykket, har ressurser til å ta igjen... Men ellers har du helt rett: F.eks. har USA (uten å være et spesielt fattig eller undertrykket land) bedrevet mye terrorisme... Panama, Chile... osv. Og vi kan se på ateistiske land som f.eks. Sovjetunionen. Det mangler heller ikke på kristne terrorister. Eller jødiske... En del naive sjeler hevder at nazisme er et typisk tysk problem. Men det er det ikke -- det er dessverre et allmenneskelig problem: fascisme dukker opp i stadig nye former... stikkord er: menneskeforrakt, rasisme og bruk av vold. 0 Siter
Goliath Skrevet 20. juli 2005 Skrevet 20. juli 2005 Det forutsetter selvsagt at de som er undertrykket, har ressurser til å ta igjen... Men ellers har du helt rett: F.eks. har USA (uten å være et spesielt fattig eller undertrykket land) bedrevet mye terrorisme... Panama, Chile... osv. Og vi kan se på ateistiske land som f.eks. Sovjetunionen. Det mangler heller ikke på kristne terrorister. Eller jødiske... En del naive sjeler hevder at nazisme er et typisk tysk problem. Men det er det ikke -- det er dessverre et allmenneskelig problem: fascisme dukker opp i stadig nye former... stikkord er: menneskeforrakt, rasisme og bruk av vold. Og den type facisme finner du ikke minst blant en del fattige u-land.... Dog er det nok en del begrepsforvirring ute å går her, og ikke minst et sammensurium av problemstillinger som gjør det vanskelig å holde tråden.... Ikke minst om man skal kunne komme med synspunkter til hvorfor ulike typer terrorisme oppstår, og hvordan man skal kunne bekjempe dem. Og da tror jeg tiden har kommet for heller å ta en bedre middag - heldig som jeg er..... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.