Gå til innhold

Fysisk aktivitet og psykisk helse..


meira

Anbefalte innlegg

Høsten og vinteren i fjor opplevde jeg og være ganske langt nede psykisk. Fikk en depressiv reaksjon, fikk angst og tankene var ganske dystre.Etter råd fra fysioterapeuten min begynte jeg og trene, først litt i starten, nå fire ganger i uken fast, og er kommet i god fysisk form.Den var helt elendig da jeg startet i januar.Jeg merket bedring på humør og psykisk helse allerede etter to uker.Nå føler jeg at jeg liksom må trene, at det på en måte er en invistering i min egen psyke.Føler meg som et nytt menneske, og har fått energien tilbake.Er det andre som har erfaringer på det og være i god fysisk form, virkelig påvirker psyken så mye?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så FLOTT!!

Det er veldig mange undersøkelser som konkluderer med det du skriver - at det er en sterk sammenheng mellom fysisk aktivitet og pykisk helse, og særlig for depresjoner er det gjort undersøkelser som viser at pasienter bruker mindre medisiner og føler seg mye bedre med jevnlig fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så FLOTT!!

Det er veldig mange undersøkelser som konkluderer med det du skriver - at det er en sterk sammenheng mellom fysisk aktivitet og pykisk helse, og særlig for depresjoner er det gjort undersøkelser som viser at pasienter bruker mindre medisiner og føler seg mye bedre med jevnlig fysisk aktivitet.

Jeg trener flere ganger i uka og har gjort det i noen år nå. Merker godt forskjell, har mer overskudd,mindre angst og sover bedre. Men treningen har ikke hindret nye depresjoner i å utvikle seg.

Trening er et nyttig hjelpemiddel, men har ikke gjort meg helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lat nå

Ja, i perioder har det å være psykisk aktiv gitt mer energi og bedre søvn og bedre selvtillit. Men det har også blitt slik at depresjonen har tatt overhånd så jeg ikke har orka å trene så mye som jeg tenker at jeg burde.

Men stå på! Fysisk aktivitet ER bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...