Gå til innhold

kypros og "lommpenger"

Gjest gler meg, men er mye å huske på;)

Anbefalte innlegg

Gjest gler meg, men er mye å huske på;)
Skrevet

hvor mye penger synes dere er passende å ha med for 2 uker på kypros?

her er det ikke snakk om mye festing, bare normalt bruk.:)

hva mener dere er vanlig å veksle inn(hvor mye penger ville dere vekslet inn) før dere drar?

Skrevet

Jeg ville satset uttak i minibank, ikke veksling her hjemme. Det er ofte lite (om noe) å spare på å veksle hjemme i Norge, og mye sikrere om man kan unngå å gå med større kontantbeløp på seg. Man bør helst ha to kort (fx Visa og MasterCard), som IKKE oppbevares sammen, når man er ute og reiser, i tilfelle lommetyver etc.

Skrevet

Ville ikke ha vekslet inne noe. Å ha med masse kontanter er noe herk, og helt unødvendig på vanlige reisemål.

Kort er enklest, tryggest og billigst. Ta ut (litt) kontanter ved ankomst og bruk kort til ev. større kjøp.

Ha alltid tilgang til mer penger enn man beregner å bruke. Enten ved å overføre fra reservekonto til kort-konto eller ved å ha kreditt. Flere kredittkort er helt gratis når man bare har dem i bakhånd. (At det koster å benytte kreditten er selvsagt.)

Skrevet

Jeg ville satset uttak i minibank, ikke veksling her hjemme. Det er ofte lite (om noe) å spare på å veksle hjemme i Norge, og mye sikrere om man kan unngå å gå med større kontantbeløp på seg. Man bør helst ha to kort (fx Visa og MasterCard), som IKKE oppbevares sammen, når man er ute og reiser, i tilfelle lommetyver etc.

Støttes!

Jfr min erfaring som heldigvis ikke kostet noe i kroner og øre...

Gjest catchy
Skrevet

Kypros har vel ganske høyt prisnivå, har de ikke det?

Jeg var meget forsiktig med pengene på Kanariøyene for et halvt år siden, da brukte jeg vel 5000 på to uker. På meg alene. Frokost på rommet, billig lunsj og ikke den dyreste middagen ute. Vin og øl inntil begge måltider. Et par drinker utover det. Buss og taxi. Utflukter. Solstoler. Kjøpte ikke noe større ting for å ha med hjem.

Gjest catchy
Skrevet

Glemte å si at jeg alltid tar med minimalt med 'cash' til slike turiststeder. Du kan betale med kort nesten over alt, og en kan ta ut i minibank eller i hotellresepsjoner.

Jeg hadde med litt lokal valuta til å starte oppholdet med, og så tok jeg ut et større beløp i minibank som jeg la i safen på rommet. Det går alltid mer enn en tror. Pengene flyr avgårde. Vi var en gjeng, og jeg brukte minst av alle.

Mista nikket
Skrevet

Jeg har ikke vært på Kypros, men vært på 5 turer til Greske øyer. Gubben og jeg regner 10.000 i uka som dekker alt,tom det vi handler på Gardermoen, flyet, leiebil. Alle måltider ute, utenom frokost, og for ikke å glemme en masse Baylisflasker som nytes på verandan

Bruker aldri kort på ferie. Har bare med norske penger, bortsett fra 100-150 Euro. Liker det best sånn, for det vi har i kontanter er det som kan brukes. Slipper å impulskjøpe noe som en ikke har råd til

Skrevet

Jeg har ikke vært på Kypros, men vært på 5 turer til Greske øyer. Gubben og jeg regner 10.000 i uka som dekker alt,tom det vi handler på Gardermoen, flyet, leiebil. Alle måltider ute, utenom frokost, og for ikke å glemme en masse Baylisflasker som nytes på verandan

Bruker aldri kort på ferie. Har bare med norske penger, bortsett fra 100-150 Euro. Liker det best sånn, for det vi har i kontanter er det som kan brukes. Slipper å impulskjøpe noe som en ikke har råd til

Jeg ville absolutt ikke ha tatt med NOK 20.000 i kontanter om jeg f.eks. skulle på en 2-ukers tur!

Når kontanter oppbevares i leiligheter/på hotellrom øker faren for innbrudd/tyveri. Mange såkalte "safer" er pice of cake for tyver.

Håper dessuten du har med kort selv om du ikke vanligvis bruker det i utlandet. Bør absolutt ha kort i bakhånd om noe skulle skje. Selvsagt er det mulig å få hjelp fra reiseselskapet, men det vil alltid ta tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...