villee Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Hvilke kredittkort har du, og hvorfor akkurat det? Jeg lurer fordi jeg tenker på å skaffe meg et kredittkort, men det er så mange å velge mellom så trenger litt hjelp og informasjon. De tre jeg har tenkt på er Kash, Gebyrfri Visa eller Creditcard.no. Noen som har noen erfaring med disse? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har Gebyrfri Visa. Det er jo rett og slett fantastisk. Ingen ulemper med det. Ingen rente, ingen gebyrer - ingenting. Du får også opptil 50 dagers betalingsfrist. Det eneste du må huske på (men det gjelder vel alle kreditkort) er naturligvis at du betaler regninga innen fristen. Hvis ikke løper renten som faen. Du må også huske på at du aldri bruker pin-koden din og dermed foretar et kontantuttak. For da løper rentene, og rentene er høye. Nå er du sikkert ikke dum så jeg trenger sannsynligvis ikke å skrive det, men det er veldig viktig at du har såpass kontroll over egne rykninger at du ikke bruker penger du ikke har. For det blir dyrt. 0 Siter
Gjest Pausefiskebolla Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Noen av dem har stygge kreditrenter og betingelser for rentedatoer som du antagelig ikke vil like. Det fins noen tester på internett. 0 Siter
villee Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 Jeg har Gebyrfri Visa. Det er jo rett og slett fantastisk. Ingen ulemper med det. Ingen rente, ingen gebyrer - ingenting. Du får også opptil 50 dagers betalingsfrist. Det eneste du må huske på (men det gjelder vel alle kreditkort) er naturligvis at du betaler regninga innen fristen. Hvis ikke løper renten som faen. Du må også huske på at du aldri bruker pin-koden din og dermed foretar et kontantuttak. For da løper rentene, og rentene er høye. Nå er du sikkert ikke dum så jeg trenger sannsynligvis ikke å skrive det, men det er veldig viktig at du har såpass kontroll over egne rykninger at du ikke bruker penger du ikke har. For det blir dyrt. Ja, fullt klar over at man MÅ betale innen de 50 dagene, hvis ikke blir man ruinert Har noen flere spørsmål hvis du er så snill og kan svare på de. Vet noen av de er veldig dumme, men det er kun for å være 100% sikker på at jeg har forstått alt riktig. Hvis jeg ikke bruker kredittkortet (har tenkt å ha det som et "nødkort"), vil jeg motta regning en gang i mnd da? Hvis jeg kjøper noe over internett til 500kr, så er det kun 500kr jeg betaler i regning så lenge det er innen 50 dager? Hvordan fungerer det i utlandet? Blir det dyrt å ta ut kontanter fra minibank? Leste et sted at man burde bruke debetkortet sitt til uttak i minibank, og kredittkort overalt ellers? Er det mulig å bruke kredittkortet overalt? Minibank, varekjøp, i alle fysiske butikker og over nettet? Hvordan fungerer det hvis jeg mister kortet og sprerrer det, er det da mulig å få tilgang til penger alikevel? 0 Siter
villee Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 Jeg har Gebyrfri Visa. Det er jo rett og slett fantastisk. Ingen ulemper med det. Ingen rente, ingen gebyrer - ingenting. Du får også opptil 50 dagers betalingsfrist. Det eneste du må huske på (men det gjelder vel alle kreditkort) er naturligvis at du betaler regninga innen fristen. Hvis ikke løper renten som faen. Du må også huske på at du aldri bruker pin-koden din og dermed foretar et kontantuttak. For da løper rentene, og rentene er høye. Nå er du sikkert ikke dum så jeg trenger sannsynligvis ikke å skrive det, men det er veldig viktig at du har såpass kontroll over egne rykninger at du ikke bruker penger du ikke har. For det blir dyrt. Glemte å spørre, har du Visa Gold eller Classic? 0 Siter
Gjest Pausefiskebolla Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Sakndiabankens tjenster er også gratis, bortsett fra årsgebyr. Ale tjenenster er gratis, også kontantuttak i utlandet og sending av penger til utlandet. Du akn ikke ta imot penger fra utlandet. I utlandet må du ta hensyn til at banken tar en valutamargin på 1,5% er det vel, så å veksle i Norge kan være fint noen ganger. 0 Siter
villee Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 Sakndiabankens tjenster er også gratis, bortsett fra årsgebyr. Ale tjenenster er gratis, også kontantuttak i utlandet og sending av penger til utlandet. Du akn ikke ta imot penger fra utlandet. I utlandet må du ta hensyn til at banken tar en valutamargin på 1,5% er det vel, så å veksle i Norge kan være fint noen ganger. Jeg har allerede Skandiabanken, bare tenkt på å ha et kredittkort i tillegg i nødstilfeller og i utlandet osv. Har lest så mye i det siste om at det er omtrent et "must" å ha to kort når man er utenlands. Og er greit ha et kredittkort hvis man plutselig trenger det. 0 Siter
Gjest Pausefiskebolla Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har allerede Skandiabanken, bare tenkt på å ha et kredittkort i tillegg i nødstilfeller og i utlandet osv. Har lest så mye i det siste om at det er omtrent et "must" å ha to kort når man er utenlands. Og er greit ha et kredittkort hvis man plutselig trenger det. Du får kontokreditt i Skandiabanken, mye billigere. Du kan også få to kort koblet til to ulike konti. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Ja, fullt klar over at man MÅ betale innen de 50 dagene, hvis ikke blir man ruinert Har noen flere spørsmål hvis du er så snill og kan svare på de. Vet noen av de er veldig dumme, men det er kun for å være 100% sikker på at jeg har forstått alt riktig. Hvis jeg ikke bruker kredittkortet (har tenkt å ha det som et "nødkort"), vil jeg motta regning en gang i mnd da? Hvis jeg kjøper noe over internett til 500kr, så er det kun 500kr jeg betaler i regning så lenge det er innen 50 dager? Hvordan fungerer det i utlandet? Blir det dyrt å ta ut kontanter fra minibank? Leste et sted at man burde bruke debetkortet sitt til uttak i minibank, og kredittkort overalt ellers? Er det mulig å bruke kredittkortet overalt? Minibank, varekjøp, i alle fysiske butikker og over nettet? Hvordan fungerer det hvis jeg mister kortet og sprerrer det, er det da mulig å få tilgang til penger alikevel? "Hvis jeg ikke bruker kredittkortet (har tenkt å ha det som et "nødkort"), vil jeg motta regning en gang i mnd da?" Den må i så fall være på 0 kroner. Det koster ingenting å ha kortet. (Jeg har bare hatt kortet i et par-tre måneder, og jeg har brukt det hver gang. Så jeg har ikke opplevd problemstillingen. Men korter er i hvert fall 100 % gratis). "Hvis jeg kjøper noe over internett til 500kr, så er det kun 500kr jeg betaler i regning så lenge det er innen 50 dager?" Så lenge du betaler innen fristen, ja. Men fristen er ikke nødvendigvis på 50 dager. Det kommer an på når i måneden du bruker kortet. Men du har alltid minst 20 dager. "Hvordan fungerer det i utlandet? Blir det dyrt å ta ut kontanter fra minibank? Leste et sted at man burde bruke debetkortet sitt til uttak i minibank, og kredittkort overalt ellers?" Så fort du foretar et kontantuttak begynner renta og løpe, og det er dyrt. Bruk ditt vanlige kort til den slags. "Er det mulig å bruke kredittkortet overalt? Minibank, varekjøp, i alle fysiske butikker og over nettet?" Nei, det er ikke mulig. Men du kan bruke det alle steder som tar visa. Må du bruke pin-koden din blir det regnet som et kontantuttak, også i butikker. Tror de færreste matbutikker lar deg bruke kortet. Men det står en oversikt over matbutikker som tar kortet på siden deres. Spør før du bruker kortet. På nettet bruker man alltid Visa-delen, så her kan du bruke kortet som du vil. "Hvordan fungerer det hvis jeg mister kortet og sprerrer det, er det da mulig å få tilgang til penger alikevel?" Det vet jeg ikke, men her er du uansett forsikret. Så med mindre du handler veldig uaktsomt ved f.eks. ikke å sperre kortet så fort du finner ut at det er borte, taper ikke du noe på dette. Jeg har Gold. Det er forresten en spørsmål og svar-side på deres hjemmeside. www.gebyrfri.no 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Du får kontokreditt i Skandiabanken, mye billigere. Du kan også få to kort koblet til to ulike konti. Det kan ikke være "mye billigere". Gebyrfri Visa er tross alt gratis. 0 Siter
lex Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har Master fra creditcard.no og Visa fra gebyrfri.no. Synes det er lurt å ha to forskjellige. Henholdsvis 50.000 og 60.000 i kreditt. Nok til de fleste tenkte situasjone, f.eks. komme raskt hjem fra hvilket som helst sted i verden. Bruker dem med jevne mellomrom - vel vitende om kostnadene. Får faktura en gang pr. måned, de er oversiktlige og gir all nødvendig info. (På jobben har jeg også Visa, men det er selvsagt kun til jobb-bruk.) 0 Siter
Gjest Pausefiskebolla Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Det kan ikke være "mye billigere". Gebyrfri Visa er tross alt gratis. Alt i Ett-kontokreditt, innvilges på dagen. Effektiv rente 10,45% Fra 12.08.05 10,70% Overtrekksrente 16,20% Ingen gebyrer. Kredittkortene tar vel 20-25%? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Alt i Ett-kontokreditt, innvilges på dagen. Effektiv rente 10,45% Fra 12.08.05 10,70% Overtrekksrente 16,20% Ingen gebyrer. Kredittkortene tar vel 20-25%? Gebyrfri Visa tar ingenting ved bruk, bortsett fra ved kontantuttak. Betaler man ikke innen fristen er renten skyhøy (rundt 25 %). Inntil 50 dagers rentefri betalingsfrist. 0 Siter
villee Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 "Hvis jeg ikke bruker kredittkortet (har tenkt å ha det som et "nødkort"), vil jeg motta regning en gang i mnd da?" Den må i så fall være på 0 kroner. Det koster ingenting å ha kortet. (Jeg har bare hatt kortet i et par-tre måneder, og jeg har brukt det hver gang. Så jeg har ikke opplevd problemstillingen. Men korter er i hvert fall 100 % gratis). "Hvis jeg kjøper noe over internett til 500kr, så er det kun 500kr jeg betaler i regning så lenge det er innen 50 dager?" Så lenge du betaler innen fristen, ja. Men fristen er ikke nødvendigvis på 50 dager. Det kommer an på når i måneden du bruker kortet. Men du har alltid minst 20 dager. "Hvordan fungerer det i utlandet? Blir det dyrt å ta ut kontanter fra minibank? Leste et sted at man burde bruke debetkortet sitt til uttak i minibank, og kredittkort overalt ellers?" Så fort du foretar et kontantuttak begynner renta og løpe, og det er dyrt. Bruk ditt vanlige kort til den slags. "Er det mulig å bruke kredittkortet overalt? Minibank, varekjøp, i alle fysiske butikker og over nettet?" Nei, det er ikke mulig. Men du kan bruke det alle steder som tar visa. Må du bruke pin-koden din blir det regnet som et kontantuttak, også i butikker. Tror de færreste matbutikker lar deg bruke kortet. Men det står en oversikt over matbutikker som tar kortet på siden deres. Spør før du bruker kortet. På nettet bruker man alltid Visa-delen, så her kan du bruke kortet som du vil. "Hvordan fungerer det hvis jeg mister kortet og sprerrer det, er det da mulig å få tilgang til penger alikevel?" Det vet jeg ikke, men her er du uansett forsikret. Så med mindre du handler veldig uaktsomt ved f.eks. ikke å sperre kortet så fort du finner ut at det er borte, taper ikke du noe på dette. Jeg har Gold. Det er forresten en spørsmål og svar-side på deres hjemmeside. www.gebyrfri.no Så kort sagt er det bare å ikke bruke kredittkortet med pinkode (for da må man betale renter) og alltid betale innen fristen så betaler man kun det man bruker? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Så kort sagt er det bare å ikke bruke kredittkortet med pinkode (for da må man betale renter) og alltid betale innen fristen så betaler man kun det man bruker? Ja, det er sånn jeg har forstått det. Jeg er ganske ny på det selv, men så lenge du ikke får beskjed om å taste pin-kode bruker du Visa-delen, og den er gratis (så lenge du betaler innen fristen). Er du i tvil om stedet tar Visa: Spør. 0 Siter
villee Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 Ja, det er sånn jeg har forstått det. Jeg er ganske ny på det selv, men så lenge du ikke får beskjed om å taste pin-kode bruker du Visa-delen, og den er gratis (så lenge du betaler innen fristen). Er du i tvil om stedet tar Visa: Spør. Takk for alle svar! Nå føler jeg i hvert fall at jeg ble litt klokere Når jeg har spørt banken om slike ting henviser de meg kun til brosjyrer og de blir jeg sprø av 0 Siter
Gjest Pausefiskebolla Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Gebyrfri Visa tar ingenting ved bruk, bortsett fra ved kontantuttak. Betaler man ikke innen fristen er renten skyhøy (rundt 25 %). Inntil 50 dagers rentefri betalingsfrist. Er det slik at hvis du ikke betaler innen 50 dager, regnes det renter fra uttak? Gunstig i tilfelle, men skummelt kostnadsmessig. Man får ikke så mye renter i banken, så 50 dager på 10 00 kr er bare ((10 000 x 2%) /360) * 50 = 27 ? kr å hente. Glemmer du å betale 10 000 : ((10 000 *25%) /360) * 50 = 347 ? kr. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har ikke et eneste ett. Det jeg hadde klippet jeg i to og bestemte meg for aldri mer. Utrolig høye renter. 0 Siter
villee Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Skrevet 21. juli 2005 Jeg har ikke et eneste ett. Det jeg hadde klippet jeg i to og bestemte meg for aldri mer. Utrolig høye renter. Men det er vel ingen renter hvis man bare betaler i tide? 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 Men det er vel ingen renter hvis man bare betaler i tide? Men det er så lett å falle for fristelsen til å kjøpe noe nytt som er på salg som man egentlig verker trenger eller har råd til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.