Gå til innhold

diagnose?


pappeske

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i over et år plagdes med hallusinasjoner i form av stemmer og lyder. Er nå begynt på Seroquel 600 mg for å prøve å bli kvitt dem. Var nettopp innlagt og der fikk jeg en diagnose, hørselshallusinasjoner.

Legen der sa at jeg ikke virket psykotisk. Hva vil det si å ha hørselshallusinasjoner som diagnose? Betyr det at han ikke tror på at jeg hører stemmer? Syntes det var litt rart at han satt den diagnosen når de som jeg går til poliklinisk mente at jeg var psykotisk. Han sa at utav det han hadde sett så var det ikke nok til å gi meg en psykotisk diagnose. Men før jeg ble innlagt var jeg mye verre enn nå som jeg har økt dosen med medisin. Før klarte jeg nesten ikke gå ut av huset fordi jeg var så redd for at folk skulle stirre på meg. Stemmen i hodet gjenfortalte hva fremmede folk tenkte om meg. Det var skikkelig ekkelt. Jeg hadde også problemer med å følge med i en samtale fordi jeg fikk så masse tanker (tankekaos).

Mens på avdelinga følte jeg meg mye tryggere og klarte å komme meg ut sammen med andre og alene. Når jeg hørte stemmer trakk jeg meg tilbake på rommet og hørte på musikk, så personalet sa at de ikke hadde sett meg stemmepåvirket, selv om jeg ofte satt helt fjern mens folk pratet rundt meg og jeg ikke klarte å følge med på tv/film eller lese noe som helst mens jeg hørte stemmer mens personalet så meg.

Er hørselshallusinasjoner en diagnose eller er det bare et symptom? Jeg har så vanskelig for å forstå noe av dette. Og hvorfor går jeg på et anti-psykotikum når jeg ikke er psykotisk?

Hilsen forvirra jente 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du har kloke tanker rundt dette.

Etter min mening er hallucinasjoner et symptom slik du skriver.

Jeg mener det er overveiende sannsynlig at du har en psykoselidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...