Gå til innhold

Hjelp meg please! (gjeldskrav)

Gjest vil være anonym akkurat nå

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym akkurat nå
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få råd og hjelp. Trodde kommunen hadde egen gjeldsrådgiver, men det viser seg å være mange år siden.

Saken er at jeg trenger hjelp for å vite hvordan jeg skal gå fram:

Da jeg kom hjem fra ferie, lå det to brev fra Byfogden, et om at de skulle komme hit for å se om de kunne konfiskere noe pga et pengekrav. Og ett brev om at de hadde vært her. Er det virkelig lov å sende slikt midt i ferien??

Ingen var hjemme da de kom, jeg var jo på ferie, men i brevet sto det at jeg hadde vært hjemme! De konkluderte med at de fant ingen ting å konfiskere, men at de skal begynne å trekke et høyt beløp fra lønnen min for å dekke kravet. Kan de virkelig fastsette et krav kun utifra lønnen, uten å vite om mine utgifter? Jeg har bla store utgifter til behandling.

Kravet er et krav det har vært tvist om. (Det er en lang historie, men det ville oppleves helt for j... urettferdig om jeg skulle betale hele beløpet). Derfor gikk saken først til Forliksrådet.

Da saken skulle opp i Forliksrådet, var det midt i en periode jeg var sykmeldt (jeg er mye syk), og jeg hadde legeerklæring om dette. Likevel gjorde forliksrådet en uteblivelsesdom som bestemte at jeg skulle betale. De sier de ikke har mottatt legeerklæringen, selv om legen min bekrefter til meg at den ble sendt. Jeg har klaget på avgjørelsen. Kan da Byfogden begynne å kreve meg for beløpet??

Ja dette ble mange spørsmål, det jeg trenger er noen jeg kan spørre. Har ikke råd til noen dyr advokat. Jeg ringte forbrukerrådet for en tid tilbake, de sa at de har ikke noe de kunne gjøre når en sak var kommet så langt som til forliksrådet.

Jeg føler meg bare helt apatisk og deprimert. Blir handlingslammet fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Er så mange ting jeg ikke vet nok om og ikke vet hvem jeg skal spørre.

Noen her som vet hvor jeg kan søke råd og praktisk hjelp til å skrive en klage??

Gjest Massivt slagbor
Skrevet

prøv JURK (juridisk rådgivning for kvinner) - gratis rådgivning!

Skrevet

Høres ut som du har fuckes up økonomien din skikkelig. Men uansett kan du komme ut av dette desom uteblivelsesdommen er på feil grunnlag, men det forutsetter at du får rævva i gir innenfor ankefristen.

Har du lav inntekt så har du krav på fri rettshjelp. Jeg er ikke sikker på hvor mye du kan tjene og likevel få fri rettshjelp, men jeg tror det ligger på omtrent 250'. Mer info om dette finner du på www.fri-rettshjelp.no

Hjelper ikke dette så vet jeg at jus-studentene på Universitet i Bergen gir gratis juridisk rådgivning. Vet ikke om de har ferie nå, men du kan jo ringe universitet og sjekke opp.

Gjør du ingenting med dette vil byfogden fotfølge deg til siste krone inklusive blodrenter er gjort opp. Og det innebærer at du ikke kan tjene en eneste krone over en gitt minstesum uten at de slår kloa i dem. Når det gjelder spørsmålet om de kan forsyne seg av lønnen din uten hensyn til dine løpende utgifter så er svaret ja. Et resultat av dette er ofte at andre lån etc blir missligholdt slik at en havner enda dypere i hengemyra. Kommer du deg ikke ut av dette NÅ gir jeg deg dårlige odds for din økonomiske fremtid i uminnelige tider.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...