Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat flyttet til Stavanger og har oppdaget til min store forferdelse at her bruker man blinklys når man kjører inn i rundkjøringen.

Jeg har lært at man IKKE skal gjøre det, men siden alle gjør det her, må de ha lært det på kjøreskolen. De blinker altså inn, men ikke ut. Hva er riktig?

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

20

• Sør

7

• flowy

5

• Goldy79

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest jentetjuetre
Skrevet

UT!

har jeg lært...

i vestfold

Skrevet

Man blinker selvfølgelig når man skal ut av rundkjøringa. Vi har diskutert det her inne før tror jeg og det er bare de gærne folka i stavanger som blunker når de skal inn.

Det var visnok ikke ulovlig da ;o)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vært diskutert før. De i Stavanger har egne regler ;)

Skrevet

Når eg lærte å kjøra på kjøreskulen i Haugesund, lærte eg å blinka meg både inn og ut av ei rundkjøring...

Skrevet

Rundkjøringer i Stavanger ble innført eksperimentelt. Stavanger var den første byen i Norge som rundkjøringer ble en stor del av trafikkbildet. På den tiden var ikke kjørereglene klare, og med det resultat at det ble en del "selvlæring", som igjen resulterte i den kjøringen som du når har den glede av å ta del i.

Velkommen til staden! :-)

Gjest Simiana
Skrevet

Jeg bor også i Stavanger og jeg har lært at man kun skal blinke ut av en rundkjøring. Men så leste jeg i avisa at nå skal det blinkes både ut og inn. Og siden alle gjør det her, så har jeg også begynt.

Skrevet

Man skal ALLTID blinke ut, men det er veldig mange som ikke gjør det.

Man KAN blinke "inn" (til venstre, hvis man skal svinge "til venstre"), i små rundkjøringer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Rundkjøringer i Stavanger ble innført eksperimentelt. Stavanger var den første byen i Norge som rundkjøringer ble en stor del av trafikkbildet. På den tiden var ikke kjørereglene klare, og med det resultat at det ble en del "selvlæring", som igjen resulterte i den kjøringen som du når har den glede av å ta del i.

Velkommen til staden! :-)

Den første rundkjøringen hadde 36 skilt for å advare oss!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Man blinker selvfølgelig når man skal ut av rundkjøringa. Vi har diskutert det her inne før tror jeg og det er bare de gærne folka i stavanger som blunker når de skal inn.

Noen av oss blinker, andre blunker! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Den første rundkjøringen hadde 36 skilt for å advare oss!

Med vennlig hilsen

...hvilken rundkjøring i Stavanger som var den første?

Skrevet

Noen av oss blinker, andre blunker! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg både blinker og blunker jeg men det er jammen ikke samme ting :o)

Skrevet

Det er helt ok å blinke inn - det gjør bare signalgivingen bedre. Men det forutsetter at du blinker KORT inn, og ikke lar blinkern stå på mens du kjører rundt.

".................................."

Skrevet

Det er helt ok å blinke inn - det gjør bare signalgivingen bedre. Men det forutsetter at du blinker KORT inn, og ikke lar blinkern stå på mens du kjører rundt.

".................................."

Det avhenger vel av hvor mange runder du tar?

Snorkfrøken
Skrevet

De eneste jeg har sett som gjør det er svensker... :o)

Jeg bor i en liten by med 13 rundkjøringer..og det er fåtallet som kan kjøre i rundkjøringer her...

Skrevet

...hvilken rundkjøring i Stavanger som var den første?

Ja, den i krysset mellom Stokkaveien, Øvre Stokkavei, Nedre Stokkavei og den avstengte Torfæusgate.

Med vennlig hilsen

Gjest nettopp tatt lappen
Skrevet

Her jeg bor lærer alle som tar lappen nå å blinke seg både inn og ut av rundkjøringen.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har lært at jeg skal blinke når jeg skal inn i en rundkjøring og skal til venstre eller høyre. Skal jeg rett fram blinker jeg ikke ut. Jeg blinker altså om jeg skal til høyre eller venstre, og blinklyset går av når det går av av seg selv. Men noen mener at man alltid skal blinke seg ut av rundkjøringer. Jeg har lært at man skal se på runkjøringen som et kryss. Og da blinker man ikke om man skal rett fram. Jeg lærte dette på kjøreskolen samt sensor på oppkjøringen hadde ingenting å si på kjøringen min.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har lært at jeg skal blinke når jeg skal inn i en rundkjøring og skal til venstre eller høyre. Skal jeg rett fram blinker jeg ikke ut. Jeg blinker altså om jeg skal til høyre eller venstre, og blinklyset går av når det går av av seg selv. Men noen mener at man alltid skal blinke seg ut av rundkjøringer. Jeg har lært at man skal se på runkjøringen som et kryss. Og da blinker man ikke om man skal rett fram. Jeg lærte dette på kjøreskolen samt sensor på oppkjøringen hadde ingenting å si på kjøringen min.

Og kjører jeg til venstre og det er to filer blinker jeg til høyre når jeg skal ut av rundkjøringen, for da skal jeg i filen til høyre (som regel).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...