Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hare1365380455
Skrevet

"Når du er inni en rundkjøring og skal til høyre -- ut av rundkjøringen: - Da er det ikke tvil! Man blinker seg ut av rundkjøringen, sier Vilbo."

Se også illustrasjonene!

Så jeg er nok ikke enig med deg :-)

Jeg blinker til høyre når jeg skal til høyre.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

20

• Sør

7

• flowy

5

• Goldy79

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, altså.. Man ser jo ut fra hvilket felt man ligger i hvilken vei man skal, men kanskje ikke her i Stavanger. Da kan man ligge innerst selv om man skal rett fram. Er det vanlig?

Ja, ein del rundkjøringar i Haugesund er og sånn... Vanskelig å vite kor folk skal til...

Då kan det vera kjekt om folk brukar blinklysa :-))

hare1365380455
Skrevet

Ja, er da greit dette.Fortsetter som jeg alltid har gjort. Blinking når jeg skal ut.

Jeg har nettopp tatt lappen, og jeg gjør som jeg har lært. Men jeg ser at andre kjørelærere mener noe annet enn min. Forvirrende. Men sensoren på oppkjøringen hadde ingenting å si på kjøringen min i rundkjøringer.

Skrevet

Om man skal rett fram skal man vel holde høyre felt?

Det er som regel piler i rundkjøringa om kva felter du skal ligge i... Men dei pilene forsvinner etter nokre år der det er stor trafikk...

Skrevet

Jeg blinker til høyre når jeg skal til høyre.

Illustrasjonene og den teksten jeg henviste til viser med all tydelighet at man også skal bruke blinklys når man skal ut av rundkjøringen hvis man skal "rett fram" - rett og slett fordi det er til HØYRE ut av rundkjøringen.

hare1365380455
Skrevet

Illustrasjonene og den teksten jeg henviste til viser med all tydelighet at man også skal bruke blinklys når man skal ut av rundkjøringen hvis man skal "rett fram" - rett og slett fordi det er til HØYRE ut av rundkjøringen.

Hm. Forvirrende med forskjellig informasjon. Jeg kommer nok til å gjøre som jeg har lært.

hare1365380455
Skrevet

Ja, ein del rundkjøringar i Haugesund er og sånn... Vanskelig å vite kor folk skal til...

Då kan det vera kjekt om folk brukar blinklysa :-))

Om det er "uoversiktlig" er det nok best å blinke ut ja.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ikke rart det er mye forvirring rundt dette, når kjørelærerene ikke er enige, og sensorene godtar alle varianter. Hva sier de nye bøkene? Min bok viste samme som den artikkelen

Skrevet

Om man skal rett fram skal man vel holde høyre felt?

Ja, det er det som er regelen, men hvis du legger merke til rundkjøringer i Stavanger så viser pilene at du kan ligge i venstre felt selv om du skal rett frem.

hare1365380455
Skrevet

Ikke rart det er mye forvirring rundt dette, når kjørelærerene ikke er enige, og sensorene godtar alle varianter. Hva sier de nye bøkene? Min bok viste samme som den artikkelen

Jeg tror faktisk boken viser at man skal blinke ut uansett..... Men det er ingen klare regler, og siden man skal se på rundkjøringen som et kryss så har jeg lært at jeg ikke skal blinke ut om jeg skal rett fram.

hare1365380455
Skrevet

Ja, det er det som er regelen, men hvis du legger merke til rundkjøringer i Stavanger så viser pilene at du kan ligge i venstre felt selv om du skal rett frem.

Jeg har lært at man skal holde høyre felt, men om man skal til venstre lenger framme kan man være i venstre felt.

Skrevet

Jeg har lært at man skal holde høyre felt, men om man skal til venstre lenger framme kan man være i venstre felt.

jepp, nett det samme lærte eg for 4 år sidan...

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har lært at du skal ligge til høyre hvis du skal rett fram og det er en vei til vensrtre. Hvis det ikke går en vei ut til venstre skal du ligge til venstre i rundkjøringen. Ellers er det ofte piler hvis du kan velge

hare1365380455
Skrevet

Jeg har lært at du skal ligge til høyre hvis du skal rett fram og det er en vei til vensrtre. Hvis det ikke går en vei ut til venstre skal du ligge til venstre i rundkjøringen. Ellers er det ofte piler hvis du kan velge

Ja om det ikke er noen vei til venstre så holder man venstre.

petter smart
Skrevet

Vi småkrangler om dette for tiden. Jeg tok lappen for seks år siden og da lærte jeg at jeg bare blinker ut -alle skal inn, så det er ingen vits i å blinke.

Samboeren min som driver med kjøreopplæring nå har fått beskjed om å blinke inn og ut. Han har også fått endel annen innstruks enn meg, så det er "veldig moro" å ha han ved siden av meg i bilen nå :-)

Selvfølgelig skal alle inn i rundkjøringen, men mange rundkjøringer er så små at det har liten hensikt å blinke seg ut.

La oss si at du ser en bil komme mot deg i en liten rundkjøring. Skal vedkommende rett fram, til venstre eller høyre. Det er bedre at han blinker til den siden han skal slik at du får tid til å stoppe enn at han kjører inn i rundkjøringen og kjører på deg.

petter smart
Skrevet

Jeg har lært at man ikke trenger det om man skal rett fram. Men om man skal til høyre eller venstre. (Man skal se på rundkjøringen som et kryss.)

Du er klar over at å kjøre rett fram i en rundkjøring vil si å kjøre rundt og rundt og rundt.....?

Selv om du skal rett fram så skifter du kjøreretning idet du kjører ut av rundkjøringen og du må dermed blinke deg ut.

Man skal IKKE se på rundkjøringen som et kryss. Rundkjøringen er som et eget felt som bare går rundt. Men fordi alle forstår at du skal inn i den så skal du i utgangspunktet ikke blinke deg inn i den (men dersom den er svært liten kan det være en fordel å vise på forhånd hvilken vei du skal ut av den).

Skrevet

Du er klar over at å kjøre rett fram i en rundkjøring vil si å kjøre rundt og rundt og rundt.....?

Selv om du skal rett fram så skifter du kjøreretning idet du kjører ut av rundkjøringen og du må dermed blinke deg ut.

Man skal IKKE se på rundkjøringen som et kryss. Rundkjøringen er som et eget felt som bare går rundt. Men fordi alle forstår at du skal inn i den så skal du i utgangspunktet ikke blinke deg inn i den (men dersom den er svært liten kan det være en fordel å vise på forhånd hvilken vei du skal ut av den).

Helt enig!! :-)

Snorkfrøken
Skrevet

Bor du i Moss du også? hehe

Nix, lengere nord..plagsomme greier med rundkjøringer.

Siden så få kan reglene burde de heller ha lysregulering såpass alle hadde lik mulighet til å komme seg fram i trafikken..

hare1365380455
Skrevet

Ok. Men jeg gjør nå som jeg har lært på kjøreskolen.

petter smart
Skrevet

Ok. Men jeg gjør nå som jeg har lært på kjøreskolen.

Snakker du om store eller små rundkjøringer nå? For i de små er det mer hensiktsmessig å betrakte dem som et kryss (med omvendt vikeplikt) og blinke seg til høyre om man skal til høyre, og ikke blinke om en skal rett fram.

Men regelen er at en alltid skal blinke seg ut av rundkjøringen. Dette er spesielt viktig i større rundkjøringer.

Det er heller ikke noe nytt at kjøreskoler driver med vranglære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...