IngenLurerDenneGutten Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Vi småkrangler om dette for tiden. Jeg tok lappen for seks år siden og da lærte jeg at jeg bare blinker ut -alle skal inn, så det er ingen vits i å blinke. Samboeren min som driver med kjøreopplæring nå har fått beskjed om å blinke inn og ut. Han har også fått endel annen innstruks enn meg, så det er "veldig moro" å ha han ved siden av meg i bilen nå :-) Hvorfor skal man blinke inn? Det er vel ingen tvil om hvor man skal når man kjører inn i en rundkjøring:-) 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Snakker du om store eller små rundkjøringer nå? For i de små er det mer hensiktsmessig å betrakte dem som et kryss (med omvendt vikeplikt) og blinke seg til høyre om man skal til høyre, og ikke blinke om en skal rett fram. Men regelen er at en alltid skal blinke seg ut av rundkjøringen. Dette er spesielt viktig i større rundkjøringer. Det er heller ikke noe nytt at kjøreskoler driver med vranglære. I store rundkjøringer blinker jeg heller ikke når jeg skal rett fram. Jeg kjører f.eks. i feltet med pil rett fram og følger det feltet ut av rundkjøringen. 0 Siter
Gemini Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 I store rundkjøringer blinker jeg heller ikke når jeg skal rett fram. Jeg kjører f.eks. i feltet med pil rett fram og følger det feltet ut av rundkjøringen. Hva hvis det feltet er både for de som skal "rett fram" og til venstre da? Hvordan gir du andre bilister rundt deg signal om hvor du har tenkt deg? 0 Siter
petter smart Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 I store rundkjøringer blinker jeg heller ikke når jeg skal rett fram. Jeg kjører f.eks. i feltet med pil rett fram og følger det feltet ut av rundkjøringen. Da er det nok kjørelæreren din som ikke har peiling. Når du kjører ut av en rundkjøring følger du ikke feltet, feltet går kun rundt rundkjøringen. Du endrer felt på vei ut av rundkjøringen og må dermed blinke. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Da er det nok kjørelæreren din som ikke har peiling. Når du kjører ut av en rundkjøring følger du ikke feltet, feltet går kun rundt rundkjøringen. Du endrer felt på vei ut av rundkjøringen og må dermed blinke. Når jeg kjører inn i en stor rundkjøring kan det være tre felt; høyre, venstre og rett fram. Om jeg da følger pil rett fram følger jeg feltet i midten som leder ut av rundkjøringen rett fram. I mindre rundkjøringer viser plassering også hvor jeg skal. Og skal jeg venstre blinker jeg venstre. Blinker jeg ikke skal jeg rett fram; det viser også plassering. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Hva hvis det feltet er både for de som skal "rett fram" og til venstre da? Hvordan gir du andre bilister rundt deg signal om hvor du har tenkt deg? Da blinker jeg til venstre om jeg skal til venstre, og plasserer meg mot venstre. Skal jeg rett fram viser også plasseringen hvor jeg skal. 0 Siter
petter smart Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Når jeg kjører inn i en stor rundkjøring kan det være tre felt; høyre, venstre og rett fram. Om jeg da følger pil rett fram følger jeg feltet i midten som leder ut av rundkjøringen rett fram. I mindre rundkjøringer viser plassering også hvor jeg skal. Og skal jeg venstre blinker jeg venstre. Blinker jeg ikke skal jeg rett fram; det viser også plassering. Det er vel ikke altfor mange rundkjøringer med 3 felt. Men uansett så skifter du felt dersom du kjører inn i miderste felt og skal rett over når du kjører ut av rundkjøringen. Og da skal du blinke. Selv om folk sannsynligvis skjønner hvor du skal. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.