Gå til innhold

Lapskaus - hvordan lager jeg det? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Purre, poteter, sellerirot, gulrøtter og kålrabi (det liker ikke jeg så det pleier jeg og droppe).

Lapskaus er digg - og er av de få tingene jeg pleier å få til:)

Skrevet

Purre, poteter, sellerirot, gulrøtter og kålrabi (det liker ikke jeg så det pleier jeg og droppe).

Men ellers gjør jeg som det står i den oppskrifta? - kan det være så lettvindt?

I går hadde jeg fylte kyllingfileter - fylt med skinke, dijon, persille - knyttet sammen, brunet og kokt i buljong og hvitvin, med bakt potet.....slå den du!

2,5 time fra jeg begynte til vi hadde spist og oppvaska var tatt...*PUH*

Skrevet

Er håpløs på sånt jeg også. Men kanskje denne oppskriften er bedre?

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=9626

Du kan bruke litt sukkerkulør om du trenger å hjelpe litt på fargen... ;-)

Ja, den så bedre ut :)

Kan ikke lage noe "fin" mat til fettern, kona og de 3 halvvoksne sønnene......fettern min liker ikke kylling engang. Vanvittig - hehe

¨

Søndag blir det vel Innherrdssod med skjenning - som jeg er vant til fra der jeg er fra - - - på mandag bør jeg kunne slenge inn 4-5 pizzaer - *PUST, PES* og så skal de hjem :)

Skrevet

I går hadde jeg fylte kyllingfileter - fylt med skinke, dijon, persille - knyttet sammen, brunet og kokt i buljong og hvitvin, med bakt potet.....slå den du!

Jeg lager den ikke så lettvint som den oppskriften der, men det kan godt tenkes den blir god likevel:)

Når jeg steker kjøttet, så steker jeg i mange små posjoner og koker ut panna etter hver posjon, slikt blir det deilig kraft av. I tillegg bruner jeg et kraftbein og har opp i gryte, og så lager jeg en "krydderkvast" av det grønne på purra, gulrøttene og sellerirota og koker den også med.

Koker til kjøttet er mørt, slenger opp i grønnsakene og lar det koke til alt er ferdig. Så heller jeg av kraften og lager brunsaus på den (med masse creme-fresh + sukkerkulør) blander alt sammen i sammen igjen.

Digg!

Skrevet

Åååååå, det kyllinggreiene hørtes nydelig ut...:-)

Skrevet

Jeg lager den ikke så lettvint som den oppskriften der, men det kan godt tenkes den blir god likevel:)

Når jeg steker kjøttet, så steker jeg i mange små posjoner og koker ut panna etter hver posjon, slikt blir det deilig kraft av. I tillegg bruner jeg et kraftbein og har opp i gryte, og så lager jeg en "krydderkvast" av det grønne på purra, gulrøttene og sellerirota og koker den også med.

Koker til kjøttet er mørt, slenger opp i grønnsakene og lar det koke til alt er ferdig. Så heller jeg av kraften og lager brunsaus på den (med masse creme-fresh + sukkerkulør) blander alt sammen i sammen igjen.

Digg!

AHA! da skjønner jeg det med brunsausen! :) Takkk! - - skal skrives inn i "familieboka!"

kakki1365380609
Skrevet

Jeg er imponert, hadde aldri funnet på å prøve meg på noe slikt :o)....men lapskaus kan jeg lage....

Skrevet

Åååååå, det kyllinggreiene hørtes nydelig ut...:-)

det var det - gubben og eldstedatra satt og stønnet - hehe :)

Jeg har laget det mange ganger.

Vi har best mat rett før lønning - for da må jeg lage mat fra bunnen av (frysern) :)

Skrevet

Jeg er imponert, hadde aldri funnet på å prøve meg på noe slikt :o)....men lapskaus kan jeg lage....

jeg liker å dille og lese oppskrifter - særlig om en eller annen kan sitte på en stol og prate med meg .) og det er sikkert en takknemlig jobb. Jeg bruker aldri lang tid på kjøkkenet om jeg må stå der alene.

Kin1365380231
Skrevet

Ja, den så bedre ut :)

Kan ikke lage noe "fin" mat til fettern, kona og de 3 halvvoksne sønnene......fettern min liker ikke kylling engang. Vanvittig - hehe

¨

Søndag blir det vel Innherrdssod med skjenning - som jeg er vant til fra der jeg er fra - - - på mandag bør jeg kunne slenge inn 4-5 pizzaer - *PUST, PES* og så skal de hjem :)

Husk å kjøpe ekstra boller!

Det pleier å gå unna med dem når det er barn med i bildet :-))

Skrevet

Husk å kjøpe ekstra boller!

Det pleier å gå unna med dem når det er barn med i bildet :-))

Åja - barnebarnet mitt var i dåp nå en søndag - og hun spiste 3 porsjoner - hehe, hun er 3 år og hadde aldri smakt sånn før - stjerner i øya; "Godt. mormor!!!"

Det står i oppskriften at det skal være så mye boller at man skal kunne gå tørrskodd over :)

Skrevet

Jeg bruker en oppskrift som er tilmærmet lik denne. Men pass på at det ikke blir så mye kålrot- den blir litt sterk.

Jeg bruner ikke. Men når alt omtrent er ferdigkokt,har jeg oppi litt brun saus- slik min alltid gjør.

Skrevet

Jeg bruker en oppskrift som er tilmærmet lik denne. Men pass på at det ikke blir så mye kålrot- den blir litt sterk.

Jeg bruner ikke. Men når alt omtrent er ferdigkokt,har jeg oppi litt brun saus- slik min alltid gjør.

da har du laget saus eller har en rest stående da? :)

Skrevet

da har du laget saus eller har en rest stående da? :)

Ikke alltid jeg har noen rester av brunsaus, så jeg må nok lage den som oftest.

Laupskaus er jammen godt !

Skrevet

Ikke alltid jeg har noen rester av brunsaus, så jeg må nok lage den som oftest.

Laupskaus er jammen godt !

Jeg liker ikke vanligvis lapskaus - så det er nok derfor jeg ikke har laget det før - men vet jo at andre liker sånt :)

hare1365380455
Skrevet

Jeg liker ikke vanligvis lapskaus - så det er nok derfor jeg ikke har laget det før - men vet jo at andre liker sånt :)

Moren min har ikke brun saus i lapskausen. Hun har kjøttdeig, poteter og mange grønnsaker. Og den er supergod!

Skrevet

Jeg lagde en gang lapskaus som ble en KATASTROFE! Jeg var supersur da jeg var ferdig fordi det går jo en god stund å lage det. Feilen var at kjøttet var altfor salt.. det stod på pakken at det var lapskauskjøtt... spør i kjøttdisken for sikkerhets skyld når du skal lage dette..

Min far fortalte meg etter dette at det går ann å få kjøpt ferdigblandinger hvor man bare supplerer med kjøtt.. det han også brukte å gjøre var å helle litt potetmospulver for å få den litt tykkere...

Lykke til,,

Gjest gladimat
Skrevet

Slik gjør jeg, og denne blir kjempegod:

Hakk løk, brun i panne, hell over i gryte.

Skjær kjøtt i terninger, brun i panne ,hell også dette over i gryta.

Tøm på ca. halvliter med vann+ kjøttsuppeterning.

Kok opp sammen med poteter skåret i terninger.

La dette koke en stund under lokk.

Tilsett de grønnsakene du liker, selv bruker jeg oftest finhakket hodekål, purre, gulrøtter og litt blomkål.

Når grønnsakene har kokt med lenge nok til å bli litt møre jevner jeg gryta med brun maisenna eller potetmospulver(halv pakke pulver ca.)

Tilsetter også sukkerkulør, det ser av en eller annen grunn mye bedre ut nå r det er mørkebrunt.

Krydre med havsalt og nykvernet pepper.

Server med flatbrød og tyttebærsyltetøy.

Har du pølser eller kjøttpåleggsrester er det kjempegodt å bruke dette også i gryta, brun det i panne først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...