Gjest Iznowgood_007 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Hvordan og hvorfor oppstår de? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Ut fra kjedsomhet og mangel på annet fornuftig å ta seg til. 0 Siter
Gjest storbyjente Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 har slektninger i fjellheimen og hver gang en skandale skjer i bygda så pleier de å si "ja ja, så har de noe til kaffen i dag også". Priser meg lykkelig for at jeg bor i en storby 0 Siter
Gjest brosten Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Ut fra kjedsomhet og mangel på annet fornuftig å ta seg til. Det er forskjell på godsinnet og ondsinnet sladder. Godsinnet sladder kan være positivt På bygda har det en tendens til å dyrkes negativt sladder. 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Det er forskjell på godsinnet og ondsinnet sladder. Godsinnet sladder kan være positivt På bygda har det en tendens til å dyrkes negativt sladder. Hva er godsinnet sladder? Kan du gi et eksempel? 0 Siter
Gjest bygdejenta Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Fordi at på bygda så kjenner alle hverandre, alle prater om alle. Skjer det noe med en sambygding så vet alle det iløpet av kort tid. Så har du de bygdefolka som tror de er så perfekte, prater selv om alle, men utpeker noen til å være sladrekjerringer ..... det kan de få seg til å si selv om de gjør akkurat det samme selv. Bor en på en liten plass, så må en bare ta i betraktning at en er "kaffemat" rett som det er. Det er stor forskjell på ondsinnet sladder og å prate om andre. Noen liker jo å legge på å trekke fra der det passer seg i versjonene, så historiene kan være veldig forvrengte etter noen kaffekopper ). Men en lærer seg fort at en tar det meste med "en klype salt". Forresten uttrykket bygdedyr har jeg aldri hørt før. 0 Siter
Gjest Iznowgood_007 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Fordi at på bygda så kjenner alle hverandre, alle prater om alle. Skjer det noe med en sambygding så vet alle det iløpet av kort tid. Så har du de bygdefolka som tror de er så perfekte, prater selv om alle, men utpeker noen til å være sladrekjerringer ..... det kan de få seg til å si selv om de gjør akkurat det samme selv. Bor en på en liten plass, så må en bare ta i betraktning at en er "kaffemat" rett som det er. Det er stor forskjell på ondsinnet sladder og å prate om andre. Noen liker jo å legge på å trekke fra der det passer seg i versjonene, så historiene kan være veldig forvrengte etter noen kaffekopper ). Men en lærer seg fort at en tar det meste med "en klype salt". Forresten uttrykket bygdedyr har jeg aldri hørt før. http://www.jemsite.com/axes/model/jem7rb2.htm Her er en forklaring på 'bygdedyr' 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 http://www.jemsite.com/axes/model/jem7rb2.htm Her er en forklaring på 'bygdedyr' En gitar? 0 Siter
Gjest Iznowgood_007 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 En gitar? Nei, nå var jeg flink gitt! Prøver om denne ble mere riktig. http://www.bygdeforskning.no/aktuelt/P%C3%A5%20jakt%20etter%20Bygdedyret.htm Men var det ikke en fin gitar? ;-) 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Nei, nå var jeg flink gitt! Prøver om denne ble mere riktig. http://www.bygdeforskning.no/aktuelt/P%C3%A5%20jakt%20etter%20Bygdedyret.htm Men var det ikke en fin gitar? ;-) Lekker gitar, ja! Bra det var bare en gitarside og ikke noe annet du hadde feillinket til da... Litt flaut det der. 0 Siter
Gjest brosten Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Hva er godsinnet sladder? Kan du gi et eksempel? Det sier seg vel selv i ordet, man skvaldrer om positive happeninger. Positive nyheter altså! Med ordet negativt sladder, mener jeg at man bringer negative ting videre for å skade andre. Man fryder seg over andres ulykke, sverter folk bevisst fordi man ønsker det, vil hevne seg osv. 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Det sier seg vel selv i ordet, man skvaldrer om positive happeninger. Positive nyheter altså! Med ordet negativt sladder, mener jeg at man bringer negative ting videre for å skade andre. Man fryder seg over andres ulykke, sverter folk bevisst fordi man ønsker det, vil hevne seg osv. Ok. Jeg ville ikke kalle det første der for sladder, bare prat, kanskje. Sladder forbinder jeg med noe ondskapsfullt. Det er mulig jeg tar feil. 0 Siter
Gjest brosten Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Ok. Jeg ville ikke kalle det første der for sladder, bare prat, kanskje. Sladder forbinder jeg med noe ondskapsfullt. Det er mulig jeg tar feil. Du har rett! Sjekket ordboka: TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA sladder sladder -en (av *sladre) 1 likegyldig prat 2 nedsettende omtale ondsinnet s- / fare med, løpe med s- 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Du har rett! Sjekket ordboka: TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA sladder sladder -en (av *sladre) 1 likegyldig prat 2 nedsettende omtale ondsinnet s- / fare med, løpe med s- Ok, det var det jeg skjønte, er ikke jeg smart? Ok, nok selvskryt. 0 Siter
MsSophie Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Ok, det var det jeg skjønte, er ikke jeg smart? Ok, nok selvskryt. Pupper_OG hjerne....du verden:-) 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Pupper_OG hjerne....du verden:-) Er ikke jeg perfekt så vet ikke jeg! 0 Siter
MsSophie Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Er ikke jeg perfekt så vet ikke jeg! Jo, nesten litt i overkant...:-) Kan jeg dra hjem snart nå...? 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Jo, nesten litt i overkant...:-) Kan jeg dra hjem snart nå...? Du kan gå nå! *storsinnet* Bare si at jeg sa du fikk lov. 0 Siter
MsSophie Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Du kan gå nå! *storsinnet* Bare si at jeg sa du fikk lov. Tror jeg må holde ut en time til.....*full av arbeidsmoral* 0 Siter
Freya Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Tror jeg må holde ut en time til.....*full av arbeidsmoral* Du er nå så pliktoppfyllende alltid også. *klappe på hodet* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.