Gå til innhold

Mistenkt terrorist skutt til døde i London

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Men jeg hadde ALDRI legitimert meg om jeg grunnløst hadde blitt bedt om det"

Uff, da. Du vet at politiet har, og alltid har hatt, rett til å spørre hvem som helst om å legimitere seg? Og at man har plikt til å legitimere seg? Det er en forutsetning for at politiet skal kunne fungere.

"..................................."

Selv uten å ha en grunn?

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

18

• MsSophie

15

• Goliath

14

• flisa

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det blir bare spekulasjoner, all den tid vi ikke vet nøyaktig hva som har skjedd.

Men det bør da ikke vere nødvendig å slakte en mann som allerede ligger på bakken, bare fordi han er mistenkt for noe?

Det er helt sikkert ikke nødvendig, og den øyevitneskildringen virker svært lite sansynlig.

Det står at "politiet presset seg mot mannen, og så ble det skutt mot han 5 ganger".

I tillegg skulle mannen ligget nede.

Hvis det skulle vært korrekt, så ville i hvert fall ikke jeg vært en av de politimennene som presset seg mot mannen samtidig med at han ble skutt 5 ganger....

Det faller, som du sikkert forstår, på sin egen urimlighet.

I så fall er det merkelig at ikke noen av politimennene som "presset seg på han" også ble skutt av noen av de samme skuddene.....

Gjest Kvinne78
Skrevet

Nja, hvis han lå der med tykk jakke med mulig bombe innefor og de fryktet at han skulle utløse den...?

Går det ikke an å få kontroll over hendene hans uten å skyte ham?

Skrevet

Vet ikke, jeg var ikke der...

Skrevet

Selv uten å ha en grunn?

Hvis det var slik at det var den som ble bedt om å legitimere seg som var den som skulle kunne avgjøre om det var en grunn til det, så forstår du vel ganske raskt at det faller på sin egen urimlighet?

Det er selvfølgelig politiet som avgjør det helt på egen hånd, og av en rekke ulike (og svært fornuftige og logiske årsaker) vil de selvfølgelig ikke informere om hvorfor de gjør det.

Det er liksom ikke særlig fornuftig å gi fra seg alle kortene til de man er ute etter.....

Skrevet

Og de forsøkte, men klarte det ikke - og bomben gikk av og drepte et større antall politimenn og sivile - deriblandt din datter....

Jeg er sikker på at du DA ikke ville vist noen forståelse for hvorfor politiet ikke gjorde ALT det de kunne for å hindre at den bomben gikk av.....

Gjest Kvinne78
Skrevet

Og de forsøkte, men klarte det ikke - og bomben gikk av og drepte et større antall politimenn og sivile - deriblandt din datter....

Jeg er sikker på at du DA ikke ville vist noen forståelse for hvorfor politiet ikke gjorde ALT det de kunne for å hindre at den bomben gikk av.....

Og hvis han ikke hadde noen bombe?

Skrevet

Hvis det var slik at det var den som ble bedt om å legitimere seg som var den som skulle kunne avgjøre om det var en grunn til det, så forstår du vel ganske raskt at det faller på sin egen urimlighet?

Det er selvfølgelig politiet som avgjør det helt på egen hånd, og av en rekke ulike (og svært fornuftige og logiske årsaker) vil de selvfølgelig ikke informere om hvorfor de gjør det.

Det er liksom ikke særlig fornuftig å gi fra seg alle kortene til de man er ute etter.....

Jeg har ingen problemer med å legitimere meg i settinger hvor også alle andre må legitimere seg, jfr. trafikkontroller ol.

Jeg hadde nok hatt større problemer om årsaken var basert på det grunnlag at jeg ikke ser norsk ut.

Jeg antar jeg nå må revurdere det hele, hvis resultatet er 5 kuler i ryggen.

Skrevet

Og hvis han ikke hadde noen bombe?

..og hvis månen var en grønn ost :)

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å legitimere meg i settinger hvor også alle andre må legitimere seg, jfr. trafikkontroller ol.

Jeg hadde nok hatt større problemer om årsaken var basert på det grunnlag at jeg ikke ser norsk ut.

Kan du ikke begynne med bunad da? ;:)

Skrevet

Jeg kan ikke helt se hvorfor den lovlydige delen av befolkningen skal ha så mye å frykte av den grunn?

Men det er klart at du kanskje bør tenke deg om en eller to ganger til, hvis du er forbryter (av et "mildere slag" enn terrorister) og av den grunn vanligvis ikke følger politiets instrukser om å stoppe - skulle du bli bedt om det......

Tja,jeg personlig synes at en av fordelene med å bo i en rettsstat er hovedregelen om at folk skal dømmes i en rettsal og ikke av politiet på gaten.

Når det gjelder akkurat denne saken ser det jo ut som om politiet hadde en god grunn til å reagere som de gjorde.

Men uansett håper jeg at vestlige land er edruelige i forhold til de metodene de velger for å bekjempe terror. Ved å inndra sentrale borgerrettigheter sånn som USA til dels har gjort etter 11. september, gir man jo de fanatiske ekstremistene en seier ved å slakke på demokratiske prinsipper.

Og det er jo nettopp disse prinsippene vi så sterkt ønsker å verne om!

Skrevet

Kan du ikke begynne med bunad da? ;:)

....jaggu, det har jeg jo hengende i skapet også:)

Skrevet

Hvordan pokker forandret overskriften seg? Har DOL begynt med spellchecker?

I begynnelsen var det to s'er i "mistenkt" i overskriften!

I de første svarene nedover er det ikke rettet....

Skrevet

....jaggu, det har jeg jo hengende i skapet også:)

Og ryggsekk fra HV med norsk flagg i - og selbuvotter - DA ser du norsk ut! :)

Gjest Kvinne78
Skrevet

Eller for å bruke flisa sin retorikk:

..og hvis månen var en grønn ost :)

Skrevet

Selv uten å ha en grunn?

Grunnen trenger ikke være noe annet enn at de vil sjekke tilfeldig utvalgte folk.

"...................................."

Skrevet

"Jeg hadde nok hatt større problemer om årsaken var basert på det grunnlag at jeg ikke ser norsk ut"

Ok. Tenkt situasjon:

Politiet jager en som har ranet en 7-11 kiosk på Ammerud. Signalementet de har er bl.a at han var av "utenlandsk opprinnelse", så og så høy, etc. etc. Vitner langs veien opplyser om at han løp inn på t-banen som var på vei mot sentrum. Politiet når igjen t-banen ved Hasle, og stopper den og går inn på vognene. På den ene vognen er det kun nordisk utseende personer, med unntak en én person som kan passe med signalementet av raneren. Er det da galt å be denne personen legitimere seg, fordi han "ikke ser norsk ut"?

"................................."

Skrevet

Ok, men jeg er likevel skeptisk til det å skyte folk på misstanke (og NEI, det betyr ikke at jeg på noen måte støtter opp om terror...:-) )

Helt klart enig. MEN - her er det forskjell på en mistanke i utgangspunktet, og en mistanke som blir langt på vei bekreftet av en rekke unormale hendelser (personen gjør ting han neppe ville gjort om han hadde rent mel i posen).

"..................................."

Skrevet

Men det er jo litt skummelt hvis holdningen "skyt først og spør senere" blir det nye slagordet hos engelsk politi.Da er vel spørsmålet om befolkningen egentlig har noen grunn til å føle seg så mye tryggere. Dilemmaet når en skal forsvare våre verdier og vårt levesett er at på et tidspunkt vil våre virkemidler kunne bli bli den største trusselen mot demokratiet.

DET er jo heller ikke så lurt....

"Men det er jo litt skummelt hvis holdningen "skyt først og spør senere" blir det nye slagordet hos engelsk politi."

Det er vel heller snakk om en spent situasjon med evt. mistenkte, hvor man er nødt til å lempe på noen av de vanlige prosedyrene av hensyn til sikkerheten til folk flest.

Skrevet

"Jeg hadde nok hatt større problemer om årsaken var basert på det grunnlag at jeg ikke ser norsk ut"

Ok. Tenkt situasjon:

Politiet jager en som har ranet en 7-11 kiosk på Ammerud. Signalementet de har er bl.a at han var av "utenlandsk opprinnelse", så og så høy, etc. etc. Vitner langs veien opplyser om at han løp inn på t-banen som var på vei mot sentrum. Politiet når igjen t-banen ved Hasle, og stopper den og går inn på vognene. På den ene vognen er det kun nordisk utseende personer, med unntak en én person som kan passe med signalementet av raneren. Er det da galt å be denne personen legitimere seg, fordi han "ikke ser norsk ut"?

mmm- ja, det kunne også ha vært en med svært, rødt krusete hår....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...