Gå til innhold

munnskold/after

Anbefalte innlegg

softlips wanted

hei.

jeg er en 27 år gammel jente som har vært plaget med munnskold siden 16-års alderen. Sårene har ikke kommet og gått, men vært der nesten konstant. Jeg har lest mye om denne diffuse lidelsen, og skjønner at det ikke er enkelt å kurere. Angående årsaker som kan medvirke til munnskold, kan jeg opplyse om at jeg har brukt hormonell prevansjon siden 16-års alderen. Men siden jeg også har hatt lengre perioder uten prevansjon, uten at det har påvirket mine munnsår i postiv forstand, anser jeg det som en utelukket årsak. Jeg har også lest at munnskold kan skyldes bakterie forstyrrelser. Til eksempel at man kan bli autoimmun mot naturlige bakterier i munnhulen. Jeg kommer nå til kjernen i mitt spørsmål...som liten var jeg ofte plaget med halsbetennelse. på et tidpunkt ble det vurdert å fjerne mandlene, men etter som jeg ble større, fant jeg ut at èn halsbetennelse i året var til å leve med. likevel er mine årlige halsbetennelser så plagsomme, at jeg må bruke penecillin. En positiv bivirkning ved en penecillinbehandling, er at munnskolden min fordufter, men bare for et par uker. jeg lure nå på om det er mulig å bli kvitt problemet, siden jeg har funnet en link til bakterier som årsak. Videre lurer jeg på om at det kunne hjelpe å få fjernet madlene, siden jeg så ofte har infeksjon i disse. håper på konstruktivt svar, da min fastlege har det travelt og jeg ikke tørr å håpe på at dette vil gi seg etter jeg har fylt 30 år !!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191747-munnskoldafter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg er litt usikker på det du forteller om at dine munnplager blir bedre med penicillinbehandling. Det er vanlig oppfatning at det er virusinfeksjon som står i bakgrunnen for munnskold. Men du har helt rett i at bakterieinfeksjon kan forverre tilstanden. Det er mest sannsynlig at selve grunninfeksjonen går sin gang, men at du kan påvirke den bakterielle delen. Hormonell behandling kan i visse tilfeller svekke den lokale immunmotstanden, og eventuelt medvirke til utbruddene, men det er neppe alene grunn til det. Halsbetennelsene tror jeg ikke henger sammen med munnskjold og det medautoimmunitet tror jeg heller ikke på. Det var en periode for noen årtier siden da man fjernet mange mandler med en slik begrunnelse som du nevner, men denne linjen er nå helt forlatt. Jeg tror det jeg ville gjøre om det ikke gir seg, er å gå til fastlegen når du har utbrudd og spørre om ikke han kan ta prøve til bakteriologisk og virologisk undersøkelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191747-munnskoldafter/#findComment-1329635
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...