Gå til innhold

NHD-angstanfall... ssri?


inkink

Anbefalte innlegg

Er cipralex verstingen blant ssri, når det gjelder å få panikkangstanfall???

Fikk det som sagt skikkelig etter 11 uker på cipralexbehandling ved økning til 10 mg. Har gått tilbake på 7,5 nå, og ligget stabilt der siden slutten av mai, men fikk allikevel ett nytt anfall her om dagen.

(Men hadde noe lignende, men mye svakere en gang i fjor sommer, og så og en gang i februar, noen uker etter avslutning aurorix)..men i feb.var jeg invalidiserende svimmel flere uker i både forkant og etterkant...så kanskje ikke så rart med et svimmelhetsanfall. Ble heller ikke så "rar/ekkel" disse to gangene. Bare svimmelhetsbølge liksom.

Men hvordan kan jeg være sikker på at disse svimmelhetsanfallene er angstanfall og ikke noe annet skummelt...

Er redd både svulst og drypp... At jeg skal havne i koma eller ligge i kramper ved neste anfall...

Er like god igjen etter de sekundene anfallet varer,--- er det en trøst???

Alt fungerer, kan prate ,og armer og bein fungerer som før:0) Har full balanse---Men blir helt på gråten... som å dette ned i ett hull...

Tok MR av hode for ett år siden, --- ikke noe å finne da.... Har vært redd for svulst i mange år på grunn av mange rare hodeplager, men la det på hyllen etter den MR undersøkelsen.

Men nå etter at jeg har begynt å få disse lynanfallene av å bli akutt dårlig/svimmelhet som liksom ruller fra nakken og framover/sterk titring-gnistring i hodet, og noen ganger armene, har mitt gamle "spøkelse" dukket opp igjen...

Kan jeg ta det med ro??

Håper på svar!

mvh redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the girl

Ikke NHD men.....

Skjønner at du blir redd, det er så ubehagelig å være svimmel. Jeg sliter i perioder med det selv, ikke i sammenheng med medisinbruk men av psykisk stress. Svimmelheten blir kraftigere om jeg stresser fysisk, i enkelte tilfeller utløser den panikkangst hos meg også.

Eneste trøsten jeg kan gi deg er at det svært skjelden er livstruende årsaker til dette.

Her er et par linker om svimmelhet:

http://www.helsenytt.no/artikler/svimmelhet.htm

http://www.uib.no/med/ore/otoweb/svimmelhet.html

Anbefaler deg å ta en tur til legen om det vedvarer.

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Før kalte alle Seroxat for verstingen. Det var fordi den var mest potent og best blant SSRIene. Nå har Cipralex kommet, og den er like potent og bra som Seroxat. Den som virker best har ofte også de kraftigste bivirkningene i starten.

2. Det du beskriver er typiske panikkanfall som kommer på tross av Cipralexen. Om det hadde vært mulig for deg, skulle du sikkert økt dosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke NHD men.....

Skjønner at du blir redd, det er så ubehagelig å være svimmel. Jeg sliter i perioder med det selv, ikke i sammenheng med medisinbruk men av psykisk stress. Svimmelheten blir kraftigere om jeg stresser fysisk, i enkelte tilfeller utløser den panikkangst hos meg også.

Eneste trøsten jeg kan gi deg er at det svært skjelden er livstruende årsaker til dette.

Her er et par linker om svimmelhet:

http://www.helsenytt.no/artikler/svimmelhet.htm

http://www.uib.no/med/ore/otoweb/svimmelhet.html

Anbefaler deg å ta en tur til legen om det vedvarer.

Håper det ordner seg for deg!

Hei girl! takk for svaret... har lest linkene.....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Før kalte alle Seroxat for verstingen. Det var fordi den var mest potent og best blant SSRIene. Nå har Cipralex kommet, og den er like potent og bra som Seroxat. Den som virker best har ofte også de kraftigste bivirkningene i starten.

2. Det du beskriver er typiske panikkanfall som kommer på tross av Cipralexen. Om det hadde vært mulig for deg, skulle du sikkert økt dosen.

Takk for svar NHD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har det akkurat slik som deg, bare at med meg er det fysisk og psykisk stress som har fremkalt anfallene.

Visste ikke en gang hva angstanfall var for noe når jeg fikk det, og trodde seriøst at jeg fikk hjerneslag eller hadde en svulst. Ringte legevakta som forklarte hva det var.

Var dårlig i 3 uker sammenhengende før jeg dro til legen. Begynte først med cipralex, men sov dårlig av det og gikk derfor over til effexor. Før jeg gikk til legen og helt frem til for noen uker siden har jeg hvert livredd og til tider sikker på at jeg har hatt hjernesvulst, og det er jo helt grusomt og tenke på. Jeg kan forsikre deg om at det som du har er et veldig sikkert tegn på noe psykisk. Det er helt utrolig at noe som er psykisk kan være så fysisk ubehagelig og vondt. Svimmelhet er vel sjelden et tegn på hjernesvulst (har jeg blitt fortalt etter å ha forhørt meg en del..).

Lykke til. Håper dette avr til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har det akkurat slik som deg, bare at med meg er det fysisk og psykisk stress som har fremkalt anfallene.

Visste ikke en gang hva angstanfall var for noe når jeg fikk det, og trodde seriøst at jeg fikk hjerneslag eller hadde en svulst. Ringte legevakta som forklarte hva det var.

Var dårlig i 3 uker sammenhengende før jeg dro til legen. Begynte først med cipralex, men sov dårlig av det og gikk derfor over til effexor. Før jeg gikk til legen og helt frem til for noen uker siden har jeg hvert livredd og til tider sikker på at jeg har hatt hjernesvulst, og det er jo helt grusomt og tenke på. Jeg kan forsikre deg om at det som du har er et veldig sikkert tegn på noe psykisk. Det er helt utrolig at noe som er psykisk kan være så fysisk ubehagelig og vondt. Svimmelhet er vel sjelden et tegn på hjernesvulst (har jeg blitt fortalt etter å ha forhørt meg en del..).

Lykke til. Håper dette avr til hjelp.

Takk for svar studmuffin...

Har vært plaget med mye svimmelhet i mange år nettopp på grunn av fysisk og psykisk stress... men disse forferdelige anfallene som kommer som lyn fra klar himmel, kom etter at jeg begynte på cipralexbehandling. Blir også veldig uvel, merkelig følelse, akkurat som et ilebefinnende....at min siste time er kommet... huff... ja det er merkelig at noe psykisk kan ta så fysisk... Har anfallene stoppet opp på deg etter at du begynte på effexor???

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar studmuffin...

Har vært plaget med mye svimmelhet i mange år nettopp på grunn av fysisk og psykisk stress... men disse forferdelige anfallene som kommer som lyn fra klar himmel, kom etter at jeg begynte på cipralexbehandling. Blir også veldig uvel, merkelig følelse, akkurat som et ilebefinnende....at min siste time er kommet... huff... ja det er merkelig at noe psykisk kan ta så fysisk... Har anfallene stoppet opp på deg etter at du begynte på effexor???

mvh

Ja, det er akkurat slik det er med meg også. Var helt fin form og plutselig så ble jeg så dårlig, fikk rett og slett panikk og trodde jeg skulle dø. Men det gikk liksom ikke skikkelig over, var dårlig i 3 uker. Har nesten ikke hatt et eneste panikkanfall etter at jeg begynte med effexor har jeg neste ikke hatt et eneste skikkelig kraftig anfall, annet en svimmelhet av og til.

Og så den angsten for å få hjernesvulst, slag eller kreft en annen plass.Men anfallet kom av stress, spesielt i forbindelse med eksamensstress. Så jeg hadde ferie samtidig med at jeg begynte med tabelettene, så det er ikke godt og si hva som er årsaken. Men har jo jobbet hele sommeren, så jeg vil anta tabelettene..

Lykke til videre.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...