Gjest nysgjerrig nå Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Det vet jeg at dol kan, BOMBESIKKERT! Men dette spørsmålet var om privatpersoner! Hvordan kan du vite det sånn BOMBESIKKERT? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 "det vil overraske meg stort hvis doladministrasjonen ikke kan finne ut hvem pc-en du skriver fra er registrert på." Åssen kan de det da? De kan vel se IP-adrressen, og hvilken nettleverandør som leverer den. That's all. Ikke spør meg om hvordan det gjøres. Det står ikke datageek skrevet i panna mi. Men at det kan spores er jeg helt sikker på. 0 Siter
Gjest min mening der Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 "Da dette er så jævla enkelt, betyr det da at privatpersoner(foreks. nabon, om han eller hans omgangskrets er litt datasmarte)kan sitte å se det samme?" Nei. Jeg er heller ikke enig i at "sporing" er så enkelt som Ulv skal ha det til. Men hvis man legger inn sin vanlige e-postadresse når man registrerer seg på DOL kan det jo være svært enkelt for administrasjonen å finne ut hvem man er, om de skulle ønske det. Jeg kan ikke se nicket "Ulv" i tråden her. Kanskje han har byttet nick? Da mener jeg at du ikke skal avsløre han.... 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 "Da dette er så jævla enkelt, betyr det da at privatpersoner(foreks. nabon, om han eller hans omgangskrets er litt datasmarte)kan sitte å se det samme?" Selvfølgelig ikke. Når du skriver innlegg her, så havner de på DOLs webserver. All logging av brukerinformasjon ligger naturligvis i loggfilene på denne webserveren, og det er kun administratorene på serveren som kan se de. Skal en utenforstående se dette, så må han enten ha tilgang til serveren eller hacke seg inn. Forøvrig - DOL sier at de ikke logger IP-adresser av hensyn til personvern, iom. at det er en medisinsk nettside med sensitive opplysninger. Jeg ser ingen åpenbar grunn til å betvile dette, og om de så faktisk logger det så er det ikke noe de kan bruke til noe som helst. Dette vil bl.a si at webmaster, som sikkert sitter med et slags kontrollpanel, ikke får opp ip-adressen til den som har skrevet innlegget. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 "Da dette er så jævla enkelt, betyr det da at privatpersoner(foreks. nabon, om han eller hans omgangskrets er litt datasmarte)kan sitte å se det samme?" Selvfølgelig ikke. Når du skriver innlegg her, så havner de på DOLs webserver. All logging av brukerinformasjon ligger naturligvis i loggfilene på denne webserveren, og det er kun administratorene på serveren som kan se de. Skal en utenforstående se dette, så må han enten ha tilgang til serveren eller hacke seg inn. Forøvrig - DOL sier at de ikke logger IP-adresser av hensyn til personvern, iom. at det er en medisinsk nettside med sensitive opplysninger. Jeg ser ingen åpenbar grunn til å betvile dette, og om de så faktisk logger det så er det ikke noe de kan bruke til noe som helst. Dette vil bl.a si at webmaster, som sikkert sitter med et slags kontrollpanel, ikke får opp ip-adressen til den som har skrevet innlegget. "...................................." Dessuten - om de ser IP adressen din, så har de ingen mulighet til å finne ut hvem du er ut i fra den. Den informasjonen ligger hos IPSen din, og de gir ikke ut den informasjonen til andre enn politiet. E-post adressen din kan selvfølgelig være av den typen at den er lett å spore til personen, men jeg har inntrykk av at de fleste bruker hotmail adresser e.l. "..................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Nei, selfølgelig gjør det ikke noe om dol og dols webmaster skulle vite hvem du er og hva du skriver(langt værre er det når webmaster outer noen her, men det er nå en annen sak!) Det som gjør noe er vel om du skulle ha behov for å spørre om noe høyst privat på disse legesidene, og private snokere som kjenner deg vet det er du. Det har skjedd desverre! Webmaster har ikke i noe tilfelle outet personlige opplysninger her. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Ikke spør meg om hvordan det gjøres. Det står ikke datageek skrevet i panna mi. Men at det kan spores er jeg helt sikker på. Faktisk ikke. Den eneste som sitter inne med hvem som har en ip-adresse der og da er ISPen som har den adressen. Og disse har ikke lov til, og ville heller neppe vært interessert i, å fortelle noen som helst hvem som har en bestemt IP. Unntaket er politiet, naturlig nok, når det er etterforskning. Ellers - hvis man har en fast IP, og av en eller annen grunn legger igjen fullt navn rundt om kring på nettsider som logger ip-en din, så kan det i teorien hende at informasjonen finnes der ute et sted. Imidlertid blir det umulig, etter enhver fornuftig definisjon, å finne dette. "................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Det vet jeg at dol kan, BOMBESIKKERT! Men dette spørsmålet var om privatpersoner! Selvfølgelig kan ikke hverken webmaster eller sysadmin på DOL spore opp en persons egentlige navn ut i fra dennes IP-adresse, med mindre vedkommende har oppgitt fullt navn når kontoen ble opprettet. "..................................." 0 Siter
Gjest Endre Madsbu. Daglig leder, Doktor Online Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Jeg vet ikke hvor informasjonen i innlegget du refererer til kommer fra, men jeg kan forsikre alle våre lesere om at vi ikke kan finne tilbake til de som skriver innleggene, mend mindre noen oppgir opplysninger selv. Det eneste vi har lagret er e-postadresse sammen med passord og nick. En del e-postadresser avslører jo fulle navn, men e-postadressene lagres heller ikke sammen med innleggene - de står i en egen brukerdatabase. Hvis man er ekstra redd for å oppgi e-postadressen sin kan man dessuten skaffe seg en hotmail-adresse el.l., og det er det jo mange som gjør. Vi logger heller IKKE ipadressene sammen med innleggene. I innlegget du refererer til sies det at ved å logge ipadresse kan man finne en bestemt persons navn og telefon osv. Det er selvsagt bare tull, med mindre man står som eier av et domene og bruker det samme domenet som utgående ipadresse. For folk flest gjelder at de har dynamisk ipadresse som tildeles av internettleverandøren (Telenor,Nextgentel) hver gang man logger seg på nett. Man kan betale ekstra til leverandøren for å ha fast ip, men det er jo selvsagt ikke slik at vi kan få opplyst fra telenor hvem som har de og de ipadressene! I tillegg har som regel alle som jobber i samme bedrift en felles ipadresse ut på nett, og bak den kan det være hundrevis av brukere som tilsynelatende har samme ipadresse. Altså er ip-adresser uansett en dårlig måte å finne frem til brukeren på, selvom man skulle ønske det. Politiet klarer av og til å finne frem til personer, men da i tett samarbeid med nettleverandørene, og selv da er ikke det særlig enkelt. Håper dette kan berolige alle som lurer på om anonymiteten er ivaretatt. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Jeg vet ikke hvor informasjonen i innlegget du refererer til kommer fra, men jeg kan forsikre alle våre lesere om at vi ikke kan finne tilbake til de som skriver innleggene, mend mindre noen oppgir opplysninger selv. Det eneste vi har lagret er e-postadresse sammen med passord og nick. En del e-postadresser avslører jo fulle navn, men e-postadressene lagres heller ikke sammen med innleggene - de står i en egen brukerdatabase. Hvis man er ekstra redd for å oppgi e-postadressen sin kan man dessuten skaffe seg en hotmail-adresse el.l., og det er det jo mange som gjør. Vi logger heller IKKE ipadressene sammen med innleggene. I innlegget du refererer til sies det at ved å logge ipadresse kan man finne en bestemt persons navn og telefon osv. Det er selvsagt bare tull, med mindre man står som eier av et domene og bruker det samme domenet som utgående ipadresse. For folk flest gjelder at de har dynamisk ipadresse som tildeles av internettleverandøren (Telenor,Nextgentel) hver gang man logger seg på nett. Man kan betale ekstra til leverandøren for å ha fast ip, men det er jo selvsagt ikke slik at vi kan få opplyst fra telenor hvem som har de og de ipadressene! I tillegg har som regel alle som jobber i samme bedrift en felles ipadresse ut på nett, og bak den kan det være hundrevis av brukere som tilsynelatende har samme ipadresse. Altså er ip-adresser uansett en dårlig måte å finne frem til brukeren på, selvom man skulle ønske det. Politiet klarer av og til å finne frem til personer, men da i tett samarbeid med nettleverandørene, og selv da er ikke det særlig enkelt. Håper dette kan berolige alle som lurer på om anonymiteten er ivaretatt. "Håper dette kan berolige alle som lurer på om anonymiteten er ivaretatt." Håper det - det hjelper tydeligvis ikke uansett hvor mye "vi som kan dette" sier, så kanskje det hjelper at dere sier det selv :-) "....................................." 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Faktisk ikke. Den eneste som sitter inne med hvem som har en ip-adresse der og da er ISPen som har den adressen. Og disse har ikke lov til, og ville heller neppe vært interessert i, å fortelle noen som helst hvem som har en bestemt IP. Unntaket er politiet, naturlig nok, når det er etterforskning. Ellers - hvis man har en fast IP, og av en eller annen grunn legger igjen fullt navn rundt om kring på nettsider som logger ip-en din, så kan det i teorien hende at informasjonen finnes der ute et sted. Imidlertid blir det umulig, etter enhver fornuftig definisjon, å finne dette. "................................." Men det var det jeg mente med at det er vanskelig, og bare noe som eventuelt blir gjort i etterforskningssaker hvor det står om liv eller død. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 "Håper dette kan berolige alle som lurer på om anonymiteten er ivaretatt." Håper det - det hjelper tydeligvis ikke uansett hvor mye "vi som kan dette" sier, så kanskje det hjelper at dere sier det selv :-) "....................................." Enkelte her er jo åpenbart fullstendig paranoide i forhold til de som driver denne siden, så det er tvilsomt at det hjelper. 0 Siter
amber sun Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Hvordan kan du vite det sånn BOMBESIKKERT? Men herregud, slapp av litt da! *ler litt oppgitt* Hva i alle dager er det du er redd for? 0 Siter
Gjest Mitt andre nick i denne tråden Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Enkelte her er jo åpenbart fullstendig paranoide i forhold til de som driver denne siden, så det er tvilsomt at det hjelper. :-) *tssssss* 0 Siter
Prozak Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Men det var det jeg mente med at det er vanskelig, og bare noe som eventuelt blir gjort i etterforskningssaker hvor det står om liv eller død. Ok :-) ".................................." 0 Siter
Gjest Ikke-paranoid(eller var det paranoid?) Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Jeg vet ikke hvor informasjonen i innlegget du refererer til kommer fra, men jeg kan forsikre alle våre lesere om at vi ikke kan finne tilbake til de som skriver innleggene, mend mindre noen oppgir opplysninger selv. Det eneste vi har lagret er e-postadresse sammen med passord og nick. En del e-postadresser avslører jo fulle navn, men e-postadressene lagres heller ikke sammen med innleggene - de står i en egen brukerdatabase. Hvis man er ekstra redd for å oppgi e-postadressen sin kan man dessuten skaffe seg en hotmail-adresse el.l., og det er det jo mange som gjør. Vi logger heller IKKE ipadressene sammen med innleggene. I innlegget du refererer til sies det at ved å logge ipadresse kan man finne en bestemt persons navn og telefon osv. Det er selvsagt bare tull, med mindre man står som eier av et domene og bruker det samme domenet som utgående ipadresse. For folk flest gjelder at de har dynamisk ipadresse som tildeles av internettleverandøren (Telenor,Nextgentel) hver gang man logger seg på nett. Man kan betale ekstra til leverandøren for å ha fast ip, men det er jo selvsagt ikke slik at vi kan få opplyst fra telenor hvem som har de og de ipadressene! I tillegg har som regel alle som jobber i samme bedrift en felles ipadresse ut på nett, og bak den kan det være hundrevis av brukere som tilsynelatende har samme ipadresse. Altså er ip-adresser uansett en dårlig måte å finne frem til brukeren på, selvom man skulle ønske det. Politiet klarer av og til å finne frem til personer, men da i tett samarbeid med nettleverandørene, og selv da er ikke det særlig enkelt. Håper dette kan berolige alle som lurer på om anonymiteten er ivaretatt. Da er det litt rart at Ulv som er ekspert er så sikker i sin sak, og faktisk kan se alt selv(alt dette du påstår atte du-dere ikke kan se)? Han kan altså se, alt dol ikke ser? Sorry at jeg kverulerer, men her er det altså påstand mot påstand! *og helt sikkert ingen vits i å kommentere videre:)* Pimmel? en kommentar? 0 Siter
Gjest En ting til Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Jeg vet ikke hvor informasjonen i innlegget du refererer til kommer fra, men jeg kan forsikre alle våre lesere om at vi ikke kan finne tilbake til de som skriver innleggene, mend mindre noen oppgir opplysninger selv. Det eneste vi har lagret er e-postadresse sammen med passord og nick. En del e-postadresser avslører jo fulle navn, men e-postadressene lagres heller ikke sammen med innleggene - de står i en egen brukerdatabase. Hvis man er ekstra redd for å oppgi e-postadressen sin kan man dessuten skaffe seg en hotmail-adresse el.l., og det er det jo mange som gjør. Vi logger heller IKKE ipadressene sammen med innleggene. I innlegget du refererer til sies det at ved å logge ipadresse kan man finne en bestemt persons navn og telefon osv. Det er selvsagt bare tull, med mindre man står som eier av et domene og bruker det samme domenet som utgående ipadresse. For folk flest gjelder at de har dynamisk ipadresse som tildeles av internettleverandøren (Telenor,Nextgentel) hver gang man logger seg på nett. Man kan betale ekstra til leverandøren for å ha fast ip, men det er jo selvsagt ikke slik at vi kan få opplyst fra telenor hvem som har de og de ipadressene! I tillegg har som regel alle som jobber i samme bedrift en felles ipadresse ut på nett, og bak den kan det være hundrevis av brukere som tilsynelatende har samme ipadresse. Altså er ip-adresser uansett en dårlig måte å finne frem til brukeren på, selvom man skulle ønske det. Politiet klarer av og til å finne frem til personer, men da i tett samarbeid med nettleverandørene, og selv da er ikke det særlig enkelt. Håper dette kan berolige alle som lurer på om anonymiteten er ivaretatt. Men selge flest mulig innlegg til alskens blader for fete honorarer, det gjør dere! Selv om innleggene her er anonyme, så er kansje ikke alle medisinske innlegg så anonyme at svigermor ikke kjenner deg igjen når hun leser innleggene dine i medisinspaltene i ukebladet hun leser fast. Kansje ikke alle som er like begeistra over at det skjer, om alle i det heletatt vet om det!(det står sikkert et sted her med lita skrift). Ser stadig masse innlegg fra dol i ukepressen, de mest intime ting også! 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Men selge flest mulig innlegg til alskens blader for fete honorarer, det gjør dere! Selv om innleggene her er anonyme, så er kansje ikke alle medisinske innlegg så anonyme at svigermor ikke kjenner deg igjen når hun leser innleggene dine i medisinspaltene i ukebladet hun leser fast. Kansje ikke alle som er like begeistra over at det skjer, om alle i det heletatt vet om det!(det står sikkert et sted her med lita skrift). Ser stadig masse innlegg fra dol i ukepressen, de mest intime ting også! Les DOLs regelverk da før du går helt av skaftet her: "Opphavsrettigheter Gjennom å sende inn innlegg og spørsmål aksepterer brukeren Doktoronline sin rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter, og i alle media, uten vederlag. Doktor Online står fritt til å overdra denne retten til andre. Retten omfatter, men er ikke begrenset til, bruk av innlegg og spørsmål samlet eller enkeltvis, hele eller deler av innholdet, i endret eller oversatt skikkelse til bruk på Internett, CD-rom, tidsskrifter, aviser, bøker, tv og alle andre eksisterende og kommende publikasjonsmåter. Ved bruk av innleggene vil alle personopplysninger bli anonymisert." Du har, ved å legge inn innlegg her, akseptert dette. Aksepterer du det ikke har du egentlig ikke noe annet valg enn å finne deg et annet forum å kverulere på. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Men selge flest mulig innlegg til alskens blader for fete honorarer, det gjør dere! Selv om innleggene her er anonyme, så er kansje ikke alle medisinske innlegg så anonyme at svigermor ikke kjenner deg igjen når hun leser innleggene dine i medisinspaltene i ukebladet hun leser fast. Kansje ikke alle som er like begeistra over at det skjer, om alle i det heletatt vet om det!(det står sikkert et sted her med lita skrift). Ser stadig masse innlegg fra dol i ukepressen, de mest intime ting også! snakk om å være paranoid..! Hvis du er såpass redd så bør du kanskje ikke skrive her i det hele tatt. 0 Siter
Gjest En ting til Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Les DOLs regelverk da før du går helt av skaftet her: "Opphavsrettigheter Gjennom å sende inn innlegg og spørsmål aksepterer brukeren Doktoronline sin rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter, og i alle media, uten vederlag. Doktor Online står fritt til å overdra denne retten til andre. Retten omfatter, men er ikke begrenset til, bruk av innlegg og spørsmål samlet eller enkeltvis, hele eller deler av innholdet, i endret eller oversatt skikkelse til bruk på Internett, CD-rom, tidsskrifter, aviser, bøker, tv og alle andre eksisterende og kommende publikasjonsmåter. Ved bruk av innleggene vil alle personopplysninger bli anonymisert." Du har, ved å legge inn innlegg her, akseptert dette. Aksepterer du det ikke har du egentlig ikke noe annet valg enn å finne deg et annet forum å kverulere på. Nei da, jeg går ikke av skaftet, jeg har lest og vet dette. Men jeg tror det er mange andre som ikke tenker over å lese det med små skrift(og setter seg inn i hva det innebærer). Rart å bruke dette stoffet når halvparten av innleggene er bare fake Å kverulere betyr: å stadig klage, å si imot! Jeg vil heller si diskutere *knegg* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.