lalala1365380457 Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 noen som har gode råd for hvordan å vaske semskede sko (og et semsket skjørt)? blir veldig takknemmelig om noen vet av en kjempegod og gjerne billig måte å få de ren på.. =) har prøvd med steamvasker nå, men det var ikke noe særlig effekt.. 0 Siter
kakki1365380609 Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Aner ikke med skjørt. Trodde ikke det var noe å gjøre med semskede ting som blir skittent. Skoene kan du pusse med vanlig skosverte, men da er de ikke semsket lengre, men vanlige skinnsko. De blir fakstisk ganske fine, men altså ikke semsket mer. 0 Siter
Osiris Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Du skal ikke bruke produkter til vanlig skinn. Semsket skinn er fra kjøttsiden på dyret, og det som kalles nubuk og likner semsket er fra yttersiden men det glatte er slipt bort. Nubuken er derfor som regel tettere i porene og enklere å vedlikeholde. Stikk innom en skinnhandler eller skohandler og be om råd, det kan ha kommet nye midler siden jeg jobbet med skinn. Det fins rens du kan bruke, men på så store ting som et skjørt kan det bli fargeforskjell. Det fins også en slags svamp/viskelær som du kan bruke dersom det er en flekk som ikke har trengt igjennom skinnet, om det bare sitter i det ytre laget.Et godt gammeldags blekkviskelær kan også gjøre nytte. Det brukt vi mye på skobutikken jeg jobbet i. Som med mye annet så er det bedre å forebygge, og impregnering et par ganger i året er fornuftig. Lykke til! 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Sko: børste med sånn liten gummibørste- neglebørstesak på hver side (fås i skobutikker). Evt. litt grønnsåpe på en svamp. La tørke. Impregnere. Skjørt: Levere til rens (?) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Skrevet 25. juli 2005 Du skal ikke bruke produkter til vanlig skinn. Semsket skinn er fra kjøttsiden på dyret, og det som kalles nubuk og likner semsket er fra yttersiden men det glatte er slipt bort. Nubuken er derfor som regel tettere i porene og enklere å vedlikeholde. Stikk innom en skinnhandler eller skohandler og be om råd, det kan ha kommet nye midler siden jeg jobbet med skinn. Det fins rens du kan bruke, men på så store ting som et skjørt kan det bli fargeforskjell. Det fins også en slags svamp/viskelær som du kan bruke dersom det er en flekk som ikke har trengt igjennom skinnet, om det bare sitter i det ytre laget.Et godt gammeldags blekkviskelær kan også gjøre nytte. Det brukt vi mye på skobutikken jeg jobbet i. Som med mye annet så er det bedre å forebygge, og impregnering et par ganger i året er fornuftig. Lykke til! tusen takk for svaret =) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Skrevet 25. juli 2005 Sko: børste med sånn liten gummibørste- neglebørstesak på hver side (fås i skobutikker). Evt. litt grønnsåpe på en svamp. La tørke. Impregnere. Skjørt: Levere til rens (?) tusen takk for svar =) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Skrevet 25. juli 2005 Aner ikke med skjørt. Trodde ikke det var noe å gjøre med semskede ting som blir skittent. Skoene kan du pusse med vanlig skosverte, men da er de ikke semsket lengre, men vanlige skinnsko. De blir fakstisk ganske fine, men altså ikke semsket mer. takk for svar =) men tror de er for skitne til å pusse med skosverte over, i tillegg er det så grov semsket at det vil bli stygt 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 tusen takk for svar =) =) Bare hyggelig! 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 takk for svar =) men tror de er for skitne til å pusse med skosverte over, i tillegg er det så grov semsket at det vil bli stygt Jeg har gjort det - og skoene ble ikke så kule akkurat! Når 'semsket' ble til tvilsomt skinn 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.