Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Oppdaget tidlig i dag at lillemor hadde fått flåttbitt. Flåtten ble dratt ut, og pappaen smurte på rødsprit. Sannsynligvis har ble hun bitt i løpet av gårsdagen. Hun er i fin form og det er en bitteliten rød prikk der og den kjennes litt hard ut. Er det noe å gå til lege for, eller det nok å følge med utviklingen? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Følg med bittstedet. Hvis det i løpet av en uke blir rødt og hissig og/eller du ser en ring rundt bittstedet, skal du ta kontakt med lege. Som regel klør det bare som et myggestikk i noen dager. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Følg med bittstedet. Hvis det i løpet av en uke blir rødt og hissig og/eller du ser en ring rundt bittstedet, skal du ta kontakt med lege. Som regel klør det bare som et myggestikk i noen dager. Takk skal du ha.Da ser jeg det bare an. Man blir jo litt skremt av alt man leser.. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Takk skal du ha.Da ser jeg det bare an. Man blir jo litt skremt av alt man leser.. Mine barn har fått flåttbitt flere ganger, og jeg har fått utallige bitt opp gjennom årene. Kun én gang ble det infeksjon, og da så jeg tydelig den røde ringen en skal se etter. Gutten min var da fire år, og han ble bitt i tinningen, så det var litt vanskelig å oppdage. Flåtten hadde nok sittet der et par døgn før jeg så den, og derfor ble det infeksjon. Hvis en fjerner den innen 24 timer, skal det ikke være noen fare. Så jeg tar alltid full sjekk av ungene om kvelden når de har lekt i områder der jeg vet det er flått. 0 Siter
tiliti Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Søk lege ved: -ringformet, rødlig utslett (med eller uten kjent flåttbitt) -slapphet, feber, hodepine og leddsmerter etter flåttbitt. http://www.helsenytt.no/artikler/flaatt.htm 0 Siter
Gjest togli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Mine to eldste (5 og 8 år gamle) har i sommer fått tilsammen rundt 8-9 flåttbitt og det har gått helt fint! Du bør følge med bittstedet i løpet av de neste 30 dagene. Skulle flåtten være bærer av borreliose, vil det bli en rød ring rundt bittet i løpet av de 30 dagene. Jeg leste også at den røde ringen måtte være ca 5 cm i diameter for at det skulle kvalifiseres for "farlig". Jeg tror nok jeg ville kontaktet legen før fem cm da men.. Hos mine barn har bittstedet ofte blitt litt opphøyd og hardt og bittelitt rødt, men kun der flåtten stod. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Takk skal du ha.Da ser jeg det bare an. Man blir jo litt skremt av alt man leser.. For forebygging av flåttbitt senere, så bruk Autan myggspray, den funker også mot flått. Den finnes forresten i en barne-variant også, sikkert mildere enn den vanlige. Sjekk på apoteket. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Mine to eldste (5 og 8 år gamle) har i sommer fått tilsammen rundt 8-9 flåttbitt og det har gått helt fint! Du bør følge med bittstedet i løpet av de neste 30 dagene. Skulle flåtten være bærer av borreliose, vil det bli en rød ring rundt bittet i løpet av de 30 dagene. Jeg leste også at den røde ringen måtte være ca 5 cm i diameter for at det skulle kvalifiseres for "farlig". Jeg tror nok jeg ville kontaktet legen før fem cm da men.. Hos mine barn har bittstedet ofte blitt litt opphøyd og hardt og bittelitt rødt, men kun der flåtten stod. Det er litt opphøyd og hardt her også, men det var ikke det tidligere i dag. Det har kommet nå i kveld. Men det er altså helt normalt? Ellers ser prikken ut som et vanlig lite myggstikk. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 For forebygging av flåttbitt senere, så bruk Autan myggspray, den funker også mot flått. Den finnes forresten i en barne-variant også, sikkert mildere enn den vanlige. Sjekk på apoteket. Takk for tipset. Greit og vite, da det blir mange turer i skogen fremover. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Søk lege ved: -ringformet, rødlig utslett (med eller uten kjent flåttbitt) -slapphet, feber, hodepine og leddsmerter etter flåttbitt. http://www.helsenytt.no/artikler/flaatt.htm Takk skal du ha. Det var nyttig lesning. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Det er litt opphøyd og hardt her også, men det var ikke det tidligere i dag. Det har kommet nå i kveld. Men det er altså helt normalt? Ellers ser prikken ut som et vanlig lite myggstikk. For et par år siden (når vi var "nybegynnere" på flåttbitt ;-), dro vi til legen med mellomsten som hadde blitt bitt i armhulen. Vi hadde fått ut flåtten og dagen etter så vi at bittstedet var litt opphøyd og litt rødt. Vi fikk komme til legen og han sa at en liten bit av flåtten satt igjen. Det ville bli ubehagelig for henne å fjerne denne biten, så det trengte vi ikke gjøre. Grunnen til at bittstedet ble opphøyd var at kroppen selv forsøkte å fjerne seg med "fremmedlegemet". En ukes tid senere var det bare en bitteliten prikk der flåtten hadde bitt. Det betydde at kroppen selv hadde støtt ut flåttbiten som var igjen. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 For et par år siden (når vi var "nybegynnere" på flåttbitt ;-), dro vi til legen med mellomsten som hadde blitt bitt i armhulen. Vi hadde fått ut flåtten og dagen etter så vi at bittstedet var litt opphøyd og litt rødt. Vi fikk komme til legen og han sa at en liten bit av flåtten satt igjen. Det ville bli ubehagelig for henne å fjerne denne biten, så det trengte vi ikke gjøre. Grunnen til at bittstedet ble opphøyd var at kroppen selv forsøkte å fjerne seg med "fremmedlegemet". En ukes tid senere var det bare en bitteliten prikk der flåtten hadde bitt. Det betydde at kroppen selv hadde støtt ut flåttbiten som var igjen. Det var godt å høre, men skal ihvertfall følge med. Håper rødspriten som mannen min smurte på tok knekken på det som eventuelt måtte være igjen;) 0 Siter
Gjest Unnskyld for at jeg går utenfor tema Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 jeg trodde det stod: Minstemor har fått et flott bitt hva i alle dager, tenkte jeg! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 jeg trodde det stod: Minstemor har fått et flott bitt hva i alle dager, tenkte jeg! Hi hi, jeg er litt usikker på hvordan det skrives,men går ut i fra at det heter flått og ikke flott. 0 Siter
Gjest Unnskyld for at jeg går utenfor tema Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Hi hi, jeg er litt usikker på hvordan det skrives,men går ut i fra at det heter flått og ikke flott. Ja, jeg tror det:) Men jeg skulle ikke drive med rettskriving her, jeg bare "kvapp" litt da jeg leste overskriften;) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Det var godt å høre, men skal ihvertfall følge med. Håper rødspriten som mannen min smurte på tok knekken på det som eventuelt måtte være igjen;) Du får fortelle hvordan det går da :-) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Du får fortelle hvordan det går da :-) Det går nå bra i dag også 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Det går nå bra i dag også Godt å høre ;-) 0 Siter
Gjest Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Hvis vi skulle gått til legen hver gang ungene fikk flått, ville vi gått flere ganger i uka Det man bør tenke på er selvfølgelig å fjerne flåtten så fort man ser den og følge med på bittet. Blir det en ring rundt bittet - bør lege kontaktes. Som regel er det ufarlig og går vekk etter en stund. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.