Gå til innhold

Prevensjon for menn - hva finnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Njo...mannen min var godt over 40 da yngstemann ble født,- helt OK det,- synes jeg...

Var ikke glad i unger selv heller, jeg. Men mine egne...det er helt spesielt,da.

Men, selvsagt,- jeg har lagt merke til at du har sans for katter,- så da har du jo familien på plass uansett ;-)

"eg har lagt merke til at du har sans for katter,- så da har du jo familien på plass uansett"

Ja, ikke sant?

Når det gjelder menn, så er jo ikke alderen så prekær som hos kvinner. Men likevel - det er ikke særlig ok mot barnet å bli far i en alder av 55 - det er egentlig så egoistisk at det er til å spy av. For kvinner er det jo et faktum at de ikke bør få barn særlig lenge etter de er 40, med tanke på at mulighetene for downs syndrom øker betraktelig.

"...................................."

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• flisa

9

• Gemini

4

• amber sun

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok, 100 % sikker holder da. Ü

Bare det at man kan aldri være 100% sikker :-)

"..................................."

Skrevet

Takker for svar! Så hormonspiral blir man ikke sånn sur og grinete av som p-piller? Jeg trodde hormonspiral virket akkurat likt.

Hva er evt. negativt om kobberspiral? Jeg vet at man da i prinsippet tar "abort" hver måned, fordi man hindrer et allerede befruktet egg i å feste seg. Vet du om det er noen bivirkninger knyttet til spiral i det hele tatt?

Hormonspiral er helt fantastisk -i alle fall for meg som hadde blødninger i sånn 16 dager i strekk -nå er det 3-4 dager, mens de fleste mister mensen helt. Jeg merker ingen "hormoner" sånn ellers :) er helt naturell jeg - og så varer den jo i 5 år!

Skrevet

Men Przak sa ikke at grensen var 40 - hehe

Jeg mener ikke at det er en fastspikret grense, heller. Men det er et godt utgangspunkt for en grense, og for kvinner er det jo en god medisinsk grense.

Gjest Prevensjon for menn?
Skrevet

Just det! Ü

Og da kan man jo ihvertfall aldri bli _mer_ enn 100 % sikker, nei........

Skrevet

Jeg er i alle fall sikekr på at jeg har fått de jeg skal ha. :) - uansett hva som skulle skje. Ingen "nye" barn ville erstattet de jeg hadde, -og noen ny mann skal ikke bli far med meg evnt. heller - så det er enkelt å vite også :)

Gjest Ikke nick akkurat nå
Skrevet

Men Przak sa ikke at grensen var 40 - hehe

Nei...det er så ;-)

Skrevet

Jeg mener ikke at det er en fastspikret grense, heller. Men det er et godt utgangspunkt for en grense, og for kvinner er det jo en god medisinsk grense.

Grensene setter man selv :) er man ikke sikker med seg selv at man har fått de barna man ville ha, så skal man ikke sterilisere seg heller :)

Skrevet

Som kvinne - når man er over 40 f.eks. - kan man være det ;-)

Skrevet

Hormonspiral er helt fantastisk -i alle fall for meg som hadde blødninger i sånn 16 dager i strekk -nå er det 3-4 dager, mens de fleste mister mensen helt. Jeg merker ingen "hormoner" sånn ellers :) er helt naturell jeg - og så varer den jo i 5 år!

"er helt naturell jeg"

*gliser*

Skrevet

"eg har lagt merke til at du har sans for katter,- så da har du jo familien på plass uansett"

Ja, ikke sant?

Når det gjelder menn, så er jo ikke alderen så prekær som hos kvinner. Men likevel - det er ikke særlig ok mot barnet å bli far i en alder av 55 - det er egentlig så egoistisk at det er til å spy av. For kvinner er det jo et faktum at de ikke bør få barn særlig lenge etter de er 40, med tanke på at mulighetene for downs syndrom øker betraktelig.

Enig i at 55 i alle fall blir litt drøyt :)

Skrevet

Grensene setter man selv :) er man ikke sikker med seg selv at man har fått de barna man ville ha, så skal man ikke sterilisere seg heller :)

Enig. BORTSETT fra for kvinnen, hvor sjangsen for hjerneskade på barnet øker. Det er rimelig uansvarlig av en kvinne å få barn i en alder av 49, f.eks.

Skrevet

Enig i at 55 i alle fall blir litt drøyt :)

Morsomt for pjokken når faren på 70 år kommer på avslutningen på ungdomsskolen, og han er eldre enn besteforeldrene til de andre :-)

Skrevet

Enig. BORTSETT fra for kvinnen, hvor sjangsen for hjerneskade på barnet øker. Det er rimelig uansvarlig av en kvinne å få barn i en alder av 49, f.eks.

Det med Downs sier de ikke stemmer - men hva vet jeg. - tror de fleste kvinner synes at toget har gått også da - -

Skrevet

Jeg er 33, han 37 og vi har to barn på 2,5 og 6 år.

Vi ønsker ikke flere, absolutt ikke, men det KAN hende en eller annen gang fram til jeg er rundt 40, at vi får lyst på ett barn til, selv om det er helt utelukket pr. i dag.

Derfor ikke sterilisering ennå tenker jeg.

Skrevet

Det med Downs sier de ikke stemmer - men hva vet jeg. - tror de fleste kvinner synes at toget har gått også da - -

Hvem er "de"?

Alt man leser og hører om så fremkommer det jo at faren for Downs syndrom og andre kromosom-/genfeil øker med mors alder, og særlig etter ca 38 års alder. Det er jo uansett mye større sannsynlighet for at man får et friskt barn da. Faren øker fra noen promille til 1-2% eller noe i den størrelsesorden.

Skrevet

Uhm...nei - fortell meg hva det står :-)

"......................................"

Det står at det ikke var noen egentlig grunn som de vet om -at de på 70-tallet begynte å teste 38-årige gravide for barn med Downs. De reflekterer også over hvem som er i risikogruppen -og utelukker alder. De snakker også om at det ville antagelig være verre for en 19 år gammle, arbeidsledig alenemor å få et barn med Downs enn en reflektert og moden 40-årig - - - - noe sånt står det, Prozak .)

Skrevet

Hvem er "de"?

Alt man leser og hører om så fremkommer det jo at faren for Downs syndrom og andre kromosom-/genfeil øker med mors alder, og særlig etter ca 38 års alder. Det er jo uansett mye større sannsynlighet for at man får et friskt barn da. Faren øker fra noen promille til 1-2% eller noe i den størrelsesorden.

Men de sier i denne artikkelen at det ikke er slik: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=896135

...om jeg tydet teksten riktig da .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...