Gjest fotifar Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Jøss, har det blitt tillatt nå?! Jeg kan ikke fordra det ordet, blir irritert hver gang noen sier det. I mine ører er det ingenting som heter bakdel, det heter ulempe, og det har jeg tenkt å fortsette å si. Hrmpf! Bakdelen er den delen som spretter ut nedenfor ryggen 0 Siter
flisa Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Skrevet 26. juli 2005 Hehe... Var det ikke deg som ikke visste at det het "avkrefte"? jovisst -og tok feil - men det er like fullt dårlig norsk! 0 Siter
Gjest Ulempe! Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 jovisst -og tok feil - men det er like fullt dårlig norsk! Hva trodde du det het da? Miskrefte? Det er også utrolig mange som tror det heter å mistrives. Men det heter faktisk å vantrives. 0 Siter
Gjest Ulempe! Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Men "hællvette" er jo et riktig godt norsk ord. Hællvette må jeg bare skrive sånn at man skjønner akkurat hvordan jeg sier det liksom. Helvete blir liksom for pent da. 0 Siter
Gjest Ulempe! Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 d r 1 jævli go id :-) ".............................." *lol* drqlt! 0 Siter
Gjest Ulempe! Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Bakdelen er den delen som spretter ut nedenfor ryggen Ja, men det kan jo også være en ulempe ;-) 0 Siter
Gemini Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Hva trodde du det het da? Miskrefte? Det er også utrolig mange som tror det heter å mistrives. Men det heter faktisk å vantrives. Neida, begge deler er godkjent. Se http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=mistrives&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Gjest Ulempe! Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Neida, begge deler er godkjent. Se http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=mistrives&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Å nei, ikke det også! Jeg kommer til å fortsette med ulempe og vantrives uansett... 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Men "hællvette" er jo et riktig godt norsk ord. "Hællvete" er det bare folk fra vålerenga som sier (og enkelte dialekter). "Helvete" er et ord med stil og klang. "....................................." 0 Siter
Gyda Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Ja, det er for så vidt greit for meg - men at folk sier og skriver "hytt og pine" irriterer meg mer. 0 Siter
org Skrevet 26. juli 2005 Skrevet 26. juli 2005 Ja, det er for så vidt greit for meg - men at folk sier og skriver "hytt og pine" irriterer meg mer. Hva heter det, da? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 At det er lov betyr ikke at det er godt norsk Bakdel er jo et ord, om den bakre delen av noe - men uttrykket fordeler og ulemper er helt korrekt, selv om man sikkert kan bruke bakdel om man vil. Man har jo lov å snakke med sosiolekt også, bannan, tellefon, og faktisk feil også - som skrivd, man kan si hva man vil. Men; man kan ikke skrive det! Og jeg tror faktisk at om du hadde levert en oppgave til en norsk sensor - og brukt fordel og bakdel - så ville de merket seg det som dårlig og lite variert språk... Etter å ha delt hus med en norsk sensor i mange år lærer man mange fine ord 0 Siter
Gyda Skrevet 27. juli 2005 Skrevet 27. juli 2005 Hva heter det, da? Det heter hytt og vær. Hytt og pine er en sammenblanding av uttrykkene "hytt og vær" og "død og pine". Men det er klart at det har blitt så innarbeidet at jeg greier å leve med å høre på det ... ) (Men jeg bruker heller ikke "bakdel", altså.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.