Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Digitalkameraet er på 5 sånne megating (piksler?).

På den minnebrikken jeg har nå, får jeg tatt 112 bilder. Hvor stor er minnebrikken?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Litt vanskelig å svare på det da komprimering har like mye å si. Står det ingen ting på minnebrikken?

Skrevet

Kan være 124 MB f.eks... Det pleier vel å stå et sted? Men 124 er en vanlig størrelse som passer fra. Det er mulig at det er 256 og, men da tar du bilder som er unødvendig store.

Skrevet

Kan være 124 MB f.eks... Det pleier vel å stå et sted? Men 124 er en vanlig størrelse som passer fra. Det er mulig at det er 256 og, men da tar du bilder som er unødvendig store.

Hvis det er 256 Mb minnebrikke, og hun får 112 bilder ut av det, så betyr det at hvert bilde er på i overkant av 2 Mb.

Og det er IKKE unødvendig store bilder.

Skal du "kroppe" bildet ("klippe ut" deler av det og forstørre det opp) elektronisk i etterkant, så må bildet være minst såpass stort for et godt resultat.

Hele poenget med god oppløsning på et kompakt digitalkamera (som har begrenset med optisk zoom) er jo nettopp at du kan "kroppe" bildet etterpå, for å veie opp for den begrensede zoom-muligheten.

Eller forstørre opp hele bildet slik at du fremdeles får en god kvalitet om du ønsker å printe det ut i A4 (eller A3 format eller tilsvarende).

Nå koster en 1 Gb minnebrikke småpenger i forhold til tidligere, og jeg kan ikke se hvorfor man skal kjøpe et godt digitalkamera med god oppløsning, for så å redusere kvaliteten når man tar bilder??

Skrevet

Hvis det er 256 Mb minnebrikke, og hun får 112 bilder ut av det, så betyr det at hvert bilde er på i overkant av 2 Mb.

Og det er IKKE unødvendig store bilder.

Skal du "kroppe" bildet ("klippe ut" deler av det og forstørre det opp) elektronisk i etterkant, så må bildet være minst såpass stort for et godt resultat.

Hele poenget med god oppløsning på et kompakt digitalkamera (som har begrenset med optisk zoom) er jo nettopp at du kan "kroppe" bildet etterpå, for å veie opp for den begrensede zoom-muligheten.

Eller forstørre opp hele bildet slik at du fremdeles får en god kvalitet om du ønsker å printe det ut i A4 (eller A3 format eller tilsvarende).

Nå koster en 1 Gb minnebrikke småpenger i forhold til tidligere, og jeg kan ikke se hvorfor man skal kjøpe et godt digitalkamera med god oppløsning, for så å redusere kvaliteten når man tar bilder??

Helt enig! :)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"men da tar du bilder som er unødvendig store"

Ingen bilder er vel unødig store? Jo - hvis de bare skal brukes til skjermvisning.

Jeg tar alt i beste oppløsning, og brenner.

Da har man det beste utgangspunkt når man serere skar redigere, f.eks til utskrift.

Skrevet

Helt enig! :)

Enda en gang? :-)

Jeg tar mye bilder selv, og har et Canon Pro 1 kamera, med 8.1 Mp og 7* optisk zoom (200mm).

Med beste oppløsning så blir hvert bilde på ca 4,3 Mb.

Da begynner det å bli morsomt når det gjelder detaljer og bildebehandling i etterkant:-)

Skrevet

Enda en gang? :-)

Jeg tar mye bilder selv, og har et Canon Pro 1 kamera, med 8.1 Mp og 7* optisk zoom (200mm).

Med beste oppløsning så blir hvert bilde på ca 4,3 Mb.

Da begynner det å bli morsomt når det gjelder detaljer og bildebehandling i etterkant:-)

Et så fint kamera har ikke jeg - men jeg snuser på...jeg har et Olympus - men det tar knallgode bilder. Jeg trenger skikkelige bilder i jobben og det er jo så gøy!

Tok noen nydelige bilder fra Skåne tidligere i sommer. :)

Skrevet

"men da tar du bilder som er unødvendig store"

Ingen bilder er vel unødig store? Jo - hvis de bare skal brukes til skjermvisning.

Jeg tar alt i beste oppløsning, og brenner.

Da har man det beste utgangspunkt når man serere skar redigere, f.eks til utskrift.

Jeg tenkte mer på en tre-ukers ferie hvor man har lyst å ta så mange bilder som mulig. Det er ikke _nødvendig_ med 2 mb per bilde.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg tenkte mer på en tre-ukers ferie hvor man har lyst å ta så mange bilder som mulig. Det er ikke _nødvendig_ med 2 mb per bilde.

Jeg tar alt i 6MB, eller enda verre - i RAW.

Får jeg plassproblemer kjøper jeg mer plass.

Skrevet

Et så fint kamera har ikke jeg - men jeg snuser på...jeg har et Olympus - men det tar knallgode bilder. Jeg trenger skikkelige bilder i jobben og det er jo så gøy!

Tok noen nydelige bilder fra Skåne tidligere i sommer. :)

Har tatt ca 600 bilder til nå i sommer. Alt fra motorsykkelkjøring på baner til fester (inkl. et 40 års lag på en hytte langt inne i skauen), fisketurer, guttetur til utlandet osv.

Tror jeg har brent nært innpå 50 CD'er til ulike venner og bekjente:-)

Skrevet

Har tatt ca 600 bilder til nå i sommer. Alt fra motorsykkelkjøring på baner til fester (inkl. et 40 års lag på en hytte langt inne i skauen), fisketurer, guttetur til utlandet osv.

Tror jeg har brent nært innpå 50 CD'er til ulike venner og bekjente:-)

Så koselig! :)

Skrevet

Så koselig! :)

En CD koster jo nesten ingen ting, og det er morsomt og veldig enkelt å utføre.

Så arbeidet og kostnadene ved å gjøre det er tilnærmet lik null i forhold til den gleden folk har ved å få det:-)

Skrevet

Umulig å si ut fra informasjonen du gir.

Om du tar bilder med full oppløsning (5 mpix) ville jeg tippe at minnekortet er på 128 megabyte.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

*blond*

Nei - det er du ikke:) Men jeg mener at høyeste oppløsning, og minst mulig komprimering bør brukes. Da utnytter man kameraets egenskaper optimalt.

Skrevet

Jeg tar alt i 6MB, eller enda verre - i RAW.

Får jeg plassproblemer kjøper jeg mer plass.

Hehe, jeg har brukt et gammelt olympus med et 64mb-kort i årevis, og fikk OMSIDER kjøpt meg et ordentlig kamera (nikon d70) for noen måneder siden. Tenkte at nå skal jeg gjøre ting ordentlig og skyte i RAW-format, for nå har jeg jo STOOORT kort og greier (500mb). Gjett om jeg fikk bakoversveis da jeg så at jeg da fikk plass til noenogTREDVE bilder på kortet, hehe. Frem til jeg blir rikere, blir det nok fortsatt .jpg på meg ;)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hehe, jeg har brukt et gammelt olympus med et 64mb-kort i årevis, og fikk OMSIDER kjøpt meg et ordentlig kamera (nikon d70) for noen måneder siden. Tenkte at nå skal jeg gjøre ting ordentlig og skyte i RAW-format, for nå har jeg jo STOOORT kort og greier (500mb). Gjett om jeg fikk bakoversveis da jeg så at jeg da fikk plass til noenogTREDVE bilder på kortet, hehe. Frem til jeg blir rikere, blir det nok fortsatt .jpg på meg ;)

Du får vel plass til ca.50 bilder i RAW på 512 mb?

Skrevet

Du får vel plass til ca.50 bilder i RAW på 512 mb?

Jo, jeg hadde vel et par bilder på kortet fra før da jeg testa, men det er uansett alt alt altforlite, jeg tar bortimot 100-150 bilder i en "session" ;)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jo, jeg hadde vel et par bilder på kortet fra før da jeg testa, men det er uansett alt alt altforlite, jeg tar bortimot 100-150 bilder i en "session" ;)

Med det kameraet er jpg. nærmest en "nødløsning":)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...