Gå til innhold

Huseier eller utbygger?

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor
Skrevet

Saken er den at de driver med utbygging rett utenfor soveromsvinduet vårt. En dag bare startet de å grave i fortauet og plutselig sto det masse gravemaskiner, kraner etc utenfor inngangen vår. Og helt uten at noen hadde varslet oss begynte de å jobbe 24 timer i døgnet. Lyden på soverommet målte vi til 84desibel med en lydmåler, huset ristet, bildene på veggen hoppet. Med så mye lyd og risting fikk vi vondt i hode og nakke. Og det er ikke koselig å ha en gravemaskin rett utenfor oppgangen slik at man må smyge seg langs veggen for å komme inn.

Så forsvant plutselig vannet, uten at noen ga oss beskjed, og vannet var borte i over et døgn. Da måtte vi dra hjem til noen familiemedlemmer å bo, og der måtte vi bli boende en uke, da det ikke var mulig å være hjemme. De vi leier av har ikke gitt oss noe informasjon, og har heller ikke vært behjelpelig med det når vi har ringt dem. De mener vi skal spasere ut på byggeplassen og klage til dem (noe jeg og har gjort, men det hjelper ikke noe. og de og kommunen sier vi må klage til huseierne).

Og nå har vi vært uten tv i tre dager...

Vet ikke helt hva jeg vil oppnå med å klage, men jeg skulle ønske å fått refundert de ekstrautgiftene vi hadde med å ikke bo hjemme. Buss og mat f.eks., og at de skal annerkjenne at de burde ha gjort mer for å gi oss info. Ble bare provosert av at utleierene ikke bryr seg.

Hvem er det som har varslingsplikt og ev. erstatningsplikt til oss når vi leier av et firma? De som graver utenfor eller de som vi leier av?

Gjest Forståsegpå-per
Skrevet

I følge naboloven har du som nabo rett til å motta et nabovarsel "Når nokon vil gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksemd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom" i rimelig tid før arbeidet pågebynnes.

En eventuell erstatning skal betales av den ansvarlige (nabol. §9). Vilkåret er imidlertid at aktiviteten på naboens eiendom har vært unødvenig eller urimelig til ulempe for deg (nabol. § 9 jf. § 2).

Skjemmende aktivitet sent på kvelden er som regel både unødvendig og urimelig. Er det nødvendig å utføre arbeid på natten, er det rimelig å forvente varsel. Det samme gjelder når det er nødvendig å koble ut vann/strøm/kabeltv el.

Det er ikke nok å gi varsel til huseier. Vedkommende vil neppe bli berørt personlig, med mindre han bor i umiddelbar nærhet. Det er dere som rammes. Derfor skal også dere ha beskjed direkte fra naboen.

Skrevet

Juridisk sett kan jeg ikke tenke meg at det er dere som leietakere som skal bli informer, men huseier, som i sin tur plikter å informere leietakerne. TROR jeg da.

Gjest Persille
Skrevet

Uansett om du leier eller eier huset skal du motta, godkjenne og evnt. signere på nabovarsler når noen skal bygge på nabotomten. Har du ikke gjort det er det jo bare å ringe Plan og Bygningsetaten og få det stoppet?

Evnt. ring politiet dersom det er på "uanstendige" tider av døgnet...

Gjest den ekte noor
Skrevet

Uansett om du leier eller eier huset skal du motta, godkjenne og evnt. signere på nabovarsler når noen skal bygge på nabotomten. Har du ikke gjort det er det jo bare å ringe Plan og Bygningsetaten og få det stoppet?

Evnt. ring politiet dersom det er på "uanstendige" tider av døgnet...

De har fått tillatelse fra kommunen til å bygge døgnet rundt, da de skal bli ferdig fortest mulig slik at de slipper å stenge veien mer enn de må.

Og kommunen og utbyggerne sier vi skal ta kontakt med huseier, og at info skal komme igjennom dem. Huseier sier vi skal gå inn på bggeomerådet og klage der.

Ikke lett når alle skylder på alle.

Nå har vannet forsvunnet igjen, og i går måtte vi en innstallasjonskar som prøvde å innstalere internett over kabeltv, og det gikk jo ikke. Håper naboen slipper å betale for hans bomtur.

Gleder meg til å flytte inn i kjøpt leilighet før jul:))

Gjest den ekte noor
Skrevet

I følge naboloven har du som nabo rett til å motta et nabovarsel "Når nokon vil gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksemd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom" i rimelig tid før arbeidet pågebynnes.

En eventuell erstatning skal betales av den ansvarlige (nabol. §9). Vilkåret er imidlertid at aktiviteten på naboens eiendom har vært unødvenig eller urimelig til ulempe for deg (nabol. § 9 jf. § 2).

Skjemmende aktivitet sent på kvelden er som regel både unødvendig og urimelig. Er det nødvendig å utføre arbeid på natten, er det rimelig å forvente varsel. Det samme gjelder når det er nødvendig å koble ut vann/strøm/kabeltv el.

Det er ikke nok å gi varsel til huseier. Vedkommende vil neppe bli berørt personlig, med mindre han bor i umiddelbar nærhet. Det er dere som rammes. Derfor skal også dere ha beskjed direkte fra naboen.

Arbeidet foregår delvis på kommunal grunn, og delvis på privat grunn. Med tillatelse fra kommunen. Kommunen skulle gi dem refs for at de ikke hadde varlset oss (sa de på tlf, men sikkert bare for å blidgjøre meg(?)), men sa at vi i fremtiden måtte ringe huseierne.

*grr*

Gjest den ekte noor
Skrevet

Juridisk sett kan jeg ikke tenke meg at det er dere som leietakere som skal bli informer, men huseier, som i sin tur plikter å informere leietakerne. TROR jeg da.

Det var det kommunen mente, men finner det ikke lettforklart i noen lov, og ikke spurte jeg heller da jeg snakka med kommunen:/

Skrevet

Det var det kommunen mente, men finner det ikke lettforklart i noen lov, og ikke spurte jeg heller da jeg snakka med kommunen:/

Du kan jo ringe tilbake til kommunen og spørre om lovbestemmelse (evt. om det står i en forskrift til en av lovene, forskriftene ligger også på lovdata). Loven som gjelder vil jeg tro er den som heter plan- og bygningsloven. Men fant det ikke der jeg heller, det med om det er huseier eller leietaker. Men som sagt, jeg tror fornuftsmessig at det er slik jeg sa, og at huseier her har forsømt sitt ansvar om å videre informere dere.

Jeg synes dere burde få et avslag i husleien både pga manglende informasjon om støy, og ikke minst pga manglende vann.

Kanskje leieboerforeningen kan komme med noen råd til dere. Evt. de som driver gratis juridisk rådgivning, JURK, jussbuss, ev. andre?

http://www.startsiden.no/kategorier/samfunn_og_politikk/lover_og_jus/fri_rettshjelp/

Lykke til i alle fall!

Bra det snart kommer bedre tider i alle fall!

Gjest den ekte noor
Skrevet

Du kan jo ringe tilbake til kommunen og spørre om lovbestemmelse (evt. om det står i en forskrift til en av lovene, forskriftene ligger også på lovdata). Loven som gjelder vil jeg tro er den som heter plan- og bygningsloven. Men fant det ikke der jeg heller, det med om det er huseier eller leietaker. Men som sagt, jeg tror fornuftsmessig at det er slik jeg sa, og at huseier her har forsømt sitt ansvar om å videre informere dere.

Jeg synes dere burde få et avslag i husleien både pga manglende informasjon om støy, og ikke minst pga manglende vann.

Kanskje leieboerforeningen kan komme med noen råd til dere. Evt. de som driver gratis juridisk rådgivning, JURK, jussbuss, ev. andre?

http://www.startsiden.no/kategorier/samfunn_og_politikk/lover_og_jus/fri_rettshjelp/

Lykke til i alle fall!

Bra det snart kommer bedre tider i alle fall!

Har vært innom min gamle arbeidsplass i dag, og fått kopi av et ark som heter "Varsel om vannavstegning", og det er stilet til _huseiere_ i vår gate og gir dem ansvaret om å varsle andre på samme adresse.

Skal nevne dette når vi skriver svar på mailen deres idag:)

Idag var det de selv som stengte vannet og ikke ga beskjed, og det at kabeltvn forsvant en uke viste de visst og om uten å gi oss beskjed.

Skal se på linken du sendte når jeg kommer meg hjem fra jobb.

Gjett om jeg er glad for at vi ikke har internett gjennom kabel nå da? :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...