Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og ja, JA, JA, JA, jeg har vært i Frankrike! Til de grader!

Dro ned 10 juli. Misset flighten min fra Paris til Amsterdam, men pytt, pytt, jeg fikk gratis mat på Schipol, business class på ombooka flight og rabatt neste gang jeg reiser med KLM!

Det var et eventyr, SDD! Forventningene var skyhøye, og jeg prøvde på forhånd å realitetsorientere meg selv (helt nytteløst, selvsagt) ved å tenke at disse umulig kan bli innfridd. Å fytti faen så feil jeg tok! Dette overgikk alt jeg har opplevd! ALT! For en vanvittig og deilig opplevelse det var, dette vidunderlige sykkelsirkuset som jeg tok del i i 15 dager; Fra Alpene til Provence til Pyreneene til sentralmassivet til Champs Élysées og finalen.

*..the government could fall, and even the recipe for sauce bérnaise be lost, but if it happened during the Tour de France nobody would notice.* (Red Smith, N.Y. Herald Tribune, 1960)

Er forresten sjeleglad for at jeg tok fornuften fatt og lot sykkelen bli hjemme! Om jeg så hadde ligget i hardtrening i et par år, så hadde jeg ikke klart å henge med de i gruppa mi som syklet. Vi snakker dagsetapper på 140 km, inkludert klatring med en stigningsprosent på 7 - 10.

Har vandret milevis i løpet av touren; oppover - og nedover - fjellsidene, rundt i startområdet, på jakt etter egnede pissebusker og fram og tilbake til bussen som slapp oss av alt fra noen få hundre meter til 4-5 km fra den biten av etappa vi skulle se.

Når det gjelder etappene, så har jeg fått med meg starter, finisher, langingssoner, fjell, landsbyer og bygater, m.a.o. alt. :)

Jeg har forsert utallige sperringer, noe alle skrubbsårene og blåmerkene på beina er et bevis på, klatra opp i trær, på biltak, på murer osv osv, jeg har sneket meg inn i akkreditert område, (Village depart) og blitt behørig kasta ut av gendarmer etter en stund. Jeg har snakka med Kurt, Thor, Basso, Comesso m.fl., jeg har tatt hundrevis av bilder både av mine med-sykkelfreaks fra England, Usa, Australia, New Zealand og Sør Afrika, ryttere, karavanen, (bare DEN er en opplevelse i seg selv!) tilskuere og folkelivet. Jeg har babla i vei på fransk, italiensk, spansk, tysk, engelsk og bittelitt norsk, og jeg har bare hatt det SÅ ubeskrivelig deilig!

Det var som å gå på speed i 15 dager! Uten nedturene. Det som er så utrolig med sykkelsporten er at rytterne til de grader er eksponert ift publikum; ta bare fjelltoppene, der må rytterne bokstavelig talt brøyte seg vei for å komme fram. Folk er helt ville, og det er simpelthen er mirakel at det ikke skjer flere ulykker! Men også før starten er det fullt mulig å oppnå kontakt med de fleste, det er bare å rope på dem - helst noen fraser på deres eget språk, da øker sjansen for at man får respons - og har de tid så stikker de bort til deg og slår av en prat. På den siste etappa fikk vi med oss både starten i Corbeil-Essonnes og finalen på Champs Élysées, og i Corbeil plasserte vi oss mellom Village Depart og starten. Da fikk vi med oss alle rytterne som rullet avgårde for å skrive seg inn på dagens etappe, og de sykla langsomt opp og ned den korte gatestubben i mellom Village'n og starten. De fleste var i strålende humør, og lo og fleipa både med publikum og seg i mellom, sikkert utrolig glade for at de hadde klart den prestasjonen det er å fullføre dette knallharde rittet. Kurt sykla forbi uten at jeg merka det, og jeg ropte bare ut et "Heia Kurt" da jeg så ryggen hans lenger oppe i gata, og han stoppa faktisk og snudde! Kom ned til oss og prata og var virkelig utrolig imøtekommende! Det samme gjelder Thor, veldig hyggelig fyr å prate med!

I fjellene pleide bussen å slippe oss av enten ved foten, eller i en eller annen landsby litt lenger opp. Så gikk vi oppover i 1, 5 til 2 timer på jakt etter det perfekte stedet. Ikke alltid likelett, skal jeg si deg; Første bud var selvsagt at det måtte være bratt nok til at feltet var sprengt i fillebiter, og at rytterne kjørte langsomt. Så skulle det helst være mulig å se et par hårnålssvinger nedover sånn at vi på forhånd kunne se når de kom. Og skygge, det var viktig. I 34-36 graders varme vet man å sette pris på "kjølige" soner, he he. En annen viktig sak var at stedet var foto-vennlig, dvs. at vi ofte slo oss ned i en sving hvor det var mulig å panorere rytterne 20-30 meter før man knipsa. Vi ble etterhvert eksperter på å finne gode plasser, vi analyserte til og med rytternes sannsynlige kurs gjennom svingen!

Etter at rytterne var dratt forbi, durte vi avgårde til nærmeste bar/pub for å se resten på tv. Også en jævlig kul opplevelse, det var kjempestemning der!

Har tatt 3-400 bilder, men da pc'n min er til reparasjon så må jeg vente med å legge dem inn. (Maskina jeg skriver på nå er utlånt fra verkstedet, og av en eller annen idiotisk grunn har de installert Windows på fucking finsk!)

Kom hjem sist mandag. Uten bagasje. Den rakk ikke flyet fra Scipol, he he. Kom på døra i går, da, full av TdF-effekter og freebes fra Karavanen. De ble behørig delt ut til Wulfen og resten av barn/barnebarn.

Mor, eg ve tilbake! *Eggum-stemme*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

OI! Jeg er ingen TdF-fan, men innlegget ditt kan jo frelse hvem som helst!

En sånn ferie har jeg også lyst på ;O)

Yup, jeg er hekta. Det som skulle være en once in a life time opplevelse tok en helt annen retning; Jeg må, må, må ned til neste år også! Og jeg som har lovet å bli med høvding og snuppe til en 4-ukers tur i Usa. Fytti faen, hvordan kunne jeg være så i granskauen dum! *bæljer*

Gode råd om hvordan jeg skal klare å vri meg unna mottas med takk!

Pss..hyggelig at du likte innlegget! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331813
Del på andre sider

Tootsieroll1365380854

Yup, jeg er hekta. Det som skulle være en once in a life time opplevelse tok en helt annen retning; Jeg må, må, må ned til neste år også! Og jeg som har lovet å bli med høvding og snuppe til en 4-ukers tur i Usa. Fytti faen, hvordan kunne jeg være så i granskauen dum! *bæljer*

Vis dem innlegget ditt, så trenger du ikke overtale dem til å drite i USA-turen for å bli med deg til TdF i stedet, de kommer til å trygle om å få bli med ;O)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331817
Del på andre sider

Herregud - skaff deg en stand-in, jeg har for eksempel alltid drømt om en 4-ukers tur til Usa...:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331829
Del på andre sider

Annonse

Du har da bare godt av å lære deg finsk!

Med vennlig hilsen

Nei, det har jeg ikke! *snurt*

Jeg får gnagsår i ganen av det u-språket. Til og med finnene nekter å snakke finsk, bortsett fra et spredt "perkele!" I hvert fall i gamle dagers fjernsynsteater.

Pss..jeg har store planer for bussen din neste sommer. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331854
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Din reisebeskrivelse er nesten like entusiastisk som Ingvar Ambjørnsens. :)

Neste år får du skrive for VG, hvis Ambjørnsen ikke har tid. Kanskje du får sitte på i følgebil du også.

Høres ut som en fantastisk ferie, og jeg tror kanskje jeg må få med meg det der engang jeg også. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331856
Del på andre sider

Din reisebeskrivelse er nesten like entusiastisk som Ingvar Ambjørnsens. :)

Neste år får du skrive for VG, hvis Ambjørnsen ikke har tid. Kanskje du får sitte på i følgebil du også.

Høres ut som en fantastisk ferie, og jeg tror kanskje jeg må få med meg det der engang jeg også. :)

Du hadde kost deg i en fillehaug, SDD! Selv for folk som bare er sånn måtelig interessert i sykkelsport er dette en kjempeopplevelse!

Jeg tenkte litt på å ta kontakt med lokalavisa før jeg dro, - jeg har mye mer kunnskap om sykling enn noen av journalistene der - men jeg har ikke laptop. Og så var jeg ikke sikker på om jeg hadde tid til å skrive og sende dem stoff. Vi kjørte tross alt ut mellom 7 og 8 om morgenen, og var ofte ikke tilbake før i 22-tida.

Det rare var at jeg ikke ble trøtt. Jo, klart vi var slitne etter disse lange og actionfylte dagene, men etter en dusj før middagen så var trøttheten som regel blåst bort. Og da vekkerklokka ringte 5.30 neste morgen, så var batteriene fullt opplada igjen. Snakk om energioverskudd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331860
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Du hadde kost deg i en fillehaug, SDD! Selv for folk som bare er sånn måtelig interessert i sykkelsport er dette en kjempeopplevelse!

Jeg tenkte litt på å ta kontakt med lokalavisa før jeg dro, - jeg har mye mer kunnskap om sykling enn noen av journalistene der - men jeg har ikke laptop. Og så var jeg ikke sikker på om jeg hadde tid til å skrive og sende dem stoff. Vi kjørte tross alt ut mellom 7 og 8 om morgenen, og var ofte ikke tilbake før i 22-tida.

Det rare var at jeg ikke ble trøtt. Jo, klart vi var slitne etter disse lange og actionfylte dagene, men etter en dusj før middagen så var trøttheten som regel blåst bort. Og da vekkerklokka ringte 5.30 neste morgen, så var batteriene fullt opplada igjen. Snakk om energioverskudd!

Hvordan så de verste bakkene ut? Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvordan en bakke med 14 % stigning ser ut. I følge Ambjørnsen var det sånn at de nesten slet med bil opp dem. :)

Ja, jeg hadde nok kost meg. Ikke det at jeg er så voldsomt sykkelinteressert, men jeg har blitt TourDe Franc-interessert de siste par årene. Etter at jeg har lest diverse av deg forstår jeg til og med ganske mye av det som foregår.

Neste sommer blir en fin sommer. Først fotball-VM. Så touren. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331866
Del på andre sider

Hvordan så de verste bakkene ut? Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvordan en bakke med 14 % stigning ser ut. I følge Ambjørnsen var det sånn at de nesten slet med bil opp dem. :)

Ja, jeg hadde nok kost meg. Ikke det at jeg er så voldsomt sykkelinteressert, men jeg har blitt TourDe Franc-interessert de siste par årene. Etter at jeg har lest diverse av deg forstår jeg til og med ganske mye av det som foregår.

Neste sommer blir en fin sommer. Først fotball-VM. Så touren. :)

He, he, så bra at jeg har inspirert deg litt, da! ;)

Bakkene var mye, mye brattere enn hva man får inntrykk av på tv! Ble jo helt gjennomsvett bare av å gå i dem! Greit at vi gikk fort, og at vi hadde noen få kilo oppakning i sekken, (2-3 liter vann, yummi fransk ost, brød +++) men likevel. Personlig syntes jeg Pyreneene så verre ut enn Alpene; veiene var smalere, veidekket så ut til å være dårligere og fjellene var villere. Nå har jo ikke jeg vært absolutt overalt i verken Alpene eller Pyreneene, men dette er inntrykket jeg sitter igjen med.

Og folka! Jeezeez hvor mye folk det var! Og alle var noe så fordømt hyggelige og imøtekommende! Vi hadde forresten en megakul type av en gal bussjåfør, han var hollandsk og jobbet ræva av seg på disse turene for å slippe vekk fra kone og fem unger hjemme i Holland. Kom seg gjennom sperringene ved å fortelle gendarmene at han hadde bussen full av funksjonshemmede, og ga oss beskjed om å halte når vi gikk av bussen, he he. Ble nesten arrestert i Avignon da han skulle lesse av oss og syklene (hadde sykkelcontainer bak) på hotellet; da han ikke fant parkering til bussen, stoppa han like godt i en rundkjøring og begynte å lesse av! Selvsagt var politiet på plass etter få minutter. oppfinnsom var han, Harold, det skal han ha!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331901
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

He, he, så bra at jeg har inspirert deg litt, da! ;)

Bakkene var mye, mye brattere enn hva man får inntrykk av på tv! Ble jo helt gjennomsvett bare av å gå i dem! Greit at vi gikk fort, og at vi hadde noen få kilo oppakning i sekken, (2-3 liter vann, yummi fransk ost, brød +++) men likevel. Personlig syntes jeg Pyreneene så verre ut enn Alpene; veiene var smalere, veidekket så ut til å være dårligere og fjellene var villere. Nå har jo ikke jeg vært absolutt overalt i verken Alpene eller Pyreneene, men dette er inntrykket jeg sitter igjen med.

Og folka! Jeezeez hvor mye folk det var! Og alle var noe så fordømt hyggelige og imøtekommende! Vi hadde forresten en megakul type av en gal bussjåfør, han var hollandsk og jobbet ræva av seg på disse turene for å slippe vekk fra kone og fem unger hjemme i Holland. Kom seg gjennom sperringene ved å fortelle gendarmene at han hadde bussen full av funksjonshemmede, og ga oss beskjed om å halte når vi gikk av bussen, he he. Ble nesten arrestert i Avignon da han skulle lesse av oss og syklene (hadde sykkelcontainer bak) på hotellet; da han ikke fant parkering til bussen, stoppa han like godt i en rundkjøring og begynte å lesse av! Selvsagt var politiet på plass etter få minutter. oppfinnsom var han, Harold, det skal han ha!

Høres ut som et minne for livet! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1331935
Del på andre sider

Gjest Wer bist du?

Først: sorry for at jeg blander meg i meldingstråden din til SDD ;) men ser andre har gjort det før, så...

Artig å lese dine erfaringer fra TdF, fulgte med på TV gjennom hele Touren, skikkelig artig, spesielt når det er to norske med som i tillegg gjør det bra. Morsomt at det inntrykket en har fått av rytterne gjennom TV stemmer med "virkeligheten". Proffsyklister må være noe av det mest profesjonelle og sympatiske som er av idrettsutøvere har jeg inntrykk av. Leste en del av Jan Ullrich sine dagbøker under rittet, gikk ikke mange timene før etappene var over før han fikk postet dagboken sin fra dagens ritt. Dritsynd at Kurt ikke fikk den etappeseieren sin, var så nære på :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1332038
Del på andre sider

Det høres ut som et mareritt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1332040
Del på andre sider

I tillegg til at selve turen høres knall ut er det jo en fornøyelse å lese dine velformulerte innlegg Retz ! :-)

Var det en arrangert tur - såfall av hvem ? Quanta costa sånn ca.? Mulig å henge seg på noen dager? Hvordan bodde dere?

Tænks, pønk! :)

"Var det en arrangert tur - såfall av hvem ? Quanta costa sånn ca.? Mulig å henge seg på noen dager? Hvordan bodde dere?"

Dette var en arrangert tur i regi av Baxter Sporting Tours, en engelsk turoperatør som arrangerer reine sykkelreiser pluss kombinerte sykle-selv/se på mange av de store rittene. Når det gjelder TdF, så opererer Baxter med turer av ulik lengde, kvalitet - standard, quality og premium - og pris. Jeg meldte meg på den lengste turen; Alpene og Pyreneene, pluss at jeg supplerte med tempo'n i St Etienne og finalen i Paris. Dette var en standard tur, dvs den billigste utgaven = to-stjerners hotell, ingen guiding eller følgebil for syklistene og helt ok, om ikke outstanding, mat. Vi bodde en natt i Paris, to (eller var det tre?) netter i alpebyen Annecy, så to netter i Avignon, fem netter i Toulouse, en natt i Paris igjen for å avslutte turen for en del av gruppa, to netter i Tournus og til slutt en siste natt i Paris.

Og ja, det var dyrt! Betalte rundt 18.000 kr for hele pakka, og Baxter er billig i forhold til andre sammenlignbare arrangører. Det var verdt hver eneste krone!Jeg lånte rubbel og bit i banken.

Link: http://www.sportingtours.co.uk/index.html?home.html~mainhttp://www.sportingtours.co.uk/index.html?home.html~main

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1332061
Del på andre sider

Først: sorry for at jeg blander meg i meldingstråden din til SDD ;) men ser andre har gjort det før, så...

Artig å lese dine erfaringer fra TdF, fulgte med på TV gjennom hele Touren, skikkelig artig, spesielt når det er to norske med som i tillegg gjør det bra. Morsomt at det inntrykket en har fått av rytterne gjennom TV stemmer med "virkeligheten". Proffsyklister må være noe av det mest profesjonelle og sympatiske som er av idrettsutøvere har jeg inntrykk av. Leste en del av Jan Ullrich sine dagbøker under rittet, gikk ikke mange timene før etappene var over før han fikk postet dagboken sin fra dagens ritt. Dritsynd at Kurt ikke fikk den etappeseieren sin, var så nære på :)

Klart man kan blande seg inn i andres meldinger! Husker at var noen surmaga dolere som ikke likte det den gangen jeg var mer aktiv her, men dem skal du ikke bry deg om. :)

Helt enig med deg, disse gutta imponerer ikke bare når det gjelder sykling. Og stort sett får de den respekten de fortjener av publikum for sin utrolige tilgjengelighet. Få andre idretter har dette nærhetsaspektet over seg; rytterne sykler i vei uten noen form for sperringer - bortsett fra de siste km - og man kan se og snakke med dem under oppvarming osv. Sistnevnte er fullt mulig også utenfor akkreditert område. Og de belønner fansen rikelig med å ta seg tid til å skrive autografer, oppdatere dagbøker, småprate etc.

Neste stopp for meg er VM i Madrid i september. Var også i Italia under siste VM, og gleder meg vilt til Madrid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192104-sdd-om-tdf/#findComment-1332082
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...