Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden fortalte min yngre bror at han hadde fått vite noe av noen slektninger av oss. Han fortalte at vi trolig har ei søster på min alder. Dette kom mildt sagt som en overraskelse på oss begge. Vi er vel litt feige begge to, for ingen av oss tør spørre foreldrene våre enda, i alle fall ikke før vi vet noe helt sikkert.

Så, er det noen som har vært oppi en liknende situasjon som kanskje har noen tips og visdomsord til oss?

Jeg synes i alle fall dette er vanskelig. Foreldrene våre har da hatt 30 år på seg til å fortelle, om de faktisk hadde lyst...

Skrevet

hmmm... jeg ville bare spurt rett ut jeg.. fryktelig nysgerrig av meg jeg da, men det kan jo hende at mora di ikke veit det heller?

Gjest ikke akjurat no
Skrevet

Har vært i en lignende situasjon, men har ingen visdomsord. Fikk da jeg var 13 år greie på at jeg har fire (!!) halvbrødre da jeg satt med bestemor og kikket i fotoalbum.

Gjest catchy
Skrevet

Skriv et brev til den av foreldrene som er forelder til stesøskenet ditt. Det er ofte lettere enn en konfrontasjon face-to-face. Slikt er jo vanskelig, både følelsesmessig og arvemessig.

Si at de kan skrive tilbake først, men at dere vil ha en nærmere prat senere.

Gjest toya-1
Skrevet

Tror jeg hadde spurt foreldrene mine om dette. Tenk så spennende, en ukjent søster som finnes et eller annet sted derute. Hadde jeg fått vite at jeg hadde en ukjent søster, ville jeg ihvertfall ha truffet henne (hvis hun vil da selvfølgelig).

hjertebarnet
Skrevet

Jeg syns du skal spørre din far direkte. Si at det er noe viktig du må snakke med ham om, så dere kan være på tomannshånd. (Dette i tilfelle din mor ikke vet det). Så sier du hva du har fått høre, og ber han fortelle deg om det.

Skrevet

Takker for synspunktene. Akkurat nå er det vanvittig mye som raser rundt i

hodet. Fra spenningen med å kanskje møte en søster, til tanken på å måtte selge

kjære familieeiendeler i et bittert arveoppgjør...

Det blir nok å gå en stund før vi har samlet nok mot til en konfrontering. Både

jeg og broren min har veldig mye respekt for foreldrene våre og er klar over at

vi har vært vanvittig heldige som har hatt akkurat dem som foreldre.

I går fikk jeg en mms fra lillebror, det var et barnebilde av hun som skal være

søstra vår. En kusine hadde klart å grave det fram. Det var helt rart, jeg tror

jeg så fatter i henne. Jeg har en mulig fødselsdato, navn på mora og to mulige

ganske like fornavn. Tror jeg skal prøve å snoke litt mer ut fra det nå.

Gimmick: Ja, det sies at hun vet.

Jaja, vi får se hvordan dette utarter seg videre... :)

Gjest lurulf
Skrevet

En veninne av meg fikk vite at hun hadde en halvsøster da testamentet til faren hennes ble lest opp.

Hverken hun eller moren hennes hadde ant noe på forhånd. Det viste seg at halvsøsteren, som er noen år eldre visste om dem. Det var veldig rart for veninnen min i starten. Hun reagerte først ved å bli rasende på faren for at han hadde holdt dette hemmelig, siden hun i hele oppveksten ønsket seg en søster.

Nå har de jevnlig kontakt.

Skrevet

En veninne av meg fikk vite at hun hadde en halvsøster da testamentet til faren hennes ble lest opp.

Hverken hun eller moren hennes hadde ant noe på forhånd. Det viste seg at halvsøsteren, som er noen år eldre visste om dem. Det var veldig rart for veninnen min i starten. Hun reagerte først ved å bli rasende på faren for at han hadde holdt dette hemmelig, siden hun i hele oppveksten ønsket seg en søster.

Nå har de jevnlig kontakt.

En venninne av meg opplevde noe veldig liknende det du beskriver lurulf. Med ett unntak, hun fikk vite det av faren, da han lå dødssyk og han ville lette sitt hjerte. Moren hennes visste ikke om det. Men denne halvsøsteren var ikke et resultat av utroskap, men et forhold før hennes foreldre traff hverandre.

Han hadde holdt kontakten med denne datteren sin i alle år, men altså ikke sagt et ord før min venninne var blitt godt voksen.

Gjest lurulf
Skrevet

En venninne av meg opplevde noe veldig liknende det du beskriver lurulf. Med ett unntak, hun fikk vite det av faren, da han lå dødssyk og han ville lette sitt hjerte. Moren hennes visste ikke om det. Men denne halvsøsteren var ikke et resultat av utroskap, men et forhold før hennes foreldre traff hverandre.

Han hadde holdt kontakten med denne datteren sin i alle år, men altså ikke sagt et ord før min venninne var blitt godt voksen.

Skal tro om vi har en felles veninne?

Jeg husker ikke detaljene helt nøyaktig, så det er godt mulig at min veninne også fikk vite det på dødsleie...

Denne halvsøsteren var nemlig heller ikke et resultat av utroskap.

Skrevet

Skal tro om vi har en felles veninne?

Jeg husker ikke detaljene helt nøyaktig, så det er godt mulig at min veninne også fikk vite det på dødsleie...

Denne halvsøsteren var nemlig heller ikke et resultat av utroskap.

Han VAR dødssyk, trodde han skulle dø, men frisknet til igjen. Så direkte dødsleie var det vel ikke.

Og det er nok dessverre flere som har opplevd slike ting.

Jeg tror det var mye skam og hysj-hysj rundt barn født utenfor ekteskap osv. dengang.

Gjest lurulf
Skrevet

Han VAR dødssyk, trodde han skulle dø, men frisknet til igjen. Så direkte dødsleie var det vel ikke.

Og det er nok dessverre flere som har opplevd slike ting.

Jeg tror det var mye skam og hysj-hysj rundt barn født utenfor ekteskap osv. dengang.

Ok, da er det ikke den samme.

Min veninne fortalte i samme samtale at faren hennes nylig var død - og at hun overraskende hadde fått vite at hun hadde en halvsøster.

Skrevet

Takker for synspunktene. Akkurat nå er det vanvittig mye som raser rundt i

hodet. Fra spenningen med å kanskje møte en søster, til tanken på å måtte selge

kjære familieeiendeler i et bittert arveoppgjør...

Det blir nok å gå en stund før vi har samlet nok mot til en konfrontering. Både

jeg og broren min har veldig mye respekt for foreldrene våre og er klar over at

vi har vært vanvittig heldige som har hatt akkurat dem som foreldre.

I går fikk jeg en mms fra lillebror, det var et barnebilde av hun som skal være

søstra vår. En kusine hadde klart å grave det fram. Det var helt rart, jeg tror

jeg så fatter i henne. Jeg har en mulig fødselsdato, navn på mora og to mulige

ganske like fornavn. Tror jeg skal prøve å snoke litt mer ut fra det nå.

Gimmick: Ja, det sies at hun vet.

Jaja, vi får se hvordan dette utarter seg videre... :)

Kan skjønne det er en litt merkelig følelse.. La oss høre hvordan det går da:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...