Gå til innhold

hvordan takle gjentagende skremmende droemmer?


Gjest urquell

Anbefalte innlegg

Gjest urquell

For 2 uker siden var jeg i en bar, og to menn begynte og prate, og prøvde og sjekke meg og venninene mine opp. De hadde helt tydelig drukket for mye, og jeg fant det hele veldig ubehagelig. De gjorde ingenting galt, men jeg takler slike ting svært dårlig, bringer fram minner om da jeg var seksuelt misbrukt da jeg var liten.

Siden bar opplevelsen har jeg hatt vonde gjentagende drømmer, Enten er jeg den som blir misbrukt, eller så drømmer jeg at jeg er den som misbruker andre. Detaljene varierer, men jeg våkner alltid med samme hysteriske følese.

Jeg gråter, jeg prøver og vaske meg,men jeg blir aldri ren. Jeg går en lang tur hver morgen for og riste det av meg, men det virker ikke som om det hjelper. Jeg går så fort jeg kan, blir anpusten, og svetten siler, men jeg klarer ikke riste det av meg. Dagen føles ødelagt, og jeg klarer ikke ta intiativ til og gjøre noe selv. Føler meg som en robot som må fjernstyres. Det gjentar seg natt etter natt, og jeg klarer ikke få det til og stoppe. Drømmene kommer 1-2 ganger i året, men de varer aldri så lenge som nå.

Det er 2 uker til jeg skal treffe psykologen min, og jeg trenger steg jeg kan gjoere nå. Jeg er så redd for og ødelelegge de siste månedenes store fremgang paa slikt tull som dette her. Sier til megselv at det bare er midlertiding,men det føles ikke som om det hjelper.

Er skikkelig rådvill, og tar imot alle råd med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

Du ødelegger ikke din fremgang urquell. Du har fullstendig normale reaksjoner. Denne episoden har sannsynligvis trigget frem mye i deg. Hva som egentlig har hendt er det viktig at du snakker med din behandler om, og jeg håper dere kommer til bunns i det.

Dette må være fryktelig vondt og skremmende for deg og jeg synes det er godt du skal til din behandler om ikke så altfor lenge, selv om jeg skulle ønsket at du kunne fått time tidligere.

Jeg kan ikke så mye om dette og har derfor svært få råd å komme med. Klarer du å skrive ned dette so hender deg -da kan du f.eks bruke det i terapien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med å fortelle deg selv at dette er midlertidig, samt at vonde følelser ikke er farlige - bare vonde ... Aksept og evne til å tolerere vanskelige følelser er et viktig steg mot større frihetsfølelse.

Hyggelig å høre at du føler du har hatt fremgang de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urquell

Fortsett med å fortelle deg selv at dette er midlertidig, samt at vonde følelser ikke er farlige - bare vonde ... Aksept og evne til å tolerere vanskelige følelser er et viktig steg mot større frihetsfølelse.

Hyggelig å høre at du føler du har hatt fremgang de siste månedene.

takk for svar. Jeg proever saa godt jeg kan og tenke at det bare er midlertidig. Vet jo at det er det, men det er vanskelig i blandt. Godt og bli minnet paa at det ikke er farlig, bare skremmende.

Biter tennene sammen, tokk meg bare noen timer og roe meg ned i dag, noe som er stor fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urquell

Du ødelegger ikke din fremgang urquell. Du har fullstendig normale reaksjoner. Denne episoden har sannsynligvis trigget frem mye i deg. Hva som egentlig har hendt er det viktig at du snakker med din behandler om, og jeg håper dere kommer til bunns i det.

Dette må være fryktelig vondt og skremmende for deg og jeg synes det er godt du skal til din behandler om ikke så altfor lenge, selv om jeg skulle ønsket at du kunne fått time tidligere.

Jeg kan ikke så mye om dette og har derfor svært få råd å komme med. Klarer du å skrive ned dette so hender deg -da kan du f.eks bruke det i terapien videre.

Takk for svar, problemet er at jeg ikke har fortalt psykkologen noe om dette her siden jeg bare skulle se ham en stund tenkte jeg at det var best og konsentrere seg om de stoerste problemene, noe vi gjorde svaert bra.

Jeg er bare saa redd han skal tro jeg finner paa dette her slik at vi kan ha nye ting og jobbe med.

Vet jeg boer si det, men klarer ikke faa frem ordene. Er redd han ikke skal tro meg, at han skal bekrefte at det var min skyld etc. Jeg er redd for at han vil spoerre flere spoersmaal en jeg er klar til og svare paa. Proever og finne mot til neste gang, proever og finne ordene, for naa er det jo et problem i naatiden ikke bare noe som var vondt da jeg var liten.

takk for stoette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Takk for svar, problemet er at jeg ikke har fortalt psykkologen noe om dette her siden jeg bare skulle se ham en stund tenkte jeg at det var best og konsentrere seg om de stoerste problemene, noe vi gjorde svaert bra.

Jeg er bare saa redd han skal tro jeg finner paa dette her slik at vi kan ha nye ting og jobbe med.

Vet jeg boer si det, men klarer ikke faa frem ordene. Er redd han ikke skal tro meg, at han skal bekrefte at det var min skyld etc. Jeg er redd for at han vil spoerre flere spoersmaal en jeg er klar til og svare paa. Proever og finne mot til neste gang, proever og finne ordene, for naa er det jo et problem i naatiden ikke bare noe som var vondt da jeg var liten.

takk for stoette

Du bør fortelle ham dette slik at du kan lære flere måter å takle/få hjelp til/overleve "dette" på. Med tid og behandling vil du kanskje klare å sette deg selv utenfor å se på dette du bærer med nye "briller".

Det hender,desverre, at når man har funnet frem til noenlunde stabilitet i hverdagen og trygge rammer så kan gufs fra fortiden dukke opp. Men.. -du er sterkere nå. Du har jobbet hardt og du har nådd langt. Du er på et annet sted enn du var tidligere. Du klarer det, men du trenger hjelp.

Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at vedkommende behandler skulle avvise deg. Dette er noe som plager deg og fortid er blitt mye av nåtiden. Dersom du skulle ha behov for flere timer, hva så.. Dersom det kan være med på å bygge deg opp og sikre deg videre fremgang er det jo flott.

Saml opp mot.Ta sats. Snakk med ham når dere møtes igjen.

Det vil alltid være noe man rett og slett ikke aner svaret på.. og da sier du bare som det er. Ta dette i ditt tempo urquell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

I perioder har drømmer gjort livet mitt vannvittig tøft å leve.

Som du skriver, varte følelsen i dem hele dagen, og tappet meg fullstendig.

Men dett er ikke et tilbakeslag. Du gjør et formidabelt terapiarbeid både dag og natt.

I drømmen din arbeider du med komplekse problemstillinger som går på offerrolle og overgriperens rolle, med skam, renhet. Og drømmen gjentas og gjentas fordi disse tingene er ikke bearbeidet i løpet av en natt.'

Det triste er at de fleste som jobber med noe kan få fri i blant.

Og i perioder ble det så mye for meg at jeg trengte litt beroligende i løpet av dagen for å gå slappe litt av. Kroppen skal også tåle dette kjøret.

Å gå tur er en god ting, men jeg tror at i slike intense perioder må en belage seg på å la det komme.Møte drømmen selv om en vil ha den bort, flykte fra dem. Det er en grunn til at det kommer, og det varer heldigvis ikke evig.

Styrke sendes. Og tenk på det som et redskap du har, drømmene dine. Et redskap til å komme seg fremover. De graver ingen grav, selv om det kjennes slik ut, tvert i mot. De hjelper deg ut og opp, på sikt.

Klem bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...