Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jentepuser kan fint gå på p-piller noen mnd frem til de steriliseres, ingen problemer med det. For å være _helt_ sikker på å unngå kattunger, altså. De kan bli kjønnsmodne ned i 4 mnds alder. :-) Uups, da må jeg nok bare svitsje meg rundt og få ringt dyrelegen kjappere enn svint... Iallefall fra den dagen frøknene skal få lov å gå ut på egen hånd! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Den veterinæren er nok desverre en av de altfor mange som ikke har greie på slikt. "...................................." Hmm, ja, man tror liksom at veterinærer vet alt om de mest vanlige dyrene iallefall :-/ 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 "Jeg bor midt på landsbygda, så her er det nok fare for at kattene blir mobba hvis de kommer med halsbånd;-)" Mobbet? Saken er det at det finnes folk som kan finne på å skyte katter med mindre de vet at de tilhører noen. Men nå kjenner jo ikke jeg miljøet der du bor. ".................................." Jeg kjenner heldigvis naboene mine veldig godt, men hadde vi hatt katt der svigers bor hadde jeg jammen ikke vært trygg for kattene mine ;-) Her vi bor kjenner alle alle og alle vet hvem som eier den og den katta.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jeg har halsbånd på min tøffe hannkatt (vel, egentlig en kastrert sofakatt),- og jeg må innrømme at jeg har lurt litt på hva de andre kule kattene sier til ham ;-) Men det ser ut som om han i såfall bare hever seg over kommentarene... Du har nok vært flink og jobba målbevisst for å gi katta selvtillit nok til å drite i andre katters kommentarer ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Katter mobber ikke hverandre på den måten, og for slike ting. Det blir feil å legge menneskelige egenskaper over på dyr som ikke er mennesker. "...................................." Men det er lov å fleipe litt, ikke sant? ;-) 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Å gosh...Godt vi ikke skal vaksinere kattene våre da, så slipper vi slike skumle misforståelser ;-) "Å gosh...Godt vi ikke skal vaksinere kattene våre da, så slipper vi slike skumle misforståelser ;-)" Ehh...mener du ikke nå, eller ikke i det hele tatt? Man SKAL vaksinere kattene, enten de er inne- eller utekatter. Punktum. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Men det er lov å fleipe litt, ikke sant? ;-) Nei, det er helt ulovlig :-) ".................................." 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 "Å gosh...Godt vi ikke skal vaksinere kattene våre da, så slipper vi slike skumle misforståelser ;-)" Ehh...mener du ikke nå, eller ikke i det hele tatt? Man SKAL vaksinere kattene, enten de er inne- eller utekatter. Punktum. "...................................." Næsj, jeg bor tross alt på bondelandet og her har vi stort sett et litt mindre "hysterisk" forhold til slike ting ;-) Nå synes du helt sikkert jeg er innmari teit, men en katt er en katt. Naboene synes nok jeg er hysterisk nok som steriliserer kattene og til og med har klatrestativ til dem i gangen. For ikke å snakke om at vi dro til dyrelegen for å avlive den forrige katta vår. Sånt no' gjør man stort sett på egen hånd her på bygda (riktignok ved skyting når det gjelder voksne katter da..) :-( Men jeg er altså glad i kattene mine selv om vi ikke skal vaksinere dem :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Næsj, jeg bor tross alt på bondelandet og her har vi stort sett et litt mindre "hysterisk" forhold til slike ting ;-) Nå synes du helt sikkert jeg er innmari teit, men en katt er en katt. Naboene synes nok jeg er hysterisk nok som steriliserer kattene og til og med har klatrestativ til dem i gangen. For ikke å snakke om at vi dro til dyrelegen for å avlive den forrige katta vår. Sånt no' gjør man stort sett på egen hånd her på bygda (riktignok ved skyting når det gjelder voksne katter da..) :-( Men jeg er altså glad i kattene mine selv om vi ikke skal vaksinere dem :-) Men hvorfor i helvete har du det for deg at det er en grei ting å ikke vaksinere dem? For det første så setter du de i fare for å få dødelige sykdommer. For det andre setter du de i fare for å smitte andre med disse dødelige sykdommmene. Det har overhodet ingenting med hysteri å gjøre - det er ganske enkelt direkte uansvarlig. Jeg har bodd overalt, både på landet og midt i byen - hvor man bor er ingen unnskyldning for å ikke gi husdyrene sine det beste utgangspunktet man kan (uten å gjøre mye for det). "..................................." 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 "De kan bli kjønnsmodne ned i 4 mnds alder" Det er rimelig sjeldent, da. Rundt 8-9 mnd., evt. noe senere, er vanligst. "................................" _Kan_ bli... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Pass på når du bestiller tid hos dyrlegen for vaksinering da, at du ikke bare sier "sprøyte" i telefonen, men presiserer hva slags sprøyte den skal ha. En bekjent av meg gjorde nemlig det, og etter en stunds ventetid på venterommet kikket dyrlegen ut døra. Han så litt spørrende på henne da han så at hun fremdeles satt der, og spurte om hun kanskje ville ha katten med seg hjem. "Ehhh... hjem ???", sier damen og ser sikkert ut som et spørsmålstegn. Da fikk dyrlegen et nervøst uttrykk i fjeset: "Ja.... skulle den ikke avlives?". AVLIVES ?? - den skulle vaksineres." Men da var pus allerede på de evige musejaktmarker. Så sånn kan det gå. Det der har jeg vanskelig for å tro på..... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Næsj, jeg bor tross alt på bondelandet og her har vi stort sett et litt mindre "hysterisk" forhold til slike ting ;-) Nå synes du helt sikkert jeg er innmari teit, men en katt er en katt. Naboene synes nok jeg er hysterisk nok som steriliserer kattene og til og med har klatrestativ til dem i gangen. For ikke å snakke om at vi dro til dyrelegen for å avlive den forrige katta vår. Sånt no' gjør man stort sett på egen hånd her på bygda (riktignok ved skyting når det gjelder voksne katter da..) :-( Men jeg er altså glad i kattene mine selv om vi ikke skal vaksinere dem :-) Vaksinering har ikke bare med beskyttelse av sykdom hos enkeltindividet å gjøre - det har i høyeste grad også å gjøre med smittespredning generelt blant kattebestanden. Enkelte av sykdommene det vaksineres mot har ingen effektiv behandling - dermed er det aller lurest å forebygge. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Men hvorfor i helvete har du det for deg at det er en grei ting å ikke vaksinere dem? For det første så setter du de i fare for å få dødelige sykdommer. For det andre setter du de i fare for å smitte andre med disse dødelige sykdommmene. Det har overhodet ingenting med hysteri å gjøre - det er ganske enkelt direkte uansvarlig. Jeg har bodd overalt, både på landet og midt i byen - hvor man bor er ingen unnskyldning for å ikke gi husdyrene sine det beste utgangspunktet man kan (uten å gjøre mye for det). "..................................." *dukker og tar saken opp til vurdering* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Vaksinering har ikke bare med beskyttelse av sykdom hos enkeltindividet å gjøre - det har i høyeste grad også å gjøre med smittespredning generelt blant kattebestanden. Enkelte av sykdommene det vaksineres mot har ingen effektiv behandling - dermed er det aller lurest å forebygge. Har aldri hørt om noen av kattene i nærområdet som har hatt slike sykdommer, men det er nok naivt å tro at de ikke finnes... Jeg lover å ta saken opp til vurdering :-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Har aldri hørt om noen av kattene i nærområdet som har hatt slike sykdommer, men det er nok naivt å tro at de ikke finnes... Jeg lover å ta saken opp til vurdering :-) Ofte får man god pakkepris på sterilisering+øremerking+vaksinering hos dyrlegen. Øremerking er også smart - da min pus forsvant i en uke så kjente jeg han faktisk ikke igjen! Det hadde jeg aldri trodd, men han var blitt så pjuskete og tynn at det bare var øremerkingen som gjorde meg helt sikker på at det var han. Vi dro faktisk til dyrlegen med feil katt først - oppdaget ikke fadesen før det ble klart at denne katten hadde baller..! :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Ofte får man god pakkepris på sterilisering+øremerking+vaksinering hos dyrlegen. Øremerking er også smart - da min pus forsvant i en uke så kjente jeg han faktisk ikke igjen! Det hadde jeg aldri trodd, men han var blitt så pjuskete og tynn at det bare var øremerkingen som gjorde meg helt sikker på at det var han. Vi dro faktisk til dyrlegen med feil katt først - oppdaget ikke fadesen før det ble klart at denne katten hadde baller..! :-) Huff, kjedelig å oppdage at man har fått feil pus ;-) Da skal jeg høre om jeg kan få en bra "kombipris" iallefall. Takk for tipset! 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 _Kan_ bli... Jada, jeg fikk med meg det :-) "............................" 0 Siter
Gjest mij Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jada, jeg fikk med meg det :-) "............................" ---KAN--- bli. *neida* ;-) 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 ---KAN--- bli. *neida* ;-) Heh-heh :-) "............................" 0 Siter
Gjest flyssepus Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Det der har jeg vanskelig for å tro på..... Ja, men det er faktisk helt sant. Det er mulig jeg var unøyaktig i min gjenfortelling av historien, men det var altså en misforståelse som resulterte i at en kattunge ble avlivet istedet for vaksinert. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.