Gå til innhold

Noen som har startet et frima for en person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kreves av utdannelse f.eks?

Må man ha revisor, moms?

Kan man starte med hva som helst bare man ikke bruker en beskyttet tittel?

Kan man begynne med noe som ingen har begynt med før?

Kan man starte hjemme og så leie et rom senere?

Firmaet kan være f.eks; "Stylist til bryllup, fest og karneval" - utenom hårklipp - for da kommer frisørreglene inn, antar jeg. det kan være bordekking, annonselaging, små trykksaker etc. etc.

Skrevet

Du finner veldig mye nyttig på bedin.no og brreg.no

Gjest Nosferatü
Skrevet

Hva kreves av utdannelse f.eks?

Ingenting.

Må man ha revisor, moms?

Ikke revisor, og du kan føre regnskapet selv. Hvis andre skal føre må de være autoriserte.

Kan man starte med hva som helst bare man ikke bruker en beskyttet tittel?

Start i vei. Du får sikkert beskjed om du ikke får lov. Ikke kall deg "Mc Donalds" :-)

Kan man begynne med noe som ingen har begynt med før?

Javisst.

Kan man starte hjemme og så leie et rom senere?

Javisst. Du kan også føre en sum til fradrag som kontor. Men det må omfatte et helt rom og være ekte.

Firmaet kan være f.eks; "Stylist til bryllup, fest og karneval" - utenom hårklipp - for da kommer frisørreglene inn, antar jeg. det kan være bordekking, annonselaging, små trykksaker etc. etc.

Gjest Nosferatü
Skrevet

Har du gjennomført en markdsanalyse og utarbeidet en plan? Konkurrenter?

Ikke så nøye hvis du ikke skal investere eller leie dyrt.

Skrevet

Har du gjennomført en markdsanalyse og utarbeidet en plan? Konkurrenter?

Ikke så nøye hvis du ikke skal investere eller leie dyrt.

Jeg tenkte det var greit å bare begynne på et romi huset- for å få opparbeidet en portfolio -det er ikke jeg som skal det :)

Gjest Nosferatü
Skrevet

Jeg tenkte det var greit å bare begynne på et romi huset- for å få opparbeidet en portfolio -det er ikke jeg som skal det :)

Viktig at rommet brukes kun til næring, ellers kan det bli problem med fradrag.

Jeg tipper 20.000 pr år kan trekkes fra som "husutgifter" dvs telefon, strøm, husleie, vask osv. Husk å føre opp inventaret som utgift, du trenger ikke kjøpe nytt hvis du har kvitteringer som ikke er for gamle, ca 20% trekk pr år for alder tror jeg går fint. Utgifter til nytt vindu, ventil, luftkondijonering osv er fint å frøre til fradrag.

Skrevet

Viktig at rommet brukes kun til næring, ellers kan det bli problem med fradrag.

Jeg tipper 20.000 pr år kan trekkes fra som "husutgifter" dvs telefon, strøm, husleie, vask osv. Husk å føre opp inventaret som utgift, du trenger ikke kjøpe nytt hvis du har kvitteringer som ikke er for gamle, ca 20% trekk pr år for alder tror jeg går fint. Utgifter til nytt vindu, ventil, luftkondijonering osv er fint å frøre til fradrag.

Rommet er i vårt hus, og det er da antagelig dattern som skal ha det - kan vi ikke da bare skrive en slags leiekontrakt?

Gjest Nosferatü
Skrevet

Rommet er i vårt hus, og det er da antagelig dattern som skal ha det - kan vi ikke da bare skrive en slags leiekontrakt?

Jo, hvis datter ikke er medeier i huset. Pass på at leiepris er riktig.

20 kvm kontor uten noe mer = 20 000 i årsleie kanskje? Beløpet bør også ta veien om banken.

Skrevet

Jo, hvis datter ikke er medeier i huset. Pass på at leiepris er riktig.

20 kvm kontor uten noe mer = 20 000 i årsleie kanskje? Beløpet bør også ta veien om banken.

Høres kjekt ut! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...