Prozak Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Det er ikke engler som er overerrepresentert nei. De er gjerne junkies, eller junkies under mer eller mindre rehabilitering. Eller helt nedsausa alkiser, eller begge. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg liker mitt mott bedre: Vi skal bry oss OM og ikke så mye MED .) Men så stemmer jeg også Venstre .) Jajajaja...venstre meg her, og venstre meg der. De er ikke det spøtt bedre enn resten :-) "..................................." 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Som de som sender ungene ut på gata for å tigge? Man behøver ikke dra til Asia eller et u-land for å finne eksempler på barnearbeid. Det finnes i Norge også..... Desuten er tigging for mange selvvalgt (de takker nei til andre tilbud fra kommunen) - for ikke å snakke om alle utlendinger som kommer hit for å tigge. For hvorfor jobbe for en "vanlig" betaling i det landet de kommer fra, når de kan reise hit i ferien for å tjene en ekstra årslønn eller to ved å tigge på gaten her..?? Man løser IKKE et slikt problem ved å gjøre dette til lovlig "business", men man skaper derimot problemer for mange andre i tillegg. Men nå er det jo bare å rusle en tur fra Nationalteatret til OsloS, og man vil sikkert klare å telle minst 20 tiggere. Du vil enkelt se på 100 % av disse at de er junkies. Tviler på at det noen gang vil bli noe problem i Norge at vanlige folk nedverdiger seg til å sende unga sine til Karl Johan for å tigge, ei heller at de setter seg der sjøl. Det skulle bare mangle at disse stakkarne ikke skal bil forfulgt av politiet fordi de skaffer seg penger til dop i stedet for å selge ræva si eller knærte ruter. Vi vil heller ikke se noen forskjell i bybildet etter dette vedtaket enn før. Det florerer av tiggere i hovedstaden, noe det har gjort så lenge jeg kan huske, og trenden har de siste årene gått mot at det blir flere og flere - til tross for forbudet. Tigging er bare et symtom på det virkelige problemet - nemlig en sykdom kalt narkotikaavhengihet. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Høres undelig ut all den stund man vasser i tiggere når man rusler en tur i Tigerstaden. Før var det i det minste norske fylliker/knarkere som maste om penger, men nå snkker de ikke norsk en gang. Det virker som om det hele er organisert nå. Ikke for at loven funker noe særlig nå, men muligheten for å ta tak i problemet ligger i hvert fall der. Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene utlendinger har tigget penger av meg. Høres ikke ut som om du ferdes spesielt mye i Oslo. 0 Siter
Altman Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jajajaja...venstre meg her, og venstre meg der. De er ikke det spøtt bedre enn resten :-) "..................................." Nei, men de står ihvertfall for en ideologi det går an å identifsiere seg med. Sponheim må bare bort først. 0 Siter
Altman Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 I all verden - er du her også? Har ikke du vært borte (fra DOL) fryktelig lenge da, eller er det bare jeg som er sløv? :-) "..................................." Jeg har vært borte lenge, ja - med ett par sporadiske innlegg. Men det utelukker selvsagt ikke at du er sløv 0 Siter
Goliath Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Skrevet 29. juli 2005 Jeg synes det er helt greit jeg, med de tiggerne som sitter på fortauet med ei skål foran seg. Det var slik det var i gamle dager. Da hender det jeg slenger i en mynt. De som går rundt på gata synes jeg er lettere irriterende, men jeg har aldri vært plaget nok av dem til at det kunne falle meg inn å forby det. "................................." Det største problemet er jo at hvis vi legaliserer dette, så vil Norge oversvømmes av tiggere fra utlandet.... 0 Siter
Goliath Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Skrevet 29. juli 2005 Men nå er det jo bare å rusle en tur fra Nationalteatret til OsloS, og man vil sikkert klare å telle minst 20 tiggere. Du vil enkelt se på 100 % av disse at de er junkies. Tviler på at det noen gang vil bli noe problem i Norge at vanlige folk nedverdiger seg til å sende unga sine til Karl Johan for å tigge, ei heller at de setter seg der sjøl. Det skulle bare mangle at disse stakkarne ikke skal bil forfulgt av politiet fordi de skaffer seg penger til dop i stedet for å selge ræva si eller knærte ruter. Vi vil heller ikke se noen forskjell i bybildet etter dette vedtaket enn før. Det florerer av tiggere i hovedstaden, noe det har gjort så lenge jeg kan huske, og trenden har de siste årene gått mot at det blir flere og flere - til tross for forbudet. Tigging er bare et symtom på det virkelige problemet - nemlig en sykdom kalt narkotikaavhengihet. Forbudet gjør at politiet enkelt kan ta tak i de tiggerne som gjør det til en "business". De fleste av disse kommer fra utlandet, og legaliserer vi det så vil det skape et nytt og større problem. Ikke minst vil det først og fremst da gå ut over de tiggerne vi har fra før... 0 Siter
Goliath Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Skrevet 29. juli 2005 Unger som blir sendt ut på gata i Oslo av foreldrene for å tigge er jaggu ikke noen betydelig andel av tiggerne. Dessuten - hvis folk var mindre idioter, og sluttet å gi penger til tiggere, så ville problemet i stor grad løst seg selv. ".................................." Årsaken til at det ikkee r noe større problem nå, er jo at politiet fjernet dem med henvisning til det lovverket vi faktisk har (men nå ønsker å fjerne). Det var spesielt sigøynere som sendte ungene på gata for å tigge - eller satt der med spebarnet på armen. Fjerner vi politiets muligheter til å fjerne disse, så øker vi problemet - og vi vil oppleve stor økning i utenlandske tiggere. Dette vil også gå ut over de "norske" tiggerne som nå får lov til å tigge, til tross for lovverket. Som de norske horene, vil disse bli fordrevet av utenlandske tiggere. 0 Siter
Goliath Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Skrevet 29. juli 2005 Høres undelig ut all den stund man vasser i tiggere når man rusler en tur i Tigerstaden. Før var det i det minste norske fylliker/knarkere som maste om penger, men nå snkker de ikke norsk en gang. Det virker som om det hele er organisert nå. Ikke for at loven funker noe særlig nå, men muligheten for å ta tak i problemet ligger i hvert fall der. Slik lovverket nå er så har politiet anledning til å reagere når de finner det hensiktsmessig. Norske tiggere får normalt sett lov til å tigge, men politiet griper inn overfor det de anser som organisert tigging - eller der det kan se ut som om barn missbrukes. Det var en del sigøynere som gjorde dette til "big business" tidligere, men de ble fjernet av politiet. Lar vi dette bli en "rettighet", så vil vi oversvømmes av utenlandske tiggere - som også vil fordrive de norske, slik de gjorde med horene. 0 Siter
Gjest trøtt i dag Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Det største problemet er jo at hvis vi legaliserer dette, så vil Norge oversvømmes av tiggere fra utlandet.... Det har jeg ikke tenkt på. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Men nå er det jo bare å rusle en tur fra Nationalteatret til OsloS, og man vil sikkert klare å telle minst 20 tiggere. Du vil enkelt se på 100 % av disse at de er junkies. Tviler på at det noen gang vil bli noe problem i Norge at vanlige folk nedverdiger seg til å sende unga sine til Karl Johan for å tigge, ei heller at de setter seg der sjøl. Det skulle bare mangle at disse stakkarne ikke skal bil forfulgt av politiet fordi de skaffer seg penger til dop i stedet for å selge ræva si eller knærte ruter. Vi vil heller ikke se noen forskjell i bybildet etter dette vedtaket enn før. Det florerer av tiggere i hovedstaden, noe det har gjort så lenge jeg kan huske, og trenden har de siste årene gått mot at det blir flere og flere - til tross for forbudet. Tigging er bare et symtom på det virkelige problemet - nemlig en sykdom kalt narkotikaavhengihet. Jeg tror faktisk du tar litt feil her. Der jeg går fra t-banen til jobb (som er ca 100 meter), holder det til hver dag en liten familie som har gjort tigging til sport. Så på nyhetene i går vedr forslaget til Dørum, og han narkomane som stod fram der, støtta selvsagt ikke forslaget. Ja jøss, sier jeg bare. Selvfølgelig ikke - han er jo en av dem som er svært ubehagelige og kan opptre truende. Jeg ser hva hver bidige dag. Jeg ser at Dørum har et poeng i det han sier, men er likevel i tvil om at dette er løsninga. 0 Siter
Sør Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Problemet er ikke tigging, men fattigdom og/eller narkotikamisbruk. Det er FLOTT at flere i samfunnet får se hvordan den andre delen lever. At du ønsker å stikke hodet i sanden er faktisk en skam. 0 Siter
Goliath Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Skrevet 29. juli 2005 Problemet er ikke tigging, men fattigdom og/eller narkotikamisbruk. Det er FLOTT at flere i samfunnet får se hvordan den andre delen lever. At du ønsker å stikke hodet i sanden er faktisk en skam. Der kom personkarakteristikken igjen ser jeg :-) Ditt problem er at du ikke klarer å se helheten og konsekvensene. Legaliser tigging, og det går ut over de i Norge som allerede har det ille. Utenlandske tiggere vil fordrive de norske - på samme måte som det som ble gjort vedrørende horene. Legalisert tigging vil bli nok en ny måte å importere utenlandsk "søppel" på..... Problemet du viser til løses selvfølgelig ikke gjennom å legalisere tigging - tvert om. 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg tror faktisk du tar litt feil her. Der jeg går fra t-banen til jobb (som er ca 100 meter), holder det til hver dag en liten familie som har gjort tigging til sport. Så på nyhetene i går vedr forslaget til Dørum, og han narkomane som stod fram der, støtta selvsagt ikke forslaget. Ja jøss, sier jeg bare. Selvfølgelig ikke - han er jo en av dem som er svært ubehagelige og kan opptre truende. Jeg ser hva hver bidige dag. Jeg ser at Dørum har et poeng i det han sier, men er likevel i tvil om at dette er løsninga. "og han narkomane som stod fram der, støtta selvsagt ikke forslaget. Ja jøss, sier jeg bare. Selvfølgelig ikke - han er jo en av dem som er svært ubehagelige og kan opptre truende." Eh....da burde han jo STØTTET forslaget, iom. at han ikke ville risikere å bli hanket inn a politiet hvis forbudet forsvant...? ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har vært borte lenge, ja - med ett par sporadiske innlegg. Men det utelukker selvsagt ikke at du er sløv Selvfølgelig ikke :-) ".............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Nei, men de står ihvertfall for en ideologi det går an å identifsiere seg med. Sponheim må bare bort først. Bah - det er kun fordi de er noen små knøtter nå. Gi dem 20% oppslutning, og du skal se politikken endrer seg. "....................................." 0 Siter
Gjest printa Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 "Legaliser problemene først, og fjærn dem siden." Du fjerner ikke tigging før du fjerner heroinen. Altså: Aldri. Man kan ha forbud så mye man vil, men med mindre vi vil ha et gestapo-politi som går rundt i gatene og bruker ressurser på å arrestere junkies og putte dem på glattcella, så vil det alltid finnes. ".................................." Ja* det er nok et sammensatt problem. Noe jeg har vanskelig for å skjønne rekkevidden av, som attpåtil er utenbys fra. Mitt forslag: er å hjelpe tiggerne bort fra gata, fremfor å legalisere det. ;-) 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Ja* det er nok et sammensatt problem. Noe jeg har vanskelig for å skjønne rekkevidden av, som attpåtil er utenbys fra. Mitt forslag: er å hjelpe tiggerne bort fra gata, fremfor å legalisere det. ;-) "Mitt forslag: er å hjelpe tiggerne bort fra gata, fremfor å legalisere det." Tja...det er ihvertfall komplekst. Vi snakker gjerne om folk som er hektet på heroin, som bor på hospits og får akkurat nok sosialstønad til å ha tak over hodet (noen av dem). Det de har til overs, i tillegg til penger de får inn ved tigging, går til heroin (evt. andre ting). Og da må det tigges ganske mye. Nå er ikke jeg oppdatert på prisene for tiden, men i min ungdom kostet et skudd rundt 800,-. Trenger man et par om dagen (eller bare ett), så snakker vi om rimelig mye penger. Å "få dem vekk fra gata" involverer ganske mye. "..................................." 0 Siter
Gjest printa Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 "Mitt forslag: er å hjelpe tiggerne bort fra gata, fremfor å legalisere det." Tja...det er ihvertfall komplekst. Vi snakker gjerne om folk som er hektet på heroin, som bor på hospits og får akkurat nok sosialstønad til å ha tak over hodet (noen av dem). Det de har til overs, i tillegg til penger de får inn ved tigging, går til heroin (evt. andre ting). Og da må det tigges ganske mye. Nå er ikke jeg oppdatert på prisene for tiden, men i min ungdom kostet et skudd rundt 800,-. Trenger man et par om dagen (eller bare ett), så snakker vi om rimelig mye penger. Å "få dem vekk fra gata" involverer ganske mye. "..................................." Dette har du sikkert mer greie på en meg. Kommer fra en trygg liten bygd i utkant Norge, og ser problemet kun når jeg er i Oslo. Jeg skjønner at det er et komplekst problem. Leste eksempelvis at utlendinger som er utvist fra Norge, lever på gata, til de blir "utkasta". Var innom Oslo denne uka på en flott konsert. På vei hjem derfra, dagen etter, på T-banen kom det en liten kar bort til meg og ville ha penger. Ikke pågående, sådan, men ekkelt. Så "tigging" som problem omhandler nok litt mer enn de som er avhengig av narkotika. Lurer bare på hvor grensen mellom det å legalisere "tigginga" og iverksettelsen av sosialpolitiske tiltak (hjelpe "tiggerne" bort fra problemet), skal gå? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.