Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  printa skrev (På 29.7.2005 den 13.50):

Dette har du sikkert mer greie på en meg. Kommer fra en trygg liten bygd i utkant Norge, og ser problemet kun når jeg er i Oslo.

Jeg skjønner at det er et komplekst problem. Leste eksempelvis at utlendinger som er utvist fra Norge, lever på gata, til de blir "utkasta". Var innom Oslo denne uka på en flott konsert. På vei hjem derfra, dagen etter, på T-banen kom det en liten kar bort til meg og ville ha penger. Ikke pågående, sådan, men ekkelt.

Så "tigging" som problem omhandler nok litt mer enn de som er avhengig av narkotika.

Lurer bare på hvor grensen mellom det å legalisere "tigginga" og iverksettelsen av sosialpolitiske tiltak (hjelpe "tiggerne" bort fra problemet), skal gå?

Vel - tigging blant narkomane er, som andre har påpekt her, rimelig nære legalisert i Oslo.

Og de fleste som spør om penger er ikke ubehagelige. Hvis man synes det er fryktelig fælt at et shabby individ kommer bort og spør om du har småpenger, så bør man kanskje holde seg unna byen. De få tilfellene med pågående tiggere setter på ingen måte noen presedens, og de aller fleste godtar et nei uten å mase mer om det.

".................................."

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• Goliath

8

• Altman

5

• flisa

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest printa
Skrevet
  Prozak skrev (På 29.7.2005 den 14.04):

Vel - tigging blant narkomane er, som andre har påpekt her, rimelig nære legalisert i Oslo.

Og de fleste som spør om penger er ikke ubehagelige. Hvis man synes det er fryktelig fælt at et shabby individ kommer bort og spør om du har småpenger, så bør man kanskje holde seg unna byen. De få tilfellene med pågående tiggere setter på ingen måte noen presedens, og de aller fleste godtar et nei uten å mase mer om det.

Vel, som sagt: Dette kan du bedre enn meg.

Men, jeg holder meg på ingen måte vekk fra Oslo. Å komme til "tiggerstaden" - er ren rekreasjon.

Og

*småpenger, har jeg ikke*

Skrevet
  printa skrev (På 29.7.2005 den 14.09):

Vel, som sagt: Dette kan du bedre enn meg.

Men, jeg holder meg på ingen måte vekk fra Oslo. Å komme til "tiggerstaden" - er ren rekreasjon.

Og

*småpenger, har jeg ikke*

"*småpenger, har jeg ikke*"

Ikke jeg heller. Jeg gir ikke til tiggere, med mindre det er noen jeg kjenner.

Jeg er en annen
Skrevet

Et bra forslag av i alle fall følgende grunner:

1. Loven har uansett ikke vært handhevet i praksis.

2. Pågående/truende tigging vil fortsatt rammes av loven.

3. Mht. utenlandske tiggere er det først og fremst trafficing som er problemet og bakmennene som må tas.

4. Det er bra at symptomene på sosiale problemer ikke forsøkes skjult gjennom lovverket.

Jeg er en annen
Skrevet
  flisa skrev (På 28.7.2005 den 12.08):

Dørum sier ikek at det er greit at rike Norge har tiggere, husk det. Men tror du det hjelper at vi skjuler elendigheten?

Ville mye heller hatt et forbud mot telefonsalg til privatpersoner.

"Ville mye heller hatt et forbud mot telefonsalg til privatpersoner."

Eing. Eller alle mulige idioter som skal selge deg mobiltelefoner eller hva enn på offentlig sted. De er mye mer irriterende og pågående enn tiggere.

Skrevet
  ShitDiddelyDo skrev (På 29.7.2005 den 0.25):

Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene utlendinger har tigget penger av meg.

Høres ikke ut som om du ferdes spesielt mye i Oslo.

Jeg var på ferie i Oslo i mai. Det var et flertall av tiggerne som var ikkenorske.

Skrevet
  ShitDiddelyDo skrev (På 29.7.2005 den 0.25):

Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene utlendinger har tigget penger av meg.

Høres ikke ut som om du ferdes spesielt mye i Oslo.

er ikke mye i oslo selv, men uansett siden dette svaret kommer to dager etter tråden så må jeg si meg enig, de tiggerne jeg traff på var urnorske! :-)

Gjest midia
Skrevet
  nick skrev (På 28.7.2005 den 10.37):

Høres undelig ut all den stund man vasser i tiggere når man rusler en tur i Tigerstaden. Før var det i det minste norske fylliker/knarkere som maste om penger, men nå snkker de ikke norsk en gang. Det virker som om det hele er organisert nå. Ikke for at loven funker noe særlig nå, men muligheten for å ta tak i problemet ligger i hvert fall der.

Var i Oslo for 2 uker siden å traff ikke en eneste utenlandsk tigger.

En gang var det en som var pågående (det var i ei bakgate) han gikk rett opp i nesa på oss og sa ei hel regle om at han var verken innbruddstyv,morder,veskenapper m.m..

Ellers så satt de der med sine kopper.

På kvelden gikk det en søt gutt langs benkene ved spikersuppa å spilte en "trudelutt" på munnspill samtidig som han holdt fram koppen sin.

Følte ikke noe pågående tigging vi nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...