Gjest sweet honey Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jeg har vært allergisk mot bjørkepollen de siste årene. Mye plaget med tett nese og kløende øyne, men sesongen varer jo ikke så lenge så det er til å leve med. Men nå i det siste har jeg begynt å merke at jeg har fått kryssallergi. Jeg får prikking og kløe i munnen hvis jeg spiser epler, kiwi, nøtter og enkelte andre frukter. Det er ikke så kraftige symptomer, men nok til at det er litt ubehagelig. Bør jeg gjøre noe med dette? Finnes det medisiner? Og det jeg lurer mest på: kan det være farlig hvis jeg spiser noe jeg reagerer på? Kan jeg plutselig få en kraftig reaksjon? Eller kan jeg bare fortsette å spise det jeg vil siden symptomene er såpass milde? Det er jo ikke bra hvis jeg ikke kan spise frukt... Håper på svar fra deg som kan noe om dette eller kanskje har noen erfaringer selv. 0 Siter
sheba Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Hei, høres akkurat ut som min historie. Jo mer du utsetter deg for disse matvarene jo verre vil det bli, spesiellt nøtteallergi er farlig ( jeg havnet på sykehuset en gang).. Dette kryssreagerer også med kiwi, moreller, kirsebær, epler osv. såkalte steinfrukter. jeg kan heller ikke ha gulrøtter.. vet det finnes noe vaksine nå, men denne bahandlingen må nøye overvåkes av lege siden den kan forårsake sterke allergiske reaksjoner, men ettersom jeg har lest så er mange fornøyde med det. Selvfølgelig bør du snakke med legen din om dette, jeg fikk adrenalin sprøyte som nødhjelp, men det er også fordi jeg blir syk av vepsestikk (det hører ikke sammen med pollenallergi).. Rådet mitt vil være at du holder deg langt unna disse tingene som gir deg ubehag, iallfall til du har snakket med legen din. Noen har disse kryssallergiene kun i pollensesongen, mens andre igjen har det hele året.. Lykke til:-) 0 Siter
amber sun Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Ja, det der kjenner jeg til. Begynte med bjørkepollen, nå har jeg hele sesongen med or/hassel, bjørk, gress og burot. Festlig (not). Dessuten har jeg også fått økt allergi mot kryssmatvarene, så epler må jeg avstå helt fra. I tillegg paranøtter. Det gjør meg ingenting å avstå fra det ,det er masse frukt og grønt en kan spise som ikke virker sånn. Melon, banan, fersken, ananas osv. Det er frukt jeg ikke reagerer på. 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Hei, høres akkurat ut som min historie. Jo mer du utsetter deg for disse matvarene jo verre vil det bli, spesiellt nøtteallergi er farlig ( jeg havnet på sykehuset en gang).. Dette kryssreagerer også med kiwi, moreller, kirsebær, epler osv. såkalte steinfrukter. jeg kan heller ikke ha gulrøtter.. vet det finnes noe vaksine nå, men denne bahandlingen må nøye overvåkes av lege siden den kan forårsake sterke allergiske reaksjoner, men ettersom jeg har lest så er mange fornøyde med det. Selvfølgelig bør du snakke med legen din om dette, jeg fikk adrenalin sprøyte som nødhjelp, men det er også fordi jeg blir syk av vepsestikk (det hører ikke sammen med pollenallergi).. Rådet mitt vil være at du holder deg langt unna disse tingene som gir deg ubehag, iallfall til du har snakket med legen din. Noen har disse kryssallergiene kun i pollensesongen, mens andre igjen har det hele året.. Lykke til:-) Nøtteallergi er visst skummelt,det, skjønner jeg. Sist jeg hev i meg noen nøtter ble jeg liggende med pustevansker og hjerteklapp i en times tid etterpå. "...................................." 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Nøtteallergi er visst skummelt,det, skjønner jeg. Sist jeg hev i meg noen nøtter ble jeg liggende med pustevansker og hjerteklapp i en times tid etterpå. "...................................." Ja, det er skummelt. Sønnen min på 3 er allergisk mot peanøtter. Storesøster på 15 skulle smøre en skive til lillebror. Men det hun ikke tenkte på var at hun ikke skulle bruke samme kniv som hun smørte på sin egen skive med peanøttsmør. Han fikk store problemer med pusten, og følte stor ubehag. Kastet vel også opp litt. Han har astma, så vi ga ekstra med det og var ute i frisk luft til det værste ga seg. Vi var langt opp på fjellet. Nå er peanøttsmøret kastet, og det kjøpes ikke igjen. 0 Siter
sheba Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Nøtteallergi er visst skummelt,det, skjønner jeg. Sist jeg hev i meg noen nøtter ble jeg liggende med pustevansker og hjerteklapp i en times tid etterpå. "...................................." da burde du holde deg helt unna. Jeg havna på akutten med blålys og det hele etter å kun ha tygd på ei hasselnøtt, som jeg spytta ut når jeg skjønte hva det var. (Det var ei kake som skulle være nøttefri på en kafe`). Men allergien min har resultert i at jeg må bake alt brød selv, om du leser på brødposer/sjokolade etc står det ofte: kan inneholde spor av nøtter, sikkert ikke ofte det skjer men jeg ble vettaskremt etter den ene gangen, ikke særlig behagelig når du ikke får puste og du har en hvilepuls på rundt 200!:-) 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 da burde du holde deg helt unna. Jeg havna på akutten med blålys og det hele etter å kun ha tygd på ei hasselnøtt, som jeg spytta ut når jeg skjønte hva det var. (Det var ei kake som skulle være nøttefri på en kafe`). Men allergien min har resultert i at jeg må bake alt brød selv, om du leser på brødposer/sjokolade etc står det ofte: kan inneholde spor av nøtter, sikkert ikke ofte det skjer men jeg ble vettaskremt etter den ene gangen, ikke særlig behagelig når du ikke får puste og du har en hvilepuls på rundt 200!:-) Ja, nøtteallergi er ikke til å stole på. Da er det bedre å gjøre som du for å være på den helt sikre siden. Kan ikke ta noen sjangs når det er så ille. Sønnen min er allergisk mot peanøtter, og har reagert ganske ille to ganger. Sist gang var det en som brukte samme kniven som det var blitt smurt en skive med peanøttsmør til å smøre hans skive med leverposte. Det var ikke noe særlig ok. Men ikke så ille at vi måtte oppsøke lege. Men kan det være spor av nøtter i brød også? Det visste jeg ikke. 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Ja, nøtteallergi er ikke til å stole på. Da er det bedre å gjøre som du for å være på den helt sikre siden. Kan ikke ta noen sjangs når det er så ille. Sønnen min er allergisk mot peanøtter, og har reagert ganske ille to ganger. Sist gang var det en som brukte samme kniven som det var blitt smurt en skive med peanøttsmør til å smøre hans skive med leverposte. Det var ikke noe særlig ok. Men ikke så ille at vi måtte oppsøke lege. Men kan det være spor av nøtter i brød også? Det visste jeg ikke. Til å spøke med skulle det stå. 0 Siter
sheba Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Ja, nøtteallergi er ikke til å stole på. Da er det bedre å gjøre som du for å være på den helt sikre siden. Kan ikke ta noen sjangs når det er så ille. Sønnen min er allergisk mot peanøtter, og har reagert ganske ille to ganger. Sist gang var det en som brukte samme kniven som det var blitt smurt en skive med peanøttsmør til å smøre hans skive med leverposte. Det var ikke noe særlig ok. Men ikke så ille at vi måtte oppsøke lege. Men kan det være spor av nøtter i brød også? Det visste jeg ikke. Joda, på mange av posene står det dette. Sjekker det meste av innholdsfortegnelsen når jeg handler etter den opplevelsen.. Vil for all del ikke skremme deg, men bedre føre var sier nå jeg:-) Om han er så allergisk burde du høre med legen om adrenalin sprøyte, de nye setter du rett i låret igjennom klær og det hjelper raskt om ulykken skulle være ute.. 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Joda, på mange av posene står det dette. Sjekker det meste av innholdsfortegnelsen når jeg handler etter den opplevelsen.. Vil for all del ikke skremme deg, men bedre føre var sier nå jeg:-) Om han er så allergisk burde du høre med legen om adrenalin sprøyte, de nye setter du rett i låret igjennom klær og det hjelper raskt om ulykken skulle være ute.. Da skal jeg sjekke ennå bedre heretter. Skal også høre med legen ang. sprøyte neste gang vi skal dit. Synes det er ganske skremmende med denne allergien. For selv om vi alltid passer på som best vi kan, er det ikke alltid like lett. Og han er ikke sammen oss hele tiden heller. Han vet jo selv at han ikke skal spise nøtter, men han skjønner jo så klart ikke at det kan være spor av det i så mange andre varer. .( Men heretter skal jeg sjekke ennå bedre på matvarene. 0 Siter
cecily Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Så lenge du får reaksjoner i munnen allerede nå, bør du holde deg unna slikt fremover. I verste tilfelle kan du gå i anafylaktisk sjokk, noe som er livstruende. Det er ikke noe du lurer på skjer, det kommer som en bombe og du er ikke i tvil. Det er slett ikke sikkert det vil skje noen gang, selv om du skulle spise nøtter eller andre allergener, men det som er skummelt er at en aldri vet om eller når en går fra å være allergisk til hyperallergisk. Det hender jeg faller for fristelsen og spiser noe jeg vet jeg må holde meg unna, fersken f.eks. Jeg angrer i samme sekund og i en god stund, det klør noe så grønnjævelig at jeg tror jeg skal forgå der og da. Heldigvis har jeg aldri trengt annen behandling enn antihistaminer og en god slump selvmedlidelse. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Ja, det der kjenner jeg til. Begynte med bjørkepollen, nå har jeg hele sesongen med or/hassel, bjørk, gress og burot. Festlig (not). Dessuten har jeg også fått økt allergi mot kryssmatvarene, så epler må jeg avstå helt fra. I tillegg paranøtter. Det gjør meg ingenting å avstå fra det ,det er masse frukt og grønt en kan spise som ikke virker sånn. Melon, banan, fersken, ananas osv. Det er frukt jeg ikke reagerer på. Akkurat sånn som han jeg bor med! Han har tatt tester for over 30 000 for å finne ut alt han e allergisk mot! =) 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 da burde du holde deg helt unna. Jeg havna på akutten med blålys og det hele etter å kun ha tygd på ei hasselnøtt, som jeg spytta ut når jeg skjønte hva det var. (Det var ei kake som skulle være nøttefri på en kafe`). Men allergien min har resultert i at jeg må bake alt brød selv, om du leser på brødposer/sjokolade etc står det ofte: kan inneholde spor av nøtter, sikkert ikke ofte det skjer men jeg ble vettaskremt etter den ene gangen, ikke særlig behagelig når du ikke får puste og du har en hvilepuls på rundt 200!:-) Jeg holder meg i utg.punktet unna hasselnøtter, ja. Men om det er litt av det, så merker jeg ikke noe til det - jeg må hive i meg en brukbar mengde "rene" nøtter før jeg merker noe. Andre nøtter har jeg ingen problemer med - ennå :-/ Sist helg var jeg på fest, og gjorde den store feilen å ta et par nektarin-biter fra et fat. Hevelsen i halsen gikk ikke bort før utpå formiddagen etter. "...................................." 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jeg holder meg i utg.punktet unna hasselnøtter, ja. Men om det er litt av det, så merker jeg ikke noe til det - jeg må hive i meg en brukbar mengde "rene" nøtter før jeg merker noe. Andre nøtter har jeg ingen problemer med - ennå :-/ Sist helg var jeg på fest, og gjorde den store feilen å ta et par nektarin-biter fra et fat. Hevelsen i halsen gikk ikke bort før utpå formiddagen etter. "...................................." Kan nok stemme det:-/ 0 Siter
sheba Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jeg holder meg i utg.punktet unna hasselnøtter, ja. Men om det er litt av det, så merker jeg ikke noe til det - jeg må hive i meg en brukbar mengde "rene" nøtter før jeg merker noe. Andre nøtter har jeg ingen problemer med - ennå :-/ Sist helg var jeg på fest, og gjorde den store feilen å ta et par nektarin-biter fra et fat. Hevelsen i halsen gikk ikke bort før utpå formiddagen etter. "...................................." hvorfor ikke sette seg inn i hva som kryssreagerer før katastrofen intreffer? Tydelig at du er utsatt med dette og de fleste stenfrukter kryssreagerer med nøtter:-) en liten smakebit viser deg snart om det er rett eller feil matsort.. 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Kan nok stemme det:-/ Eh? "................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 hvorfor ikke sette seg inn i hva som kryssreagerer før katastrofen intreffer? Tydelig at du er utsatt med dette og de fleste stenfrukter kryssreagerer med nøtter:-) en liten smakebit viser deg snart om det er rett eller feil matsort.. Jepp - jeg har oppdaget litt opp gjennom årene :-) Jeg kan ikke spise epler (med unntak av grønne epler), fersken eller pærer. Nå også, selvfølgelig, nektarin. Og hasselnøtter. Bortsett fra det, så har jeg ikke merket noen problemer med frukt. "................................." 0 Siter
sheba Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Jepp - jeg har oppdaget litt opp gjennom årene :-) Jeg kan ikke spise epler (med unntak av grønne epler), fersken eller pærer. Nå også, selvfølgelig, nektarin. Og hasselnøtter. Bortsett fra det, så har jeg ikke merket noen problemer med frukt. "................................." allergi er no herk!! :-) hehe men ellers har vi det ganske bra tror jeg ;-) 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 allergi er no herk!! :-) hehe men ellers har vi det ganske bra tror jeg ;-) Joda, man skal ikke klage. Men så har man jo pollenallergien, da. Og liktåa. Og isjasen, tennisalbuen og vannet i kneet. For ikke å snakke om skattenivået, avgiftene og vintertiden. :-) "..................................." 0 Siter
sheba Skrevet 28. juli 2005 Skrevet 28. juli 2005 Joda, man skal ikke klage. Men så har man jo pollenallergien, da. Og liktåa. Og isjasen, tennisalbuen og vannet i kneet. For ikke å snakke om skattenivået, avgiftene og vintertiden. :-) "..................................." Sikkert noe positivt og finne også?? ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.