annemax Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Gutten min på 9 mnd reagerer med utslett og diare når han får melk. Jeg bruker nå morsmelk og Nutramigen til ham og dette funger helt fint. Han reagerer også på eple, aprikos og bringebær - da bare med diare. Jeg har ikke prøvd så mye ny mat til ham så det er mulig det viser seg at han reagerer på flere matsorter. Jeg gikk til lege med ham for å få råd om hvordan jeg burde gå frem når det gjalt melkeallergien hans - om det var nødvendig å teste han for dette. Jeg ville også vite om jeg skulle forsøke å introdisere melk igjen - evt hvor lenge jeg skulle vente. Kan allergien bli verre, og gi mer alvorlige symptomer dersom jeg gir ham melk for å se om han fremdeles reagerer på det? Det samme lurer jeg på med frukten han reagerer på - bør jeg prøve igjen etter en tid? i så fall hvor lenge? Legen hadde ingen konkrete råd til meg - men hendviste meg videre til barneklinikken for utredning... vi må vente i 4 mnd på utredningen. Nå har jeg fått vite at det er vanskelig å påvise allergi på barn - hva kan en utredning gi svar på ? Jeg lurer litt på om det er nødvendig å utrede ham når det er så vanskelig å allergi-teste barn. Når ventetiden er så lang betyr det jo at helsevesnet er "presset" og kanskje noen sykere barn burde få plassen vår ? Jeg ville jo bare ha noen råd... Nå lurer jeg på å spørre en annen lege til råds om hva en kan finne ut ved en utredning - eller om utredningen bør vente til han er eldre og det er lettere å påvise noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19225-allergi-hos-gutt-9-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogstad Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Hei! Jeg har en datter på 10 mnd som har melke allergi. Først så vil jeg si deg at du må IKKE tenke at det er andre som trenger timen på sykehuset mer enn deg. Det er alltid noen som har det værre.. Tenk på din sønn. det er ille nok for han og det er hans beste du bestandig må tenke på.. De utfører en prikk test på små barn , egg og melk.. På min datter ble det ikke hevelse men det oppstod hissig eksem et par timer etter prikk testen, vi går nå på Nutramigen men må bytte til Pepdite, for Nutramigen inneholder faktisk kasein, og det tror jeg at hun reagerer på.. Det er lurt viss du fører en "matlogg" et par uker før du skal på sykehuset slik at de er nødt til og ta deg på alvor (det er ikke alle leger som gjør det). Selv ble jeg møtt av min lege med at hun hadde sett mange andre barn som var værre en Mari. Det er uhørt.. Et godt tips er og ta direkte kontakt med Voksentoppen eller Norges Astma og Allergiforbund på telefon. De yter utmerket service. Jeg vet ikke hvor du bor, men i Sverige har de kommer så mye lenger i tilgjengeligheten i forhold til melkefrie produkter. Her i norge er det mye og hente på en helsekost forretning. Det vanskeligste synes jeg er og få tak i pålegg. Men fleskepølse, banos,sjokoladepålegg(bland selv av m.fritt smør og oboy) Ja, bruk internett og søk (da gjerne på svenske sider,f eks Carlshamnmejeri).Du finner så mye brukbart der. Jeg ønsker deg lykke til. Og igjen : Tenk på din sønns beste.. Det er ille nok for han. Med de beste hilsninger fra Ann Kristin S 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19225-allergi-hos-gutt-9-mnd/#findComment-85152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Kjære annemax Jeg er helt enig med skaogstad - det er klart du skal få en utredning av sønnen din - det er viktig å finne ut om han har kumelkallergi og det er ikke vanskelig å teste selv på små barn. Det kan jo være en intoleranse, f.eks. laktoseintoleranse og da gjelder andre regler for innføring av matvarer enn ved allergi. Du kan lese mer om kumelkallergi og laktoseintoleranse hvis du søker på artikler nederst på siden til venstre. Når det gjelder frukt og bær så tåles det vanligvis etterhvert og særlig i kokt eller bearbeidet form. Det kan du prøve deg frem med. Mye frukt/bær kan lett føre til diare hos små barn så vær forsiktig med mengdene. Du behøver ikke være redd for Nutramigen - det inneholder et hydrolysat av kasein og ikke kasein som kan gi allergi. Nutramigen er den mest brukte av melkeerstatninger til kumelkallergikere og tåles av 95 % av de som reagerer på kumelk - dvs nesten alle. Kumelkallergi er den vanligste matallergien hos spedbarn og det er slett ikke sikkert han reagerer på andre ting selv om han reagerer på melk. Derfor er det viktig å teste for å finne ut om han reagerer på flere ting. De aller fleste kumelkallergikere vokser av seg allergien mot melk i løpet av de 3 - 5 første leveårene. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19225-allergi-hos-gutt-9-mnd/#findComment-85159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.