Gå til innhold

NHD, Jobb og psykisk lidelse


christof

Anbefalte innlegg

Jeg er over 30 år og har vært innlagt på psykriatisk på grunn av depresjoner, angst og selvmords tanker.

Når jeg kom ut fra psykriatisk så var jeg på medisiner som gjorde at jeg ble ganske stor, og jeg var heldig å få meg yrkesrettet attføring så jeg har fått meg en datautdannelse.

Men nå til årsaken at jeg skriver dette. Aetat vil ha meg ut i jobb og jeg har testet meg ut litt i forskjellige yrker slik som vaktmester osv, men den siste jobben min var innen data, og jeg var utplassert en periode der, og da opplevde jeg at hvis det var noen som trengte hjelp til noe og den personen snakket til meg eller hang over meg får å se hva det var jeg gjorde så startet jeg å svette, og ikke bare litt, men så det renner i strie strømmer nedover ansiktet. En ting er å svette på kroppen hvor det ikke synes men en annen ting i ansiktet så det drypper ned på pulten og tastaturet.

Jeg merker at kundene ser rart på meg og tror jeg er på stoff eller noe liggnende. Dette gjør at jeg gruer meg for å starte å jobbe igjen, og jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å takkle dette. Jeg har hatt det slik siden jeg var 16 år, og jeg har prøvd å holdt meg unna situasjoner hvor jeg kan begynne å svette slik men uansett hvor man beveger seg så kommer man jo i kontakt med mennesker. Selv på datarommet hvor det står flere aircondition anlegg og det er iskalt så klarer jeg å svette når noen kommer inn og spør meg om noe.

Når jeg er i en kles butikk og skal handle klær så hender akkurat det samme, og det ender med at jeg drar derfra uten å kjøpe noe fordi jeg svetter så det renner fra ansiktet.

Jeg går forøvrig på efexor 75 mg depot, og jeg vet at man svetter ekstra av denne medisinenen men jeg er like ille uten også, hva kan jeg gjøre med dette da dette er et stort problem for meg sosialt.

Når det er sammlinger slik som nyttårs aften så finner jeg på unskyldninger til kona mi for å holde meg hjemme og slippe å treffe masse mennesker jeg ikke kjenner for da er det værst.

Dette sliter på i og med at aetat vil at jeg skal starte å jobbe med det jeg er utdannet i, men da krever det masse kontakt med forskjellige kunder, og møter osv, og det er noe jeg ikke kommer til å takkle i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en annen

Høres ut som sosial angst. Har du forsøkt terapi i tillegg til medisinene? Du kan lære deg teknikker som gjør at du ikke reagerer på denne måten i disse situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som sosial angst. Har du forsøkt terapi i tillegg til medisinene? Du kan lære deg teknikker som gjør at du ikke reagerer på denne måten i disse situasjonene.

Slik det har vært så har jeg gått til put og har også prøvd å snakke med legen min om dette, men hun går snart av med pensjon så det er ikke så masse svar hun kommer med når det gjelder dette.

Jeg har lest masse bøker om alt som har med angst og depresjoner å gjøre, så har jeg masse NLP også, men jeg klarer ikke å styre tankene mine inn på noe positivt eller morsomt når dette starter, heller ikke før dette starter. Dermed så er det en helt låst situasjon for meg.

Men jeg er ikke redd for å stå foran 50-100 mennesker å snakke om ting, men svette kommer jeg garantert til å gjøre og det er ikke noe gøy, i trenings sammenheng så er det greit men når det ikke er det så er det ikke noe særlig.

Var i en sportsbutikk her i forrige uke for å se på løpesko og det kom en som jobbet der og spurte om jeg trengte hjelp, og det gjorde jeg da jeg over pronerer og trenger sko som er bygget for det. Han ropte på en annen som jobbet der siden han ikke hadde noe greie på det.

Når denne personen da begynte å spørre meg ut om beinstilling osv så merket jeg at jeg startet å svette, og da får jeg egentlig en følelse av nei ikke nå igjen...

Når de ikke hadde sko som passet til meg så takket jeg for hjelpen og gikk vidre for å titte på fiskeutsyr siden det også er noe jeg liker å drive med. Jeg merket da at de to som egentlig jobbet i en annen avdeling av butikken fulgte etter meg og stod og latet som de pratet mens de fulgte med på hva jeg gjorde.

Kanskje ikke så rart når jeg sikkert ser ut som en narkoman med abstinenser når jeg starter å svette så ille at det renner av ansiktet mitt.

Men jeg vet ikke hva slags type behandling som kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...