Gå til innhold

t3 som behandling i lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

hei

jeg har lavt stoffskifte og har hatt det i ca 5 år, bruker tyroksin o.15 per d. med dobbel dose noen ganger i uken, jeg lurer på om behandling med tyroxsin og t3 gir bedre virknig en bare tyrokxsin? jeg har hørt rykter om at det kan være en bedre måte å behandle lavt stoffskifte på men jeg har ikke sett noe konkrete fakta om det enda.

Har du hørt noe om det?

personlig mener jeg at jeg ikke har fullt utbytte med behandlingen med tyroksin slik det er nå, synes jeg har store variasjoner i humør og "ork" til å gjøre ting i løpe av en månde. Det kan slite ganske så mye på min egen verd når jeg i løpe av en månde forandrer innstillling til verden rundt meg i løpe av noen dager.i tilleg har jeg begynt å få en del forandringer i menstruasjons mønstret (lenger blødniger og hyppigere( det var helt normalttidligere)noe jeg tror kan skyldes svigniger i stoffskiftet eller hormonubalanse.

verdiene mine skal ligge innen for det som er normat sier legen min,men hva er egentlig det normale??mine har variert de 2 siste årene med verdier mellom: t4:12 - 24,

tsh:0,09(har vært stabil).

t3:2,3 - 1,8.

på siste måling var det de siste verdiene som var.

hvilke kriterier må være til grunn for at leger skal anbefale en medinisinering med t3 i tillegg til tyroksin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19227-t3-som-behandling-i-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på kombinasjosmetoden i vel 1/2 år nå og føler meg mye bedre. Jeg har og begynt hos homopat og føler at jeg klarer mere, humøret er stabilt og jeg fungerer bedre. Jeg forsto på min endokrinilog at denne behandlingen blir mer og mer vanlig. Han sa og at TSH bør ligge på 0,02 når en er vel regulert, T4 bør ligge rundt 20 når du bare går på thyroksin. Når du går på kombinasjonsbehandlingen er det T3 som styrer og det blir høyere mellom 4 og 5. Da er ikke T4 så viktig. Mine verdier er nå TSH 0,02 - T4 14 og T3 4,4.

Lykke til.

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Generelt gjelder at mange ikke blir tilfredstillende behandlet fordi man lar FT4 ligge for lavt innen normalområdet.Det er vanlig at denne må justeres opp mot 20 før resultatet er bra.T3 behandling er i prinsippet aktuelt for alle både voksne og barn,og verdien av dette må du drøfte med legen din på bakgrunn av hvordan du selv har det,og samkjørt med hvilke verdier du da har på FT4.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...