Gå til innhold

Å, jeg gleder meg til middag/kvelds

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenkte det var en sånn fancy butikk eller noe jeg ;-)

En slik som vi ikke har her på bondelandet hvor jeg bor *smile*

Bor på tjukkeste bondelandet jeg også serru! hehe

Skrevet

Nå har jeg gjort slik du sa, det ble en dæsj med rødvin på.

Gleder meg til maten :-)

Takk for tips.

Åssen smakte det?

Gjest Shira12
Skrevet

Bor på tjukkeste bondelandet jeg også serru! hehe

Åja da så.

Trodde du var en sånn urban doler jeg *flirer* ;-)

Gjest Shira12
Skrevet

Åssen smakte det?

Det smakte nydelig!

Ble så mett at jeg ikke orket og dole engang.

La meg på sofaen og så film istedet.

Skrevet

Takk takk.

Haster ikke.

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves ;-)

Dessuten er jeg så mett nå, at spiser jeg mer, sprekker jeg ;-)

Pesto

1 potte basilikum

par fedd hvitløk (smakssak)

salt (alltid Maldon salt, men det er meg)

pepper (enten hele korn eller nykvernede)

pinjekjerner, 1 neve eller mer (ristes i tørr panne og avkjøles)

parmesan (fersk nyrevet er selvsagt det beste)

GOD olivenolje

hvitløk, pinjekjerner litt salt og pepper knuses i en morter, ha deretter i basilikumbladene, knus masse og jobb opp litt svette i pannen ;) ha i litt olje, knus litt mer, ha i parmesan (jeg bruker halvemengden av pinjekjernene sånn ca. Juster smaken med parmesan, jeg bruker mer pinjekjerner enn parmesan fordi barna mine syns det kan bli litt stram smak. Ha i olje og rør til du får fin saus konsistens. smak evt til med salt og pepper. Du kan selvsagt kjøre alt i en blender, men jeg liker maten litt "rustikk". Og det lukter så deilig i hele kjøkkenet etterpå. Den kan oppbevares på tett glass i noen dager i kjøleskap. Det er innmari godt med ristet brød med tomat og pesto, så den blir fort borte.

Foccacia

30 gr gjær

3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin)

9 dl hvetemel (noen ganger har jeg litt grovere mel i også, det går fint)

2 ts salt

1/2 dl olivenolje

smell alt i sammen som en vanlig deig, egentlig skal alt blandes først også skal du elte inn oljen etterpå, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Elt den i 5 min i maskina etter alt er blandet. Heves i 1,5 - 2 t, til den er dobbelt så stor. Slå den ned elt den og kjevle den ut så den passer i langpanna, heves i 10-15 min, lag fordypninger i deigen med fingrene nesten helt til bunn, dekk med plast og la den heve i ytterligere 1-2 t. Strø over grovt (maldon) salt (evt tørkede urter e.l fyll gjerne hullene med oliven) stenk med olivenolje. Stekes på 225 i 20-25 min.

Til jul kan du lage en vri med litt sukker eller honning i deigen og ha pinjekjerner over istedet. nyyydelig det også.

Skrevet

Nam, det hørtes godt ut! (selv om jeg akkurat har spist _alt_ for mye moussaka...

*sikle*

Gjest Shira12
Skrevet

Pesto

1 potte basilikum

par fedd hvitløk (smakssak)

salt (alltid Maldon salt, men det er meg)

pepper (enten hele korn eller nykvernede)

pinjekjerner, 1 neve eller mer (ristes i tørr panne og avkjøles)

parmesan (fersk nyrevet er selvsagt det beste)

GOD olivenolje

hvitløk, pinjekjerner litt salt og pepper knuses i en morter, ha deretter i basilikumbladene, knus masse og jobb opp litt svette i pannen ;) ha i litt olje, knus litt mer, ha i parmesan (jeg bruker halvemengden av pinjekjernene sånn ca. Juster smaken med parmesan, jeg bruker mer pinjekjerner enn parmesan fordi barna mine syns det kan bli litt stram smak. Ha i olje og rør til du får fin saus konsistens. smak evt til med salt og pepper. Du kan selvsagt kjøre alt i en blender, men jeg liker maten litt "rustikk". Og det lukter så deilig i hele kjøkkenet etterpå. Den kan oppbevares på tett glass i noen dager i kjøleskap. Det er innmari godt med ristet brød med tomat og pesto, så den blir fort borte.

Foccacia

30 gr gjær

3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin)

9 dl hvetemel (noen ganger har jeg litt grovere mel i også, det går fint)

2 ts salt

1/2 dl olivenolje

smell alt i sammen som en vanlig deig, egentlig skal alt blandes først også skal du elte inn oljen etterpå, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Elt den i 5 min i maskina etter alt er blandet. Heves i 1,5 - 2 t, til den er dobbelt så stor. Slå den ned elt den og kjevle den ut så den passer i langpanna, heves i 10-15 min, lag fordypninger i deigen med fingrene nesten helt til bunn, dekk med plast og la den heve i ytterligere 1-2 t. Strø over grovt (maldon) salt (evt tørkede urter e.l fyll gjerne hullene med oliven) stenk med olivenolje. Stekes på 225 i 20-25 min.

Til jul kan du lage en vri med litt sukker eller honning i deigen og ha pinjekjerner over istedet. nyyydelig det også.

Takk for oppskrift, dette må prøves.

Må kjøpe meg en morter først :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Nam, det hørtes godt ut! (selv om jeg akkurat har spist _alt_ for mye moussaka...

*sikle*

Moussaka er godt, spesielt med tzalziki til, og tomat og løk salat.

Nam, dette skal jeg jammen meg lage en kveld.

Alt hjemmelaget såklart *litt stolt* ;-)

Skrevet

Moussaka er godt, spesielt med tzalziki til, og tomat og løk salat.

Nam, dette skal jeg jammen meg lage en kveld.

Alt hjemmelaget såklart *litt stolt* ;-)

Også fetaost!

*nam*

Gjest Shira12
Skrevet

Også fetaost!

*nam*

Åja, hvordan kunne jeg glemme den!?

Gjerne med pitabrød til også.

Mmmmm, nå ble jeg sulten.

Men jeg har lovet pizza til ungene idag, så jeg må vel holde ord..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...