flisa Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 tenkte det var en sånn fancy butikk eller noe jeg ;-) En slik som vi ikke har her på bondelandet hvor jeg bor *smile* Bor på tjukkeste bondelandet jeg også serru! hehe 0 Siter
flisa Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Nå har jeg gjort slik du sa, det ble en dæsj med rødvin på. Gleder meg til maten :-) Takk for tips. Åssen smakte det? 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Bor på tjukkeste bondelandet jeg også serru! hehe Åja da så. Trodde du var en sånn urban doler jeg *flirer* ;-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Åssen smakte det? Det smakte nydelig! Ble så mett at jeg ikke orket og dole engang. La meg på sofaen og så film istedet. 0 Siter
Velouria Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Takk takk. Haster ikke. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves ;-) Dessuten er jeg så mett nå, at spiser jeg mer, sprekker jeg ;-) Pesto 1 potte basilikum par fedd hvitløk (smakssak) salt (alltid Maldon salt, men det er meg) pepper (enten hele korn eller nykvernede) pinjekjerner, 1 neve eller mer (ristes i tørr panne og avkjøles) parmesan (fersk nyrevet er selvsagt det beste) GOD olivenolje hvitløk, pinjekjerner litt salt og pepper knuses i en morter, ha deretter i basilikumbladene, knus masse og jobb opp litt svette i pannen ha i litt olje, knus litt mer, ha i parmesan (jeg bruker halvemengden av pinjekjernene sånn ca. Juster smaken med parmesan, jeg bruker mer pinjekjerner enn parmesan fordi barna mine syns det kan bli litt stram smak. Ha i olje og rør til du får fin saus konsistens. smak evt til med salt og pepper. Du kan selvsagt kjøre alt i en blender, men jeg liker maten litt "rustikk". Og det lukter så deilig i hele kjøkkenet etterpå. Den kan oppbevares på tett glass i noen dager i kjøleskap. Det er innmari godt med ristet brød med tomat og pesto, så den blir fort borte. Foccacia 30 gr gjær 3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin) 9 dl hvetemel (noen ganger har jeg litt grovere mel i også, det går fint) 2 ts salt 1/2 dl olivenolje smell alt i sammen som en vanlig deig, egentlig skal alt blandes først også skal du elte inn oljen etterpå, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Elt den i 5 min i maskina etter alt er blandet. Heves i 1,5 - 2 t, til den er dobbelt så stor. Slå den ned elt den og kjevle den ut så den passer i langpanna, heves i 10-15 min, lag fordypninger i deigen med fingrene nesten helt til bunn, dekk med plast og la den heve i ytterligere 1-2 t. Strø over grovt (maldon) salt (evt tørkede urter e.l fyll gjerne hullene med oliven) stenk med olivenolje. Stekes på 225 i 20-25 min. Til jul kan du lage en vri med litt sukker eller honning i deigen og ha pinjekjerner over istedet. nyyydelig det også. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Nam, det hørtes godt ut! (selv om jeg akkurat har spist _alt_ for mye moussaka... *sikle* 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Pesto 1 potte basilikum par fedd hvitløk (smakssak) salt (alltid Maldon salt, men det er meg) pepper (enten hele korn eller nykvernede) pinjekjerner, 1 neve eller mer (ristes i tørr panne og avkjøles) parmesan (fersk nyrevet er selvsagt det beste) GOD olivenolje hvitløk, pinjekjerner litt salt og pepper knuses i en morter, ha deretter i basilikumbladene, knus masse og jobb opp litt svette i pannen ha i litt olje, knus litt mer, ha i parmesan (jeg bruker halvemengden av pinjekjernene sånn ca. Juster smaken med parmesan, jeg bruker mer pinjekjerner enn parmesan fordi barna mine syns det kan bli litt stram smak. Ha i olje og rør til du får fin saus konsistens. smak evt til med salt og pepper. Du kan selvsagt kjøre alt i en blender, men jeg liker maten litt "rustikk". Og det lukter så deilig i hele kjøkkenet etterpå. Den kan oppbevares på tett glass i noen dager i kjøleskap. Det er innmari godt med ristet brød med tomat og pesto, så den blir fort borte. Foccacia 30 gr gjær 3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin) 9 dl hvetemel (noen ganger har jeg litt grovere mel i også, det går fint) 2 ts salt 1/2 dl olivenolje smell alt i sammen som en vanlig deig, egentlig skal alt blandes først også skal du elte inn oljen etterpå, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Elt den i 5 min i maskina etter alt er blandet. Heves i 1,5 - 2 t, til den er dobbelt så stor. Slå den ned elt den og kjevle den ut så den passer i langpanna, heves i 10-15 min, lag fordypninger i deigen med fingrene nesten helt til bunn, dekk med plast og la den heve i ytterligere 1-2 t. Strø over grovt (maldon) salt (evt tørkede urter e.l fyll gjerne hullene med oliven) stenk med olivenolje. Stekes på 225 i 20-25 min. Til jul kan du lage en vri med litt sukker eller honning i deigen og ha pinjekjerner over istedet. nyyydelig det også. Takk for oppskrift, dette må prøves. Må kjøpe meg en morter først :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Nam, det hørtes godt ut! (selv om jeg akkurat har spist _alt_ for mye moussaka... *sikle* Moussaka er godt, spesielt med tzalziki til, og tomat og løk salat. Nam, dette skal jeg jammen meg lage en kveld. Alt hjemmelaget såklart *litt stolt* ;-) 0 Siter
Gjest Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Moussaka er godt, spesielt med tzalziki til, og tomat og løk salat. Nam, dette skal jeg jammen meg lage en kveld. Alt hjemmelaget såklart *litt stolt* ;-) Også fetaost! *nam* 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Også fetaost! *nam* Åja, hvordan kunne jeg glemme den!? Gjerne med pitabrød til også. Mmmmm, nå ble jeg sulten. Men jeg har lovet pizza til ungene idag, så jeg må vel holde ord.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.