Gjest oioioi Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg var gjennom min andre på et år i dag, og trodde jeg skulle dø, helt seriøst, fatter ikke at noe skal kunne gjøre så vondt! Noen andre som har vært igjennom det her inne? Føler at jeg må høre om andres opplevelser forbundet med denn skrekkens undersøkelse, jeg kaller det terapi! 0 Siter
Pastella Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har vært gjennom det ja. Og det var rett og slett grusomt... Var vondt og ekkelt. Fikk til og med beroligende, men de fikk ikke gjennomgått hele undersøkelsen for det var for vondt! 0 Siter
nick Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Er det den hvor de stikker en slange opp i arslet? 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har vært gjennom det ja. Og det var rett og slett grusomt... Var vondt og ekkelt. Fikk til og med beroligende, men de fikk ikke gjennomgått hele undersøkelsen for det var for vondt! Skjønner ikke at de ikke putter folk i narkose jeg, men tror nok det står noen skrekkadvarsler i mine papirer. Tror legen hadde det mindre morro han også, for en jobb da gitt!! 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Er det den hvor de stikker en slange opp i arslet? Jepp! 0 Siter
Pastella Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Skjønner ikke at de ikke putter folk i narkose jeg, men tror nok det står noen skrekkadvarsler i mine papirer. Tror legen hadde det mindre morro han også, for en jobb da gitt!! ja fytti rakkern... jeg sov mye av tida, men våkna og skreik til når det gjorde vondt 0 Siter
Gjest rekker opp handa Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har, men tok det på Volvat (det kostet bortimot 3000 kr da). Legen og sykepleieren der var så hyggelige og varsomme at det "nesten" ble en behagelig opplevelse! Men innimellom var det vondt (som sterke luftsmerter). Men alt i alt mindre vondt enn jeg hadde trodd, jeg hadde grudd meg veldig. 0 Siter
nick Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Jepp! Den var ikke så ille. Litt kult å se lyset fra slangen gjennom huden. Jeg var bare glad han ikke fant noe galt. Både røntgen av colon og slange ned i halsen var rasende mye mere festlig enn colonskopien. 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 ja fytti rakkern... jeg sov mye av tida, men våkna og skreik til når det gjorde vondt Hvordan i all verden kunne du sove??? 0 Siter
Pastella Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Hvordan i all verden kunne du sove??? Fordi jeg fikk masse beroligende inn i armen... 0 Siter
Gjest tintintin Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Ja, har tatt denne undersøkelsen to ganger. På det sykehuset jeg sogner til er det ikke rutine å gi beroligende ved denne type konsultasjoner så jeg var edru ved begge anledninger. Den første gangen var så ille at jeg må ha fortrengt store deler av det, da jeg skulle inn for andre gang greide jeg nemlig ikke å huske at det var så ille. Vel, hukommelsen kom seg ut i undersøkelsen og jeg kan seriøst skrive under på at dette er det mesy smertefulle jeg noen gang har vært utsatt for, og jeg har vært svært mye dårlig! Fikk forklart av legen at enkelte synes dette ikke gjr vondt i det hele tatt, noen synes det er relativt vondt, et mindretall får slike smerter som jeg opplevde. Handler om hvordan du er skapt så hvis det gjorde så vondt for deg er jeg redd det vil være tilsvarende vondt hvis du må inn ved en senere anledning:-( Selv må jeg gjøre dette hvert tredje år, prøver å koble ut å tenke for mye på det. 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Fordi jeg fikk masse beroligende inn i armen... Å himmel, jeg trodde du fikk sove jeg......... 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Ja, har tatt denne undersøkelsen to ganger. På det sykehuset jeg sogner til er det ikke rutine å gi beroligende ved denne type konsultasjoner så jeg var edru ved begge anledninger. Den første gangen var så ille at jeg må ha fortrengt store deler av det, da jeg skulle inn for andre gang greide jeg nemlig ikke å huske at det var så ille. Vel, hukommelsen kom seg ut i undersøkelsen og jeg kan seriøst skrive under på at dette er det mesy smertefulle jeg noen gang har vært utsatt for, og jeg har vært svært mye dårlig! Fikk forklart av legen at enkelte synes dette ikke gjr vondt i det hele tatt, noen synes det er relativt vondt, et mindretall får slike smerter som jeg opplevde. Handler om hvordan du er skapt så hvis det gjorde så vondt for deg er jeg redd det vil være tilsvarende vondt hvis du må inn ved en senere anledning:-( Selv må jeg gjøre dette hvert tredje år, prøver å koble ut å tenke for mye på det. Det var min andre på et år, siste gangen gikk det ikke bra i det hele tatt, hyperventilerte og ble hysterisk. Denne gangen var jeg så dårlig av fastinga at jeg klarte ikke å bli skikkelig nervøs. Men du verden hvor jeg tilta, husker ikke så mye av det, bare at legen satt å strøk meg på kinnet i all evighet for å få kontakt, stakkars lege, tror han trengte å snakke om det etterpå han også, var ikke noe morro å stå bak å utsette meg for noe som gjorde meg så vondt sa han! Men hva med beroligende da, tror ikke det er brukt på mitt sykehus heller, men det skulle de absolutt gjort! 0 Siter
nick Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Det var min andre på et år, siste gangen gikk det ikke bra i det hele tatt, hyperventilerte og ble hysterisk. Denne gangen var jeg så dårlig av fastinga at jeg klarte ikke å bli skikkelig nervøs. Men du verden hvor jeg tilta, husker ikke så mye av det, bare at legen satt å strøk meg på kinnet i all evighet for å få kontakt, stakkars lege, tror han trengte å snakke om det etterpå han også, var ikke noe morro å stå bak å utsette meg for noe som gjorde meg så vondt sa han! Men hva med beroligende da, tror ikke det er brukt på mitt sykehus heller, men det skulle de absolutt gjort! Faste? Jeg måtte bare ta et klyster rett før, og tut og kjør. Ikke sto han bak heller, jeg lå på ryggen omtrent som i gynekologstol. Hadde ikke vondt overhodet. 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Faste? Jeg måtte bare ta et klyster rett før, og tut og kjør. Ikke sto han bak heller, jeg lå på ryggen omtrent som i gynekologstol. Hadde ikke vondt overhodet. I all verden da, hvilken ferieutgave er det du har vært igjennom da?? Jeg skulle på undersøkelse i går (fredag) og begynte fasten etter kl 24.00 på onsdag, pluss to heftige doser phosphoral (les: tarmtømmings middel) på torsdag, så når fredag kom skranglet knærne voldsomt, og det svimlet heftig i topplokket. Det er jo over en meter slange som skal svinge seg opp igjennom rektum, kan ikke se for meg at det er mulig å bli imponert over lys inni magen? Hmmm, dette skjønner jeg ingenting av, er jeg blitt lurt mon tro? 0 Siter
nick Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 I all verden da, hvilken ferieutgave er det du har vært igjennom da?? Jeg skulle på undersøkelse i går (fredag) og begynte fasten etter kl 24.00 på onsdag, pluss to heftige doser phosphoral (les: tarmtømmings middel) på torsdag, så når fredag kom skranglet knærne voldsomt, og det svimlet heftig i topplokket. Det er jo over en meter slange som skal svinge seg opp igjennom rektum, kan ikke se for meg at det er mulig å bli imponert over lys inni magen? Hmmm, dette skjønner jeg ingenting av, er jeg blitt lurt mon tro? Phosphoralen er kjempemorsom, den prøvde jeg da jeg tok røntgen. Problemet var at jeg ikke fikk tømt meg fullstendig før jeg skulle på sykehuset, så jeg holdt på å drite på meg på veien. Lyset så jeg da han kom med slangen oppunder ribbeina, da dreide han på slangen så lyset kom opp mot huden. Lyste rødt rett i gjennom. Eneste forberedelsene jeg gjorde var ikke noe mat om morgenen, og et (mini?)klyster rett før. Den andre med slange ned i halsen er også en hit. Du ser ut som en fugleunge som blir matet, bortsett fra at du brekker deg konstant. Ikke så farlig siden ingenting kommer opp når slangen er på plass. 0 Siter
Gjest tintintin Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Det var min andre på et år, siste gangen gikk det ikke bra i det hele tatt, hyperventilerte og ble hysterisk. Denne gangen var jeg så dårlig av fastinga at jeg klarte ikke å bli skikkelig nervøs. Men du verden hvor jeg tilta, husker ikke så mye av det, bare at legen satt å strøk meg på kinnet i all evighet for å få kontakt, stakkars lege, tror han trengte å snakke om det etterpå han også, var ikke noe morro å stå bak å utsette meg for noe som gjorde meg så vondt sa han! Men hva med beroligende da, tror ikke det er brukt på mitt sykehus heller, men det skulle de absolutt gjort! Hei, jeg ba om beroligende begge gangene, fikk til svar at de helst så at jeg ikke tok noe. Dette både pga mulighet for at jeg da måtte være der en stund etter undersøkelsen for å komme til sans og samling igjen samt at de likte å ha full kontakt med folk underveis. Det er visst mye som KAN gå galt i en slik sammenheng, skade på tarmvegg, tarmslyng osv. Husker at sykepleieren som var til stede mer eller mindre lå over buken på meg for å presse ned slik at risiko for tarmslyng skulle minimaliseres. Jeg måtte også faste et par dager samt bruke en hel dag til å tømme systemet før jeg skulle inn. Skjønner ikke vedkommende lenger ned her som bare tok klyster. Selv fikk jeg opplyst at det var ekstremt viktig at absolutt alt mageinnhold var borte, ble bedre resultat av undersøkelsen da og samtidig mindre risiko for å måtte ta den om igjen. Puh, kjenner jeg blir litt stresset av å tenke på dette nå faktisk, selv om det er en stund siden jeg var der. Håper det går bra med deg og at du unngår altfor mange slike opplevelser i fremtiden! 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Phosphoralen er kjempemorsom, den prøvde jeg da jeg tok røntgen. Problemet var at jeg ikke fikk tømt meg fullstendig før jeg skulle på sykehuset, så jeg holdt på å drite på meg på veien. Lyset så jeg da han kom med slangen oppunder ribbeina, da dreide han på slangen så lyset kom opp mot huden. Lyste rødt rett i gjennom. Eneste forberedelsene jeg gjorde var ikke noe mat om morgenen, og et (mini?)klyster rett før. Den andre med slange ned i halsen er også en hit. Du ser ut som en fugleunge som blir matet, bortsett fra at du brekker deg konstant. Ikke så farlig siden ingenting kommer opp når slangen er på plass. Den phosphoralen tok helt knekken på meg denne gangen, husket det smakte vondt, men fy ...., dose nr 2 spydde jeg som en gris av, og slik som jeg strevde med å få jævelskapen ned da gitt, skikkelig bittert at den kom i retur.........! Å svelge slange overlever jeg med glans, da kan jeg til og med shoppe på tur hjem, selv om det også er ubehagelig. Hva med røntgen av tynntarmen? Da fikk jeg slange inn gjennom nesa (!), og lå på en benk i tre kvarter mens de pumpa meg full av kontrastvæske, det var heller ikke noe gøy! Skulle tro om det er flere ubehagelige undersøkelser man kan komme til å gjennomføre på et eller annet tidspunkt! Noen som er værre enn colonoskopi tro? 0 Siter
Gjest oioioi Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Hei, jeg ba om beroligende begge gangene, fikk til svar at de helst så at jeg ikke tok noe. Dette både pga mulighet for at jeg da måtte være der en stund etter undersøkelsen for å komme til sans og samling igjen samt at de likte å ha full kontakt med folk underveis. Det er visst mye som KAN gå galt i en slik sammenheng, skade på tarmvegg, tarmslyng osv. Husker at sykepleieren som var til stede mer eller mindre lå over buken på meg for å presse ned slik at risiko for tarmslyng skulle minimaliseres. Jeg måtte også faste et par dager samt bruke en hel dag til å tømme systemet før jeg skulle inn. Skjønner ikke vedkommende lenger ned her som bare tok klyster. Selv fikk jeg opplyst at det var ekstremt viktig at absolutt alt mageinnhold var borte, ble bedre resultat av undersøkelsen da og samtidig mindre risiko for å måtte ta den om igjen. Puh, kjenner jeg blir litt stresset av å tenke på dette nå faktisk, selv om det er en stund siden jeg var der. Håper det går bra med deg og at du unngår altfor mange slike opplevelser i fremtiden! Ble lovet at det skulle gå mange år til neste gang jeg skal gjennom det der, men det sa han for et år siden å da, så jeg vet ikke jeg......... Aldri hørt om noen kompikasjoner i den forbindelse eller jeg, det var vel litt dårlig å ikke informere meg om det da! Hvorfor i all verden er det så omogjort med kontakt? Ja,ja, jeg var uansett ikke med hele veien, men det skjønte jeg ikke før legen fortalte det, husker bare et mas om å bøye fingrene, noe jeg ikke gjorde, lurer på hva det var gitt? 0 Siter
nick Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Den phosphoralen tok helt knekken på meg denne gangen, husket det smakte vondt, men fy ...., dose nr 2 spydde jeg som en gris av, og slik som jeg strevde med å få jævelskapen ned da gitt, skikkelig bittert at den kom i retur.........! Å svelge slange overlever jeg med glans, da kan jeg til og med shoppe på tur hjem, selv om det også er ubehagelig. Hva med røntgen av tynntarmen? Da fikk jeg slange inn gjennom nesa (!), og lå på en benk i tre kvarter mens de pumpa meg full av kontrastvæske, det var heller ikke noe gøy! Skulle tro om det er flere ubehagelige undersøkelser man kan komme til å gjennomføre på et eller annet tidspunkt! Noen som er værre enn colonoskopi tro? Røntgen av colon troner høyt på ydmykelsesstatistikken. Den kan visstnok være ganske vond også dersom de får problemer med å trykke 2-3 liter kontraktsveske opp i analen på deg. Når de så doser på med trykkluft så magen står som en ballong, da får man en ordentlig lykkefølelse. Og verdens lengste fis etterpå. Nei, nå har vi det morro, du! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.